Hur gör jag för att köra Raid0?

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att köra Raid0?

Ska köra raid 0 med mina två seagate diskar. Ska installera Vista nu, men i vilket "stadie" väljer jag att jag vill köra dom i Raid 0? Är det i BIOS eller frågar Vista mig under installationen?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Detta är något som görs innan Vista, men fråga mig inte hur;)

Visa signatur

Folding@Home: 1x8800GTS | 1xQ6600 | 10xE2210 | 1xXeon E5120 |
SweClockers hjälper Stanford University att finna lösningen till svåra sjukdomar. Häng med oss nu!
#foldingatsweclockers

Permalänk
Medlem

Jodå, jag tog själv reda på det

Man gör som så att man ställer in något i BIOS under peripherals och ändrar till RAID. Sedan nästa gång när datorn startas upp så trycker man Ctrl+G för att skapa en RAID. Så enkelt var det.

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

vad gör raid 0?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Gör så att 2 hårddiskar arbetar snabbare mot varandra.

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mäki
vad gör raid 0?

Det sätter ihop 2 eller fler diskar till 1 en enda stor disk. Det utökar prestandan på hårddiskarna så dom blir snabbare.
Hastigheten som man vinner på att köra raid0 är beroende på antalet diskar och vad för chipset man använder sig av till att köra raid0 med. I många fall fördubblas prestandan redan med 2 diskar och man kan få ännu högre prestanda med fler diskar, givetvis.

Nackdelen med raid0 är att om en disk går sönder så förlorar man all data på alla diskar då alla räknas som en enda stor hårddisk. Så kör du med t.ex 6st diskar i raid0 och en av dom 6 går sönder så har man förlorat all data på alla diskar.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Det är endast delvis korrekt. Det ökar enbart hastigheten i ren läs/skriv men söktiden ökar också, vilket är negativt. Därför tjänar t,ex inte partitionen som operativsystemet ligger på något av raid0 utan då är det raid1 som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det är endast delvis korrekt. Det ökar enbart hastigheten i ren läs/skriv men söktiden ökar också, vilket är negativt. Därför tjänar t,ex inte partitionen som operativsystemet ligger på något av raid0 utan då är det raid1 som gäller.

Njae.

Jag sa inget om söktiden/åtkomsten, jag nämnde bara hastigheten.

Har du hört talas om Intel Matrix? Ett rätt vanligt inbyggt chip på moderkorten nuförtiden (ICHxR-chippen)
Där tjänar man också på söktiden när man skapar en mindre partition utav diskarnas kapacitet. Då man kan "slicea" ut det bästa ur diskarna för bästa prestanda, medans man tar det slöa, resterande utrymmet till att köra raid0,1,5,10 eller ja, vad man nu vill köra där.

Min 50GB C:\ med raid0 har en accesstid på 8.6ms!
Medans min stora partition på 650GB har en accesstid på 14.5ms.

Som sagt, beror helt på vad för chip man använder sig av.

Mvh

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Men den faktiska hastigheten sjunker om man har väldigt många små filer som ska sökas/läsas, i stil med hur Windows t,ex fungerar. Även om Intel Matrix chippet gör att du kan skapa en partition så nära centrum som möjligt (vilket man gör i valfritt partitionsprogram också) så är inte din accesstid varken högre eller läger än en enskild disk. Så visst verkar det fungera som det är tänkt men det visar också på att prestanda inte bara ökar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Men den faktiska hastigheten sjunker om man har väldigt många små filer som ska sökas/läsas, i stil med hur Windows t,ex fungerar. Även om Intel Matrix chippet gör att du kan skapa en partition så nära centrum som möjligt (vilket man gör i valfritt partitionsprogram också) så är inte din accesstid varken högre eller läger än en enskild disk. Så visst verkar det fungera som det är tänkt men det visar också på att prestanda inte bara ökar.

Det beror väl på vilken strip-size man använder?
Det "magiska" med intel matrix chippet är inte bara att man kan partitionera, utan också för att kunna köra 2 olika sorters raid på bara 2 diskar (givetvis med fler också).

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men accesstiden blir ju bättre än mot vad 1 disk presterar när man gör på detta viset. Och det är ju bevisat.

Hur kan man avgöra om den "faktiska" accesstiden stämmer eller ej? Har du något program jag kan testa med för att se?
För alla benchmark-program visar ju samma förbättrade accesstid. Och dom stämmer inte då eller?

Vad menar du med "visar också på att prestanda inte bara ökar" ? För det låter som om det vore något dåligt.

Jag är öppen för mer lärdom iaf!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Ungefär som mjuk raid under operativsysetmet alltså, där man använder volymer istället för hela enheter. En normal disk presterar ungefär 8-10ms i accesstid och om då en normal raid0 ökar accesstiden upp mot 13-15ms medan man kan få ned den igen med Intel Matrix så är det ju bra, men en raid0 ger inte en prestandaökning i det här fallet utan ligger enbart i par med en vanlig disk. Med den faktiska hastigheten menar jag att om man läser hundratals eller tusentals filer, som t,ex under Windows uppstart, så kommer det totalt ta längre tid eftersom den normalt högre söktiden tar ut tiden det tar att läsa/skriva själva filen. I det här fallet är det Raid1 man ska nyttja, då söktiden kan så mycket som halveras istället.

Permalänk
Avstängd

Men Skillz, vad är din uppstartstid i Windows då? Starta stoppuret antingen från det att du trycker på startknappen eller så mäter du tiden det tar efter att bios har initierat RAID controllern. Välj vilket som.

Permalänk
Medlem

Ok, då förstår jag vad du menar!

Men det är väldigt många som raptorterat lägre boot-tider vid användande av samma sätt som jag gjort! Så det verkar ju funka som det ska, i det här fallet.

Jag själv har inte testat det, då jag inte kunde bry mig mindre om uppstartstiden hehe.
Sen så kan jag ändå inte jämföra mot något annat tidigare resultat då jag inte vet hur lång tid det tar på just min dator att starta med bara en disk i vanligt läge. Så att ta en tid för min del är helt värdelöst Så jag får utgå från vad andra rapporterat!

EDIT: Vad gäller andra användare som kör raid0 med liknande setups så ligger dom kring 11sec boot-tid i genomsnitt. Och detta med en hel del tweakanade också av operativsystem. Gäller XP då. Jag kör själv vista.

Här är också en tråd om just intel matrix raid och boot-tider finns längre ner på sida 1 och bland många många fler sidor.

http://www.ocforums.com/showthread.php?t=467848

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Ja, nu hittade jag igen URL'en till min test av singledisk och RAID-0-array.. Visst fasen blir det skillnad, inget snack om den saken.
http://www.gunnarsson.biz/old/hddtest.mht

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Här finns en intressant tråd att läsa; http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Ah! Tack för länken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Ungefär som mjuk raid under operativsysetmet alltså, där man använder volymer istället för hela enheter. En normal disk presterar ungefär 8-10ms i accesstid och om då en normal raid0 ökar accesstiden upp mot 13-15ms medan man kan få ned den igen med Intel Matrix så är det ju bra, men en raid0 ger inte en prestandaökning i det här fallet utan ligger enbart i par med en vanlig disk. Med den faktiska hastigheten menar jag att om man läser hundratals eller tusentals filer, som t,ex under Windows uppstart, så kommer det totalt ta längre tid eftersom den normalt högre söktiden tar ut tiden det tar att läsa/skriva själva filen. I det här fallet är det Raid1 man ska nyttja, då söktiden kan så mycket som halveras istället.

.. och där sägs det också som jag säger. Att man kan optimera accesstiden med raid0 genom att t.ex göra en liten partition för operativsystemet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathias72
Ah! där har vi det nog. Av någon anledning gjorde jag i samtliga fall en 50Gb partion och testade på. Borde innebära att jag i singel-disk fallet i princip körde på 70% av disk-ytan medan i RAID-0'an höll till på de 35 yttre procenten... Borde ju inverka på accesstiderna. Tänkte inte på att jag på så vis "optimerade" RAID'en .)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Cool. Då har vi förklaringen...

Vid 9ms snittaccesstid varav 3ms för rotationen så är kostnaden för läshuvudet 6ms, alltså ganska stor del av totalen.

Har inte tänkt efter så mycket på det ännu, men eftersom man verkar kunna optimera accesstiden ganska kraftigt på det sättet, så skulle det kunna vara riktigt bra med OSet på en pytteliten raid-0 partition på två diskar med hög datatäthet. (Ju högre datatäthet, desto smalare blir den fysiska partitionen, och desto mindre måste läshuvudet röra sig)
....
.....
......

När man partitionerar, delar man upp disken i 'saturnusringar' på olika avstånd från centrum från disken.

Om den parition Mathias72 satte upp råkade vara ytan är längst ut på disken, så behövde läshuvudet röra sig typ 30% så mycket som annars. Om istället ytan var längst in på disken, så behövde läshuvudet röra sig typ 70% så mycket som annars. (räknat på formeln för cirkelns area)

Han kan alltså ha kapat upp till 70% på tiden för läshuvudet att röra sig, genom att inte utnyttja fulla utrymmet på disken. Och eftersom tiden för läshuvudet att röra sig utgör större delen av den faktiska accestiden, så kan det slå rätt hårt på totalen.

Liksom länken till ocforums som också påvisar samma sak Det är alltid kul med teknologi som funkar ypperligt!

EDIT:

Testade göra 4 uppstarter med mitt windows vista 32bitars och tog tid ändå. Eftersom jag blev lite nyfiken trots allt.

Startade stoppuret från och med att bootloadern för windows vista dyker upp och tröck på stop från och med att man ser hela desktopen inkl taskbar och sidebar.

1: 24.2s
2: 24.5s
3: 23.4s
4: 23.3s

Kan bli något felaktig visning då jag är mänsklig och inte kan ta helt exakta tider med stoppuret. Så man får väl räkna på att det kan fela med en viss differans.

Testade även hur lång tid det tog att stänga av datorn efter varje försök. Tog tid från och med att jag tröck på shutdown tills att datorn var helt avstängd.

1: 6.7s
2: 13.1s
3: 25.5s
4: 11.4s

Vilket är väldigt varierande tider må jag säga.

Om det är bra eller dåliga tider för uppstart kan jag dock inte avgöra!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Mjo du säger det men du missar poängen:

En normal raid0 konf har hög accesstid och tiden ökar, enligt dig, i takt med storleken (och antalet diskar). Så raid0 ger inte enbart ökad prestanda, vilket är vad jag vill få fram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Mjo du säger det men du missar poängen:

En normal raid0 konf har hög accesstid och tiden ökar, enligt dig, i takt med storleken (och antalet diskar). Så raid0 ger inte enbart ökad prestanda, vilket är vad jag vill få fram.

Ah, du menar accesstiden för en hel raidsetup utan partitionering. Medans jag menar på att de går att kapa bort och konfigurera för bättre prestanda (som en fördel).
Än, som sagt att ju fler diskar och så annars helt klart ökar accesstiden till det sämre. Det är jag helt klart med på.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini