akta er för Anova Nordic

Permalänk
Medlem

akta er för Anova Nordic

Hej !

Jag har en nokia N73 jag skulle skicka in för att byta skal och display på så gick och lämnade in den till The Phone house och fick betala en summa för att dom skulle byta fram och baksida och display.
Dom skickar i väg telefonen till Anova Nordic i Kristinehamn som dom flesta större firmor använder sej av och köper telereperations tjänster utav.
skulle ta ca 14 dagar.telen kom efter 4 veckor.
Men döm av min förvåning bnär jag startat telefonen då det inte går o använda kameraknapparna,högtalaren i telen låter spräckt och microfonen funkar bara när man pratar och håller telefonen helt rakt neråt...och displayen såg värre ut än förrut så gick tillbaka med den till The phone house så dom ringer upp firman och diskuterar felen och Anova nordic tar emot telen en gång till för reperationer..skulle max ta 10 dagar då det va så kallad back reperation.

10 dagar gick...även 20 dagar gick och efter 21 dagar så får man smset att ens tele äängtligen kommit in till The phone house i Borlänge så man blev överlycklig att man ängtligen fick tillbaka telen.
Men där tog det roliga slut...kom in till kassan och fick telen...första jag ser är att skalet är repigare än förrut...displayen är fortfarande förstörd..tittade inte ens mer på felen utan lämnade bara tillbaka den och sa att dom ej åtgärdat det...enda jag fick va att dom kunde skicka in den en gång till.

så nu är den där för 3 gången. för fel som verkstaden orsakat
Haft kontakt med lite konsumentombud under dagen och dom säger att dom måste byta ut telen inom 7 dagar enligt nå avtal.
Men nu kommer det roligare...verkstaden skyller på att dom ej kan byuta ut den och att Jag måste gå via The phone house och dom lär ringa nokia och dom får ta det.
och när dom ringde nokia så säger dom tvärs om och jag förstår nokia..är ju inte nokia som gjort nått fel.
så nu är telen inskickad för 3 gången på reperation
såvill varna i fall ni ska köpa tele nån stans..kolla vart dom skickar telefonerna om dom skulle gå sönder och undvik Anova Nordic.

nån som har nå tips på vart man kan läsa mer om sina rättigheter? för dom på konsumentombudsmännen talar mycket i gåtor

Permalänk
Medlem

Du har ju inte lämnat in telefonen för en garantireparation så att blanda in Nokia i det hela verkar konstigt. Anovo som du ska ligga på. Ring själv och be att få prata med servicechefen, se till att du har alla papper framför dig

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

n73

det som är det roliga...har legat på dom typ hela dagen och dom vägrar ge mej nummret till nån högre..har vart på phone house och kopierat alla deras papper på ärendet så har alla papper
men att få dom o släppa nummret till nån högre eller dylikt verkar hhelt lönlöst på anovo.
Dom på Phone house fick inte ens nått nummer

Permalänk
Medlem

Anovo i ett nötskal. Jag jobbar själv som ÅF och känner igen detta fullt ut. Desvärre förstår jag Phone House också, då de måste kunna sälja telefonen vidare om de byter ut din telefon, vilket inte lär kunna hända om inte verkstaden byter ut den till ett nytt sales-kit.

Det är nästan jobbigare att lämna ut en service än att ta emot en service som ÅF. Man vet att anovo nästan alltid har strulat till det på något sätt.

Favoritcitat när man skickat in en telefon som var stendöd:
"Ej reparabel pga fuktskada. Omlödning av BGA-krets. Test ok."

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk

Haha, jag jobbar på AnovO i Kristinehamn(sitter dock och gör Sonyericssonlurar) och känner igen mycket av den kritik ni skrivit i tråden. Anovo har haft, och har, stora problem med dessa saker. Oseriösa tekniker på 17 år och annat pack. Det verkar dock som ledningen är medvetna om dessa saker och gör allt de kan för att höja standarden, speciellt på Nokia som varit under all kritik.

Om ts hör av sig till mig så kan jag kanske hjälpa dig på något sätt att få tag på någon som kan se till att telefonen blir fixad och får gå före i kön. SLäng iväg ett pm bara.

Permalänk
Hedersmedlem

asså anovo har blivit riktigt dåligt sedan all extra personalen från sommarn tog över, jag skämtar inte när jag säger att det kommer in telefoner som inte ens går o starta där de har skrivit "funktions test ok" eller
inget fel funnet på denna telefon (som sedan inte ens går att starta)

visst finns det bra service killar där men dom flesta suger hårt

däremot är det inte nokias eller phonehouse fel så du måste gnälla på anovo

Permalänk
Medlem

vill bara tilllägga att dom på Thephone house gör ett grymmt bra jobb som hjälper mej så mycket som dom gör! ett stort PLUS till dom!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
asså anovo har blivit riktigt dåligt sedan all extra personalen från sommarn tog över, jag skämtar inte när jag säger att det kommer in telefoner som inte ens går o starta där de har skrivit "funktions test ok" eller
inget fel funnet på denna telefon (som sedan inte ens går att starta)

visst finns det bra service killar där men dom flesta suger hårt

däremot är det inte nokias eller phonehouse fel så du måste gnälla på anovo

Håller med där till 100%. Tyvärr blir det dock ofta konflikter mellan ÅF och seriösa tekniker (som mig:P) även när teknikern i sig självt inte gjort något fel. Jag tar ett exempel på en grej som hände mig för ett par dagar sedan så kanske du förstår vad jag menar.

Får in en SE k550i med felbeskrivningen "telefonen hänger sig". Redan där har jag ju inte mycket alls att gå på så jag börjar med att flasha/uppgradera telefonen för det kan ju vara ett mjukvarufel. Grejen med k550 och w610 är att det vid högtalaren uppstår ett fel då den trycks för hårt mot kretskortet vilket gör att ett jordfel uppstår. Detta jordfel kan i sin tur orsaka i princip vilket fel på telefonen som helst. Allt från dålig batteritid, ej fungerande högtalare, vit display och som jag antog i detta fallet, att telefonen hänger sig.
Felet avhjälps enkelt genom att man klistrar dit en liten klisterlapp mellan högtalaren och telefonen, och vips så är telefonen lagad i 9 av 10 fall. Jag gör ett kortare test som består i att köra igenom testmenyn och provringa telefonen och finner inget fel. Skickar tillbaka tel. med utfört arbete "justerat högtalaren, uppgraderat/flashat. test ok".

En vecka senare får jag tillbaka tel. från ÅF med felbeskrivning: "TEL. HÄNGER SIG FORTFARANDE, OCH NI HAR FIXAT HÖGTALAREN, ÅTGÄRDA RÄTT FEL DENNA GÅNG!!!!!!!"
Detta tar jag inte så jag ringer upp killen (Teliabutik såklart, de är alltid okunnigast) och förklarar vad jag gjort och varför. Han förstår till slut efter en lång förklaring. Öppnar telefonen igen och kan konstatera en fuktskada jag missat förra gången och får skicka tillbaka tel. utan åtgärd då vi inte lagar fuktskador då vi inte kan garantera en fungerande telefon.

Ibland är dock ÅF både insatta i problematik och gör en seriös test av telefon innan de skickar iväg tel. till oss. Men jag kan utan att överdriva säga att minst en tredjedel av telefonerna jag får in antingen är i felfria (eller felet orsakas av kunds okunskap) eller enkelt hade kunnat fixas direkt hos åf genom en enkel genomkoll.

Något som ÅF också är fruktansvärt dåliga på är bra felbeskrivningar. Gissa vilken telefon som är enklast att felsöka:

"Telefonen dör"

eller,

"Telefonen stänger av sig när man försöker ringa eller skicka sms"

Så lite mer jobb för ÅF, så mycket mer jobb för mig, och risk för kund att få tillbaka en telefon där felet kvarstår...

Permalänk
Medlem

mm men en fråga bar när dom skriver "mekanisk justering" och ingen på anova kan svara på vad dom menar med det så vet jag inte vad:P

Permalänk

Anovo/Engström Telecom har aldrig vetat, och kommer troligtvis aldrig veta vad service är. Har själv varit med om strul med Anovo, och de lyckades inte ställa problemet till rätta heller. Att skicka en mobil på "service" hos Anovo är som att spela på lotto. Men oddsen är bättre att du får ett bra utfall på lotto än hos Anovo.

Tacka vet jag Dialects service, där jag har bor har Nokia ett serviceombud (Dialect) och de har service som heter duga. Du bokar en tid då du lämnar in din telefon och hämtar ut den några timmar senare, en fullt fungerande telefon dessutom!

Permalänk

Lämnade in min förra mobil till siba för reparation, förklarade tydligt för försäljaren att det var problem med extremt svag ljudnivå i högtalaren under ett telefonsamtal, trots att telefonen var inställd på maxvolym så gick det inte att prata i den vid minsta oljud runtomkring.

Någon månad senare får jag tillbaka telefonen och det stod "byte av polyfonisk högtalare", de har alltså bytt fel högtalare.

Sedan läste jag på sibakillens beskrivning till tekniknerna "det hörs väldigt dåligt när det ringer"
Totalt värdelös beskrivning eftersom det tolkas som svag ringsignal.

Tröttnade på eländet och gav bort min telefon till en släkting och skaffade en ny.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Anovo i ett nötskal. Jag jobbar själv som ÅF och känner igen detta fullt ut. Desvärre förstår jag Phone House också, då de måste kunna sälja telefonen vidare om de byter ut din telefon, vilket inte lär kunna hända om inte verkstaden byter ut den till ett nytt sales-kit.

Det är nästan jobbigare att lämna ut en service än att ta emot en service som ÅF. Man vet att anovo nästan alltid har strulat till det på något sätt.

Favoritcitat när man skickat in en telefon som var stendöd:
"Ej reparabel pga fuktskada. Omlödning av BGA-krets. Test ok."

"omlödning av BGA-krets" är en klassiker.

En kille har lämnade in sin telefon 3 gånger, första gången omlödning, andra gången uppdatering, sen omlödning igen. Och den funkar forfarande inte. Ibland blir man bara sne och det är ju inget mot vad kunderna blir.

Är det verkligen så högt tryck/ej så kunnig tekniker?

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna berätta skräckhistorier om Anovo från min tid som ÅF. Jag jobbade i en butik där vi var jäkligt noga med att skriva tydliga felmeddelanden och alltid testade lurarna samt försökte lösa problemet i butik. Om en kund kom in med en K800 med helt vit display som inte gick att uppdatera i butik skrev vi in i felanmälan: "Telefonen visar enbart vit display vid uppstart, händer absolut ingenting. Har provat uppdatering, fungerar ej." I nio fall av tio fick vi tillbaks den telefonen med meddelande i stil med "Byte av knappsats och högtalare" eller liknande. Sedan slår kunden på telefonen och då står vi där med en vit display.

Annat höjdarexempel är ju när kamerorna pajar: "Kameran fungerar inte, visar enbart svart i displayen när kameran slås på." Tre veckor senare kommer telefonen tillbaks: "Omlödning av BGA-krets" och kameran fungerar ändå inte.

Eller alla dessa mekaniska fel som kan lösas med en mjukvaru-uppdatering: "Joysticken har slutat att ta ordentligt, går inte att flytta neråt, behöver åtgärdas." - "SW update, test OK." Och samma jävla problem med joysticken.

Väldigt ofta kändes det som om teknikern lät bli att kolla felanmälan, hittade ett annat fel, fixade det och sedan lade telefonen i returlådan.

Alla företag har rötägg och duktiga anställda, men på Anovo verkar det tyvärr som om det går 10 rötägg på 1 proffs.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Hedersmedlem

fast inget slår ju EMTS som fanns för ett par år sedan, upp till 3 mån vänte tid innan man fick sin lur o när de väl kom tillbaka så hade de bara uppdaterat luren =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Jag skulle kunna berätta skräckhistorier om Anovo från min tid som ÅF. Jag jobbade i en butik där vi var jäkligt noga med att skriva tydliga felmeddelanden och alltid testade lurarna samt försökte lösa problemet i butik. Om en kund kom in med en K800 med helt vit display som inte gick att uppdatera i butik skrev vi in i felanmälan: "Telefonen visar enbart vit display vid uppstart, händer absolut ingenting. Har provat uppdatering, fungerar ej." I nio fall av tio fick vi tillbaks den telefonen med meddelande i stil med "Byte av knappsats och högtalare" eller liknande. Sedan slår kunden på telefonen och då står vi där med en vit display.

Annat höjdarexempel är ju när kamerorna pajar: "Kameran fungerar inte, visar enbart svart i displayen när kameran slås på." Tre veckor senare kommer telefonen tillbaks: "Omlödning av BGA-krets" och kameran fungerar ändå inte.

Eller alla dessa mekaniska fel som kan lösas med en mjukvaru-uppdatering: "Joysticken har slutat att ta ordentligt, går inte att flytta neråt, behöver åtgärdas." - "SW update, test OK." Och samma jävla problem med joysticken.

Väldigt ofta kändes det som om teknikern lät bli att kolla felanmälan, hittade ett annat fel, fixade det och sedan lade telefonen i returlådan.

Alla företag har rötägg och duktiga anställda, men på Anovo verkar det tyvärr som om det går 10 rötägg på 1 proffs.

Som man känner igen detta!
Är också ÅF och har tidigare haft Anovo/Engström som (service)verkstad.

Man kan skriva i stil med:

"Inga tangenter på telefonen fungerar förutom nedersta raden, testat med uppdatering"

Anovos lösning: "Uppdatering av SW, test ok"

Eller:

"Headsetet lossnar från bygeln"

Anovo: "Uppdatering, test ok"

Okey, som om det skulle lösa det hela.

Eller tekniker som har haft en dålig dag:

"Stort glapp i luckan"

Anovo: "Det ska vara glapp i luckan..." ...men inte på 3 cm..

Alla 5782 Nokia 5140i som bytar profiler och blir ljudlösa efter ett tag:

"Byter profiler av sig själv, tele blir ljudlös"

Anovo: "Tele testad och det ska vara så här"

Nåja.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Hah! Har för 1½ månad sedan lämnat in min n95:a för garantiärende hos elgiganten (displayen piper, brusljud när man kopplar in hörlurar, luckan glappar, tappar täckning, vibratorn funkar sporadiskt, batteritid under all kritik osv) och har ungefär samma erfarenheter som ovan skribenter av Engströms. Fick ett sms efter 3 veckor att luren fanns att hämta hos ÅF, så jag åker ner dit. Väl där får jag luren i handen och ett papper på vad de gjort, vilket var att byta display och uppdatera FW (vilket är väldigt konstigt då jag redan hade försäkrat mig om att jag hade den senaste innan jag lämnade in den). Så jag går i godan ro och sätter mig i bilen varpå jag får för mig att sätta igång telefonen och se hur den funkar. Då visar det sig att ALLT är exakt som det var tidigare.
Så jag går in med luren igen och blir frågad om jag vill byta den mot en helt ny, vilken visar sig vara lika kass som min då många av mina fel är standardproblem hos n95:an. Så vi skickar tillbaks luren igen (dock har jag läst tråden "N95" här på forumet och om den kommande svarta modellen som ska ha allt ovan fixat. Så jag säger detta till ÅF och han skriver även ner detta i felanmälan. Blir även lovad att det ska gå snabbare den här gången då detta är ett backjobb, vilka ska prioriteras.

2-3 veckor går och jag får ett nytt sms från elgiganten. Åker ner till butiken och får ut mobilen. Det första jag anmärker på är att luren känns väldigt lätt, så jag öppnar batteriluckan och ser till min stora förtjusning att det är tomt innanför. Kollar sedan på felrapporten från engströms, samt vilka åtgärder de tagit till med. "Uppdaterat SW" står det ännu en gång (nokia verkar verkligen spruta ut mjukvara nu?!) och inget mer. Säger till ÅF att han lika gärna kan ta tillbaks den igen, då jag VET att detta inte löses via ett simpelt ingrepp i mjukvaran. Men han vägrar då jag inte kunnat testa luren pga. avsaknaden av batteri. Jag får istället ut en lånetelefon och ett löfte om att batteriet ska vara hos dem på 2-3 dagar.
Detta var i söndags och jag sitter ftf med lånetelefonen. Blir ruskigt trött på det här, behöver verkligen luren nästa vecka då jag ska till London... Kommer snart även jag gå till ARN.

Permalänk

Lägger mig i debatten lite då jag jobbat som tekniker tidigare i 8 år och utbildat inom felsök. Problemet bottnar i ett par saker.

Tillverkaren tex SE och Nokia har bantat priserna så otroligt för en reparation att man för att kunna göra förtjänst på verksamheten har ca 15-20 minuter på sig per telefon. I den tiden ingår att ta isär, flasha och laga osv. Allt alltså. Låt säga att man då får en telefon som kunden påpekar har ett intermittent fel. Den dör ibland. Kanske 2 ggr i veckan. I telefonen finns då flertalet olika BGAkretsar. En BGA krets är en ytmonterad IC-krets med lödpunkter på undersidan, alltså omöjligt att visuellt syna för en tekniker. Dessa BGA-kretsar kan ha ett hundratal lödpunkter. Det räcker om en av dessa är dålig så får man problem. Det teknikern ska göra är alltså att leta upp en lödpunkt som orsakar detta intermittenta fel. Att byta en BGA är ett alternativ. Men problemet kvarstår med tiden som knackar på ryggen. Byta en BGA krets tar ca 15 minuter. Sen ska telefonen kalibreras och flashas osv. Sen funktionstest.

Vad jag vill säga är att som kund kan det tyckas oerhört banalt att laga en mobiltelefon. Som tekniker är verkligheten en helt annan. Men i slutändan ska givetvis produkten fungera när man får den. Problemet är dock som jag sa inledningsvis inte teknikerns i botten utan ersättningen/tiden man kan lägga på en reparation. Och den styr inte tex Anovo över. Pengar är grunden till allt ont

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
Problemet är dock som jag sa inledningsvis inte teknikerns i botten utan ersättningen/tiden man kan lägga på en reparation. Och den styr inte tex Anovo över. Pengar är grunden till allt ont

OK. Det förklarar dock inte varför saker och ting som till och med en lekman kan felsöka lik förbannat verkar ha åtgärdats av någon som inte kan läsa och som förmodligen aldrig sett en telefon förut. Jag skulle kunna citera hela SirMackes inlägg och allt skulle stämma in på mina erfarenheter, kollegor från andra butiker och andra inom branschen. Hur kan man få in ett headset där bygeln lossnar och skicka tillbaks det med "SW update"? Varför uppdaterar man mjukvaran på en två veckor gammal Nokia 5300 där plasten lossnat runt skärmen? Varför byter man ut (den fullt fungerande) displayen åt en kund som vill ha ett nytt skal och tänker betala för det?

Sådana saker kan inte förklaras med att leverantören inte längre betalar lika bra, möjligtvis kan det förklaras med att Anovo betalar uselt (vilket jag hört att de gör) men för det mesta kan det bara förklaras med att teknikern inte sköter sitt jobb.

Engström, till exempel, skötte sig faktiskt rätt bra för en sisådär fyra-fem år sedan. Men sen dess har det gått utför och efter Anovo-sammanslagningen har det gått käpprätt åt helvete.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

Mjukvaran uppgraderas på allt som kommer in. Misstag görs alltid av någon ibland. Det syns dock betydligt mer på en verkstad som det passerar 5-6k mobiler per vecka än "kalles mobilservice" runt hörnet. Jag försvarar ingen part. Bara försöker ge en tydligare bild av problemet. Nog sagt

Permalänk
Citat:

Lägger mig i debatten lite då jag jobbat som tekniker tidigare i 8 år och utbildat inom felsök. Problemet bottnar i ett par saker....

Tack för ditt inlägg, skönt att få höra synpunkter och information ifrån "andra sidan".
Jag själv jobbar som säljare och tar emot lämnar ut telefoner som är trasiga av olika anledningar och det är inte alltid så kul att lämna ut telefoner som varit på service.

Permalänk
Medlem

Thomson lyckades med konststycket att döda mängder av deras digitalboxar för cirka två år sedan genom att skicka ut en korrupt mjukvara. Eftersom boxen var död så lämnade jag den till service och tyvärr skickades den, som allt annat i Sverige, till Anovo.

Fick tillbaka den efter 6 veckor, med en lapp där det stod "test ok".
Givetvis var den lika stendöd som när jag lämnade in den. Jag lagade den själv genom att spendera 5 minuter på prisjakts forum där någon lagt ut instruktioner för en tvingad ominstallation.

Jag har inget som helst förtroende för Anovo.

Frågor: hur många arbetar på Anovo? Hur ser arbetssituationen ut? Utbildning? Ackord?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Thomson lyckades med konststycket att döda mängder av deras digitalboxar för cirka två år sedan genom att skicka ut en korrupt mjukvara. Eftersom boxen var död så lämnade jag den till service och tyvärr skickades den, som allt annat i Sverige, till Anovo.

Fick tillbaka den efter 6 veckor, med en lapp där det stod "test ok".
Givetvis var den lika stendöd som när jag lämnade in den. Jag lagade den själv genom att spendera 5 minuter på prisjakts forum där någon lagt ut instruktioner för en tvingad ominstallation.

Jag har inget som helst förtroende för Anovo.

Frågor: hur många arbetar på Anovo? Hur ser arbetssituationen ut? Utbildning? Ackord?

http://www.anovo.se/index.php?page=group

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmemmemme
Öppnar telefonen igen och kan konstatera en fuktskada jag missat förra gången och får skicka tillbaka tel. utan åtgärd då vi inte lagar fuktskador då vi inte kan garantera en fungerande telefon.

Om du som tekniker bara förstod vilket helvete vi i butiken får när vi ska förklara en sådan reparation för kunden. Om vi personligen kunde debitera tekniker för sådant slarv skulle firman ha tjänat många tusen kronor i ett svep.

Skickade en Z710 för lagning med felbeskrivning "STRECK ÖVER DISPLAY,HÄNGER SIG I MENYERNA" (min kollega älskar caps...). Den kommer tillbaka rengjord och uppgraderad med texten "Rengjort kontaktstycken, SW update. OBS! Telefonen fuktskadad uppkommer fel igen är det ej garanti" (sic!). Givetvis börjar telefonen krångla efter någon vecka och vi försöker förklara för kunden hur det ligger till och det hela slutar med att kunden får en ny telefon då verkstaden lämnat oss i sticket totalt.

Jag kan ärligt säga att jag tycker mer om att trampa i en jättehög med hundbajs med ett par nya tvåtusenkronors skor än att samarbete med Anovo Nordic. En ren pina. För varje telefon som lagas är det i stort sett garanterat att du skickar den igen inom 1 månad.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk

Jag har tappat förtroendet helt för diverse service verkstäder, jag är noga med att ge extremt tydliga beskrivningar på vad som är fel och vad som förmodligen kan avhjälpa felet. Men då fixar det något helt annat och mobilen fungerar fortfarande inte och man står där torsk på en mobil i ytterligare en månad. Så 500:- i självrisk, en ny mobil i handen eller 1månads väntan utan låne mobil och ingen kan garantera att mobilen fungerar när den kommer tillbaka. Aja, betalar hällre 500:- och slipper dem problemen och risken för en rättslig process är långsökt då de ska bevisa en massa saker som man i praktiken inte kan göra.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Inte ens när jag lagade min personliga mobil kunde jag vara 100% säker på att den var ok efteråt. Så komplicerad är en telefon idag. 8-10 lagers kretskort, 4-5 bgakretsar med mängder av lödpunkter som inte kan synas kvalitetsmässigt. Räcker med 1mm fukt i en viagenomföring för att få problem av alla dess sorter. Vissa åtgärder en tekniker gör kan verka sjukt långt från sanningen.. Men tro mig. Ibland kan en felaktig mick få tangentbordet att flippa ur (Samsung viss modell). Svårt att övertyga en person utanför service om det helt klart
Jag är dock hyggligt övertygat om att om du skickar 1000 telefoner till ställe A och 1000 till ställe B så skulle inte mängden returer skilja sig nämnvärt. Det är därför Nokia m.fl idag limmar BGA kretsar mer och mer och om det blir problem så swappas PCB-kortet istället. Ett kretskort idag kostar ungefär vad ett längre felsök gör. Iallafall om vi snackar lowendlurar.

Gällande detta:
"STRECK ÖVER DISPLAY,HÄNGER SIG I MENYERNA" (min kollega älskar caps...). Den kommer tillbaka rengjord och uppgraderad med texten "Rengjort kontaktstycken, SW update. OBS! Telefonen fuktskadad uppkommer fel igen är det ej garanti" (sic!). Givetvis börjar telefonen krångla efter någon vecka och vi försöker förklara för kunden hur det ligger till och det hela slutar med att kunden får en ny telefon då verkstaden lämnat oss i sticket totalt.

- Där anser jag snarare att Anovo gjorde en vänlig hand. Det de skulle gjort om de följt reglerna är att direkt returnera den utan åtgärd med samma fel. Normalt räcker en rengöring och telefonen kan hålla dess "livslängd" ut och de gjorde alltså ett försök i detta fall och troligen fick de inte en krona betalt för detta arbete? Att lämna garanti på fuktskador är omöjligt. Skulle bli alldeles för dyrt. Och försäkringsbolagen skulle inte kunna kränga försäkringar i samma skala

Permalänk
Hedersmedlem

förresten, nu har ju anovo börjat laga vissa fuktskadade telefoner också.. fick tillbaka en telefon som var fuktskadad men lagades till fastpriset som phonehouse har... ringde upp anovo o enligt dem så repareras vissa fuktskadade telefoner nu (fast ej på garanti)... skumt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
förresten, nu har ju anovo börjat laga vissa fuktskadade telefoner också.. fick tillbaka en telefon som var fuktskadad men lagades till fastpriset som phonehouse har... ringde upp anovo o enligt dem så repareras vissa fuktskadade telefoner nu (fast ej på garanti)... skumt

Då är det säkert en deal Phone house har med Anovo helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Känner igen detta helt och hållet, eftersom en god vän drabbats av Anovos inkompetens vid flertalet tillfällen.

Han hade en Nokia N71 som efter ett tag började uppvisa mjukvaruproblem och stängde även av sig sporadiskt osv. Han vände sig direkt till sin garatireperationspartner, CR-service, vilka var tvungna att skicka den vidare till just Anovo. Efter 4 veckor kommer luren tillbaka, och ser ut att vara i nyskick. Döm hans förvåning när han efter att ha startat telefonen inser att telefonen fungerar perfekt, men inte huvuddisplayens bakgrundsbelysning! Han går tillbaka med telefonen och får beskedet att den måste skickas tillbaka till Anovo för reparation.

Efter ytterligare 4 veckor kommer telefonen tillbaka, den här gången med helt nytt skal. När han kommit hem och tagit av skyddsplasten på huvuddisplayen, möts han av en underlig syn - det ser nämligen ut som plasten är kvar på displayen! Tillbaka till Anovo...

Efter 4 veckor till har teknikerna enligt loggen "tagit bort kvarglömd skyddsplast" och satt ihop den igen, varefter han till slut får hämta en fungerande telefon.

Telefonlös i sammanlagt 12 veckor och fick inte en tillstymmelse till kompensation eller ens lånetelefon under tiden. Han var även i kontakt med Nokia, som sade att de inte kunde göra något förrän det faktiskt tog drygt 4 veckor (hans 3 veckor och 5 dagar som det ofta var räckte alltså inte).

Är faktiskt inte olycklig över att inte ha kvittot kvar till min N73, eftersom garantin tydligen ändå inte hjälper ifall något skulle hända...

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Citat:

Inte ens när jag lagade min personliga mobil kunde jag vara 100% säker på att den var ok efteråt. Så komplicerad är en telefon idag. 8-10 lagers kretskort, 4-5 bgakretsar med mängder av lödpunkter som inte kan synas kvalitetsmässigt. Räcker med 1mm fukt i en viagenomföring för att få problem av alla dess sorter. Vissa åtgärder en tekniker gör kan verka sjukt långt från sanningen.. Men tro mig. Ibland kan en felaktig mick få tangentbordet att flippa ur (Samsung viss modell). Svårt att övertyga en person utanför service om det helt klart
Jag är dock hyggligt övertygat om att om du skickar 1000 telefoner till ställe A och 1000 till ställe B så skulle inte mängden returer skilja sig nämnvärt. Det är därför Nokia m.fl idag limmar BGA kretsar mer och mer och om det blir problem så swappas PCB-kortet istället. Ett kretskort idag kostar ungefär vad ett längre felsök gör. Iallafall om vi snackar lowendlurar.

Gällande detta:
"STRECK ÖVER DISPLAY,HÄNGER SIG I MENYERNA" (min kollega älskar caps...). Den kommer tillbaka rengjord och uppgraderad med texten "Rengjort kontaktstycken, SW update. OBS! Telefonen fuktskadad uppkommer fel igen är det ej garanti" (sic!). Givetvis börjar telefonen krångla efter någon vecka och vi försöker förklara för kunden hur det ligger till och det hela slutar med att kunden får en ny telefon då verkstaden lämnat oss i sticket totalt.

- Där anser jag snarare att Anovo gjorde en vänlig hand. Det de skulle gjort om de följt reglerna är att direkt returnera den utan åtgärd med samma fel. Normalt räcker en rengöring och telefonen kan hålla dess "livslängd" ut och de gjorde alltså ett försök i detta fall och troligen fick de inte en krona betalt för detta arbete? Att lämna garanti på fuktskador är omöjligt. Skulle bli alldeles för dyrt. Och försäkringsbolagen skulle inte kunna kränga försäkringar i samma skala

Jo kan fatta att den inte kan lagas, men hela grejen att den kommer tillbaka trasig och du ska skicka dit den igen för samma sak som de inte kunde lösa innan. Det är där jag anser att problemet ligger, om ÅF fick tillbaka mobilen och den fortfarande inte fungera och jag då fick en ny samma lika mobil som jag hade innan så hade det inte varit några problem. Sure, en fuktskada är ju en annan sak men det verkar inte hjälpas då de vill fixa hårdvarufel med hjälp av mjukvara.

Bästa var när jag på 8månader hade en lånetelefon längre än min köpta. Låne telefonen fungerade även bättre & längre än min köpta.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kan inte låta bli att slänga in en bil-jämförelse.

Läste igenom tråden av ren nyfikenhet och egentligen är det ju skrämmande. Jag menar för det första ska saker och ting fungera som det är tänkt, kan man inte garantera det så får man helt enkelt lägga utvecklingskostnad så att den gör det. För det andra så ska företag som livnär sig på att reparera saker se till att ha en minimal felmarginal, det är det man tjänar pengar på. Slit och släng samhället börjar visa sig oerhört ohållbart.

Ja tillbaka till bilen. Tänk dig själv om du lämnar in din bil, och informerar återförsäljaren om att ibland så startar den inte. Det tar fem veckor för bilen ska skickas till en specialverkstad någonstans. Du får tillbaka bilen och när du ska köra därifrån så startar den inte. Verkstaden har då bytt framrutan, uppdaterat databoxen och konstaterat att det finns en fuktskada i sätena bak så nästa gång blir det jävlar mig inte reparation!

Tjing!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt