Bäst marginaleffekt, ADM 3000+ till ADM 5000+

Permalänk
Medlem

Bäst marginaleffekt, ADM 3000+ till ADM 5000+

Hej,

Jag har en dator med AMD 3000+ processer (2.0 ghz) och Radeon 9800 PRO grafikkort 128MB och 1 gig internminne.

Innan jag bestämmer mig för att uppgradera processer, moderkort och grafikkort undrar jag över marginaleffekten...

Till exempel tänker jag mig att gå till ADM 5000+ (3.0 ghz), vilket inte känns som ett jättehopp från 2.0ghz, eller?

Kanske bytet av grafikkortet kommer innebära störst skillnad?

Mest resurskrävande jag använder datorn till är tunga excel-modeller och automatiska bildbehandlingsrutiner (dxo och photoshop).

Sedan skulle jag vilja byta från XP till Vista 64-bits (känns logiskt att ha 64-bits OS till 64-bits processer).

Vad säger herrskapet, logiskt (och bra "bang for the bucks") att uppgradera eller bör jag vänta lite till?

(Tänkte uppgradera till AMD paket 2, fast med 8800gt kortet).

//Mikael

Permalänk
Medlem

En dubbelkärnig processor går inte att jämföra med en enkelkärnig. Den är oerhört mycket snabbare. Häng inte upp dig på ghz. Dock tycker jag att du ska välja en Intelprocessor istället. Och om du i princip bara ska använda datorn till 2D arbete som bildbehandling osv så behöver du inte lägga så mycket krut på grafikkortet. Dagens grafikkort är byggda för att klara 3D så bra som möjligt, 2D klarar vilket kort som helst i princip.

Permalänk
Medlem

Satsa på en Q6600 eller vänta på nya generationen (januari), det kommer bespara mycke tid i bildredigerings prog. Grafikkort så kan du satsa på vad som helst i stort sett... Sen skadar inte mycket minne 4GB eller 8GB (om Vista 64 kommer användas) annars så klarar XP & vanliga vista max 3GB

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |