hjälp!!! är kass... på crossfire...

Permalänk
Medlem

hjälp!!! är kass... på crossfire...

efter va jag har förstått kan man ha helt olika kort, men kan man ha olika minnesmängd tex.
3850 256 och 3870 512 blir de 768 då elr...och funkar de bra så elr är de bättre att köpa ett 3850 till?

Permalänk
Medlem

Minnesmängden ökar iaf inte.

3850 256+ 3850 512= 256mb.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

tack....och?

aha tack...finns de nått sätt man kan få minnes mängden att öka?

Permalänk
Medlem

test

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Medlem

lol

test :S va ? fattar inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti89
aha tack...finns de nått sätt man kan få minnes mängden att öka?

Ja,skaffa kort med mer minne.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Ja,skaffa kort med mer minne.

NO SHIT kan man göra så asså omfg fan va najs xD

men cf är ju som ett shacknät med där korten delar skärmen på två så då borde man med 2*256 få 256 på halva delen och 256 på andra delen så då tycker jag de borde bli 512 uppdelat på två halvor av skärmen istället för 512 över hela.....så tycker jag de borde funka.... har jag fel??:S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti89
NO SHIT kan man göra så asså omfg fan va najs xD

men cf är ju som ett shacknät med där korten delar skärmen på två så då borde man med 2*256 få 256 på halva delen och 256 på andra delen så då tycker jag de borde bli 512 uppdelat på två halvor av skärmen istället för 512 över hela.....så tycker jag de borde funka.... har jag fel??:S

Minnet på det ena kortet är en komplett spegelbild av minnet på det andra. Därför blir det inte mer minne än vad korten redan har från början(men om ett kort har mindre än det andra går man efter mängden på det som har minst )

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Re: tack....och?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti89
aha tack...finns de nått sätt man kan få minnes mängden att öka?

Det är som att flygga över 40GB på en 40GB HDD till en 80GB disk och hoppas på att det sba bli 80GB inlaggt på dne nya disken

Det går altså inte.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det:
Crossfire, om vi har två kort med varsin uppsättning minne klassat till 512MB. Då har vi inte 1024MB utan 512x2? Då har man ju ändå 1024 fast uppdelat på ett sätt som ändå inte innebär något, utan faller in i den totala minnesmängden som det skall, om vi ser det översiktligt. Ojämna värden genererar la' i sådanna fall överskridande minne att bli obsolit?
Om jag fattat det hela rätt är det la' inget att gråta över? Då skulle man ju bara kunna sammafatta det som:
512 + 512 = 1024 (i teorin)
256 + 512 = 256MB gånger två.

Förstår inte hur det kunnat bli en så pass diskussion om det är en sådan liten grej. Men jag kan ju ha fel, och diskussioner gillar jag, men det känns ju som diskussionen närmast baserats på att tävla om vems teori som faktiskt är riktig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti89
NO SHIT kan man göra så asså omfg fan va najs xD

Förväntade du dig att jag skulle säga "ja,använd detta 1337-h4xX0r programmet så fungerar det!"?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Som jag förstår det:
Crossfire, om vi har två kort med varsin uppsättning minne klassat till 512MB. Då har vi inte 1024MB utan 512x2? Då har man ju ändå 1024 fast uppdelat på ett sätt som ändå inte innebär något, utan faller in i den totala minnesmängden som det skall, om vi ser det översiktligt. Ojämna värden genererar la' i sådanna fall överskridande minne att bli obsolit?
Om jag fattat det hela rätt är det la' inget att gråta över? Då skulle man ju bara kunna sammafatta det som:
512 + 512 = 1024 (i teorin)
256 + 512 = 256MB gånger två.

Förstår inte hur det kunnat bli en så pass diskussion om det är en sådan liten grej. Men jag kan ju ha fel, och diskussioner gillar jag, men det känns ju som diskussionen närmast baserats på att tävla om vems teori som faktiskt är riktig.

Helt riktigt. Tänk dig som i en RAID 1-array

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Som jag förstår det:
Crossfire, om vi har två kort med varsin uppsättning minne klassat till 512MB. Då har vi inte 1024MB utan 512x2? Då har man ju ändå 1024 fast uppdelat på ett sätt som ändå inte innebär något, utan faller in i den totala minnesmängden som det skall, om vi ser det översiktligt. Ojämna värden genererar la' i sådanna fall överskridande minne att bli obsolit?
Om jag fattat det hela rätt är det la' inget att gråta över? Då skulle man ju bara kunna sammafatta det som:
512 + 512 = 1024 (i teorin)
256 + 512 = 256MB gånger två.

Förstår inte hur det kunnat bli en så pass diskussion om det är en sådan liten grej. Men jag kan ju ha fel, och diskussioner gillar jag, men det känns ju som diskussionen närmast baserats på att tävla om vems teori som faktiskt är riktig.

Det som ligger i minnet är framförallt texturer osv. Dessa måste ligga i båda kortens minne. Du kan därför inte trycka in 512Mb texturer i det ena kortet och 256 i det andra. Då kommer ju inte 256Mb kortet veta vad den ska rita upp ibland

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

aha:D jaja tack för många bra svar....efter vad jag ....trög som jag är:P fattade av allt de här så funkar de typ som Mr.Borka sa=D
så med andra ord är jag dum i huvet om jag köper ett 512 till istället för ett 256 .....=P tack tack alla=))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti89
aha:D jaja tack för många bra svar....efter vad jag ....trög som jag är:P fattade av allt de här så funkar de typ som Mr.Borka sa=D
så med andra ord är jag dum i huvet om jag köper ett 512 till istället för ett 256 .....=P tack tack alla=))

Nu tror jag du har misuppfattat lite(eller jag?).

Tvärt om,det är inte smart att köpa ett 512 och ett 256.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.