Permalänk
Medlem

Belkin N1 router problem

Hej hopp, jag är lite fundersam över varför min N1 router bara låter några använda internet via trådlöst. t.ex. vi har 3 stationära och 2 laptops. 2 staitonära går med trädlöst, lika så laptopsen, men bara 3 av de trådlösa får använda internet meden den fjärde kan bara komma åt routern och ändra i den men inte komma vidare. hänger ni med?

det är en Belkin N1 v. 2011yy, modell no. F5D8231-4. uppdaterad med senaste FW i skrivande stund (slutar på .19 vet jag bara).
alla datorer är win XP utom en som e Vista (men det är random vilken dator som kommer åt internet och vilken som går till routern direkt)

ISP är BBB och routern är kopplad till BBB routern som är kopplad till "modemet" (Cisco 576 heter den)

ibland så kan alla datorer komma åt internet samtidigt via trådlöst, men då måste man starta om routern då alla datorer är uppkopplade mot den.

Några förslag på vad man kan göra?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Låter knepigt, du menar alltså att problemet är intermittent och händer då och då? Är det samma problem om du använder kablar?

Du har inte testat att maila Belkin och fråga dem? Det verkar ju underligt om routern exempelvis inte tillåter mer än 3 anslutningar via trådlöst.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

det har löst sig nu, det visade sig att man skulle koppla WAN->router-> "modem", vi hade kopplat LAN->Router->Modem
(Gula porten bak på routern heter WAN, de andra LAN. N1'an är kopplad till en annan router innan "modemet")

Med andra ord, det löste sig

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Varför använder du dig av 2 routrar på raken? Ta bort BBB:s router och sätt in belkin direkt efter modemet. Om det går dvs...