Permalänk
Medlem

Överklockking, P5W DH deluxe

Jag körde min CPU (sign) i 3.4GHz för ett tag sedan, och den klarade upp till 8 timmar (och förmodligen mer) i orthos tills jag själv drog av den. Denna klockning höll i flera månader tills den till slut började frysa sig, så jag drog ner den till 3.3GHz. Sen började frysningarna igen, och jag fick dra ner lite till och så höll det på tills jag nådde 3.0GHz, trots att Orthos varit helt stabil i flera timmar per gång jag dragit ner.
Nyligen testade jag klocka upp den igen till 3.1GHz, men den klarade sig endast fram till XP bootade, sen frös den. Sen testade jag att dra upp nordbryggans volt ett snepp, och nu är datorn helt stabil i 3.2GHz, den fungerade även i 3.3Ghz men jag drog ner den till 3.2 för säkerhets skull.

Jag är inte superbra på klockning precis, inte heller så erfaren, så jag undrar om det är normalt att detta händer? Alltså att klockningen blir instabil efter ett tag? Tycker det är konstigt att den, från att vara stabil i 3.4GHz, går till instabil vid 3.0GHz.

Är detta vanligt eller har jag gjort något fel? Jag har dragit upp volten för både minnena och CPUn för säkerhets skull med ett snäpp (blev inte så mycket varmare i IDLE eller LOAD i Orthos).

Sen en sista fråga: Är det normalt att moderkortet blir KALLARE av att man drar upp volten? :S Från 33C i everest har den nu gått ner till 28C efter att ha ökat volten med 1 steg.

Permalänk

Skulle säga att det är extremt och egentligen tekniskt omöjligt att det blir kallare av mer volt, (Mer spänning = Mer Värme = Naturens lag). Troligtvis läser everest fel?

Jag har samma moderkort och kan bara säga det att för att nå hög fsb stabilt på detta kort måste du slaffsa på med volt till nordbryggan... men akta för att nb blir överhettad.

Max FSB på detta kort är förövrigt runt 450.. sen stoppar spänningen till nordbryggan att gå högre.

Jag har satt en extra fläkt på nordbryggan eftersom mitt blev för varmt.

Visa signatur

Asus P5W Dh Deluxe | E6300 1,86 @ 3,1ghz | Ocz Ati Crossfire Pc6400 800mhz 2048mb KIT | Tagan 530W | Hårddisk? RPM? 320gb | Sparkel 8800GT |

Permalänk
Medlem

Jag har en 80mm fläkt riktad direkt mot NB så den håller sig vid bra temp, men jag tycker fortfarande att det är konstigt att den visas lite kallare. Jag har känt på nordbryggan samtidigt som datorn är på och den är inte särskillt varm iallafall.
Är det vanligt att klockningen kan gå från stabil till instabil så som den gjort? Tycker det är konstigt att NB nu behöver mer volt för att klara av en LÄGRE klock än vad den gjorde innan :/