Zalman VF-900 + X1950XT = Dåligt?

Permalänk
Medlem

Zalman VF-900 + X1950XT = Dåligt?

Har precis köpt en VF-900Cu, men den var visst inte så bra som jag hoppats. Idle tempen sjönk med 10C, från 50C~ till 40, men LOAD däremot STEG med 10C, från 75C~ till 85C... detta testat med 3Dmark06 (jämfört med original fläkten med i 3Dmark).
Någon som har en idé varför? Jag har avmonterat den ett par gånger och försökt sätta dit den lösare samt hårdare, vilket inte hjälpt. Jag använde först ett tunt lager med silver5 kylpasta, men det hjälpte inte så jag tog lite mer men det hjälpte inte heller.
Fläkten är på max, och jag har även testat sätta dit en till fläkt riktad mot VF-900 fläkten utan resultat.

Jag har bra kylning i chassit, 1 stark fläkt för utsug och en för insug. Har även satt en extrafläkt riktad mot zalman fläkten (som sagt) men det hjälper inte heller.

Idle tempen har ju sänkts massor, men varför load gått upp är ju min själva fråga. Original fläkten var ju mycket bättre isåfall om detta är vad man kan förvänta sig från zalman :S

Kör zalman fläkten på max. Har en mycket lätt överklockning på 25MHz på kärnan och 10MHz på minnena, så det kan verkligen inte vara det som gör värmen (sänkte till och med GPUn med 25MHz men det hjälpte inte alls). Mätt med ATi tray tools och Rivatuner. Båda visar samma temp.

Hjälp, någon?

Permalänk
Medlem

Folk har lite blandade resultat med VF-900cu på dom där korten (finns en lång tråd om kylare till x19xxxt), men summa sumarum så funkar den om du har bra luftflöde, men du får inte bättre temps men förhoppningsvis ett tystare kort? (den är inte så extremt effektiv alltså)
Jag hade en AC accellero X2 på mitt x1950xt och den va både tyst, billig och effektiv...
Höll mig på 70c med den kylaren, hade 90c innan med stock (hade ganska begränsat luftflöde)
Ska du köpa en ny kylare så kan jag rekommendera den, gick på 150kr när jag köpte min...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Folk har lite blandade resultat med VF-900cu på dom där korten (finns en lång tråd om kylare till x19xxxt), men summa sumarum så funkar den om du har bra luftflöde, men du får inte bättre temps men förhoppningsvis ett tystare kort? (den är inte så extremt effektiv alltså)
Jag hade en AC accellero X2 på mitt x1950xt och den va både tyst, billig och effektiv...
Höll mig på 70c med den kylaren, hade 90c innan med stock (hade ganska begränsat luftflöde)
Ska du köpa en ny kylare så kan jag rekommendera den, gick på 150kr när jag köpte min...

Usch... köpte denna för 400 spänn och får sämre resultat ahopp...

Nåja, största anledningen till varför jag köpte denna är för att jag ska sälja mitt kort snart, och min originalkylare skulle nog dra ner priset med tanke på hur den ser ut... plastkåpan är uppklippt och det sitter limrester överallt hade moddat klaren lite vilken gav mig 5C kallare kort både idle och load med originalkylaren (och även tystare fläkt då jag kunde dra ner fläkten med 5% per steg i ATi tray tools)