Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO
Lekte lite med en gammal bild jag hittade
http://pici.se/pictures/ZxeEjhTak.jpg
Btw, ska ut tidigt som fasen imorgon och fota soluppgången bla.
Någon som har något direkt tips? Något jag bör tänka på osv?

håller med honom ovan. ta med kameran och lek utav bara fasen,
din gamla bild är snygg..

Synd bara man inte är likabra själv eller har en lika fin kamera som många av er har :)..
Sitter med en Sony Cybershot DSC-T33 ...Kompakt liten jäkel om inte annat..

Permalänk
Medlem

Fotorundan var väl sådär, kallt som satan. Sen lyckades inte han som körde hitta rätt, så kunde inte ta dom bilderna jag hade i huvet. Fick en som blev ganska bra efter en våldtäckt i photoshop.

Edit: kan vara bra att lägga in bilden också ^^

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

Börjar bli jävligt sugen på en digital systemkamera. Har en Fujifilm FinePix S5700 nu, och den är ändå jävligt bra för sitt pris (ca 2k), men efter att ha testat polarens EOS 400D märker man skillnad med en systemkamera.

Har iofs sett att någon/några har rekommenderat beg. istället för ny kamera så som 400D när det gäller den prisklassen (ung. max 6k).

Är Pentax K10D något att ha? Morsan har en analog systemkamera från Pentax och flera objektiv till den, går de att använda till en nyare?

Vad är det annars som gäller?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Bensin + Raketer.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Börjar bli jävligt sugen på en digital systemkamera. Har en Fujifilm FinePix S5700 nu, och den är ändå jävligt bra för sitt pris (ca 2k), men efter att ha testat polarens EOS 400D märker man skillnad med en systemkamera.

Har iofs sett att någon/några har rekommenderat beg. istället för ny kamera så som 400D när det gäller den prisklassen (ung. max 6k).

Är Pentax K10D något att ha? Morsan har en analog systemkamera från Pentax och flera objektiv till den, går de att använda till en nyare?

Vad är det annars som gäller?

Vad jag vet så ska det gå, min polare har en k10d och har brukar använda sin farsas gamla objektiv som han hade till en analog pentax så.

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Börjar bli jävligt sugen på en digital systemkamera. Har en Fujifilm FinePix S5700 nu, och den är ändå jävligt bra för sitt pris (ca 2k), men efter att ha testat polarens EOS 400D märker man skillnad med en systemkamera.

Har iofs sett att någon/några har rekommenderat beg. istället för ny kamera så som 400D när det gäller den prisklassen (ung. max 6k).

Är Pentax K10D något att ha? Morsan har en analog systemkamera från Pentax och flera objektiv till den, går de att använda till en nyare?

Vad är det annars som gäller?

Bästa köp skulle jag säga är en begagnad D70(s)... Eller en Canon 10/20/30D. Pentax har ju lite begränsat objektivutbud idag.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

fasta objektiv

Vad är det för fördel med ett fast objektiv? Såg några foto som var tagit med ett Canon EF 50mm f/1.4 USM och blev mycket imponerad av främst skärpan i bilden. Det fick mig att börja fundera på om fasta objektiv har någon direkt fördel framför zoom objektiv?

Nackdelen är väl att man är låst vid en specifik brännvidd och får anpassa avståndet "själv".

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Vad är det för fördel med ett fast objektiv? Såg några foto som var tagit med ett Canon EF 50mm f/1.4 USM och blev mycket imponerad av främst skärpan i bilden. Det fick mig att börja fundera på om fasta objektiv har någon direkt fördel framför zoom objektiv?

Nackdelen är väl att man är låst vid en specifik brännvidd och får anpassa avståndet "själv".

Det är lättare för tillverkaren att få bättre skärpa och ljuskänslighet i dem eftersom man inte måste bry sig om den variabla brännvidden. T ex i ett 70-200 så har man ju rätt mycket glas som måste flyttas för att ge bra skärpa och kontraster kontra säg 50 1.4 L...

Ju mer brännvidd man har i en zoom, desto sämre blir den.

Om det är en nackdel att fotografen själv måste komponera om bilden med sin kropp låter jag vara osagt, då det finns folk (t ex min brorsa) som föredrar detta framför att zooma.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Re: fasta objektiv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Vad är det för fördel med ett fast objektiv? Såg några foto som var tagit med ett Canon EF 50mm f/1.4 USM och blev mycket imponerad av främst skärpan i bilden. Det fick mig att börja fundera på om fasta objektiv har någon direkt fördel framför zoom objektiv?

Nackdelen är väl att man är låst vid en specifik brännvidd och får anpassa avståndet "själv".

Fasta objektiv är ofta skarpare än sin zoom motsvarighet. Detta pga att det är optimerade för brännvidden, zoomar måste kompromissa för att kunna ha omfånget. Ultrazoomar är de största kompromisserna och ger oftast sämst kvalitet. Men zoomar är inte alltid sämre, se nikons 14-24 till exempel. Den är skarpare än den fasta 14mm.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

zoom vs fast

Tack för svaren, då var det ungefär som jag tänkte. Vad föredrar ni? Äger ni några fasta objektiv och i så fall hur frekvent använder ni dem?

Jag är lite sugen på ett nyt objektiv inom en snar framtid och ett av mina krav är att det skall ha bättre ljusegenskaper (än mina nuvarande) d.v.s. det blir antingen ett f2.8 eller f1.4, vill också ha ett med bra skärpa.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Använder bara mitt fasta 50mm objektiv (kanske inte så konstigt när man tänker på mina alternativ). Jag tycker inte det är negativ att man måste flytta på sig för att ta bilder, tvärtom! Tror det är väldigt bra att ha ett fast objektiv som nybörjare, det lär en att tänker igenom sina bilder mer.

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

Fick igår lördag chansen att fota lite hockey ifrån pressbåset på hovet. Var väldigt skoj men man märker att man kunde gjort mycket bättre. Får hoppas på en ny chans så man får ta lite bilder när man inte är helt grön på området.

Först en bild på lite konfetti

Men nu hockey
#1

#2

#3

#4

#5

#6

Fler bilder finns på http://gcrl.info/index.php/Hockey

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Två bilder från nyår.. bättre sent än aldrig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av granden
Fick igår lördag chansen att fota lite hockey ifrån pressbåset på hovet. Var väldigt skoj men man märker att man kunde gjort mycket bättre. Får hoppas på en ny chans så man får ta lite bilder när man inte är helt grön på området.

Först en bild på lite konfetti
<bilder>
Fler bilder finns på http://gcrl.info/index.php/Hockey

Grymma bilder!!!!!!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Dagens bild. Väldigt intressant skärpedjup

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Dagens......
Edit: Varför kan inte PS och exif viewer se ISO talet? Har märkt det bara på mina bilder.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDBoss
Dagens......
Edit: Varför kan inte PS och exif viewer se ISO talet? Har märkt det bara på mina bilder.

http://pici.se/pictures/TEFdOuTlk.jpg

http://pici.se/pictures/PNlUpxSAt.jpg

Det brukar bli så om man kör på gröna rutan, dvs det helautomatiska programmet.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Ett foto från i somras. Längtar tillbaka till den varma årstiden.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Det brukar bli så om man kör på gröna rutan, dvs det helautomatiska programmet.

aha ok tack........

Edit: Nu när jag ändå har sista inlägget.

Har bättre på G

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk

Då är både 5D och 35L sålda. Men har beställt en laptop så ni kommer nog att få stå ut med mina bilder när jag är i England också.

Permalänk

Taget med min julklapp EF 50 mm f/1.8 II. Jag har ingen aning om vad det objektivet lämpar sig för egentligen; jag tycker själv att det är svårt att få till bra motiv med det (kan bero på att jag är vad vid 18 mm), men kommentera gärna.

Permalänk
Medlem

50:an brukar folk använda till gatufoto, porträtt... Men låt dina kreativa tankar flöda! Inget kan hindra dig! Mer än närgränsen...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Hedersmedlem

Idag var det premiär för mitt nya idiotprojekt, bakgrundsbloggen.
http://www.oskar000.se/bakgrund

Får se hur länge jag orkar hålla på, men målet är att det ska bli en bild i veckan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Var i åre över nyår så slänger upp ngra bilder där ifrån, va ganska kasst ljus och väder på dagarna så blev lite besviken

#1

#2

#3

#4

Permalänk
Medlem

btw, ni som ska se ARN på bio... Var uppmärksam på trailern för "Angel". Yours truly är med i den... Springer till vänster i bild under arlanda-scenen, D80 + SB-800 och skägg..

(Yours truly är alltså jag!)

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

ficklampa: Var du statist eller råkade du bara springa in i bild? Var och såg Arn
förra veckan tyvärr (tyvärr både för att jag inte visste detta och för att jag såg
Arn).

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Offler
ficklampa: Var du statist eller råkade du bara springa in i bild? Var och såg Arn
förra veckan tyvärr (tyvärr både för att jag inte visste detta och för att jag såg
Arn).

http://farm3.static.flickr.com/2142/2175478374_05592968b8.jpg

Samma här, blir ett tyvärr på båda för mig med.. Dock var fotot i Arn rätt fint om man ska anknyta till tråden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Här kommer två nya bilder. Skriv gärna va ni tycker!

först lite biljard

och sen ett självporträtt.

Hejhopp

Visa signatur
Permalänk

Här kommer lite bilder från Spanien/Holland

Orörda bara lite croppade.. Säg gärna vad ni tycker!

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Offler
ficklampa: Var du statist eller råkade du bara springa in i bild? Var och såg Arn
förra veckan tyvärr (tyvärr både för att jag inte visste detta och för att jag såg
Arn).

http://farm3.static.flickr.com/2142/2175478374_05592968b8.jpg

Härlig bild!

Jag var statist under filminspelningen, lekte pressfotograf.

Nu vet jag iofs inte om det gäller bara under Arn's visningar men det är ju en svensk film så det lär ju bli en del trailers om den på bion tror jag.

Visste själv inte om det förrän igår då min polare berättade att han såg mig!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller