Leadtek WinFast PX8800GT ZL ?

Permalänk
Medlem

Leadtek WinFast PX8800GT ZL ?

Har mitt Sparkle 8800Gt inne på "service" då det knasade från början... Ser nu att butiken jag har det inne hos även har Leadtek WinFast PX8800 GT med Zalmankylare och undrar då om det är nån/några här som har det och vill ge sitt utlåtande om det då jag funderar på att få be att byta till detta kort istället.

Har sökt tester på det men inte hittat nån bra info och ej heller hittat nån direkt info här på sweclockers.. Undrar mest om temp och ljudnivå och fläktens styrbarhet men även överklockningsmöjligheter ... Ville först ha Gigabytes 8800GT kort med Zalmankylare på men de verkar juh aldrig komma in nånstans och detta verkar juh snarlikt..

På leadteks hemsida står det att det håller 20c lägre GPU temp men även att minnena och mosfetsen kyls bra av fläkten.

WinFast PX8800 GT ZL http://www.leadtek.com/eng/3d_graphic/overview.asp?lineid=1&p...

/niklas

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur dom klarar sig utan kylning på "mosfetsen". Mitt 8800gt som jag har en Zalman fv-1000 på kraschade hela tiden, ända tills jag fäste flänsar på dessa och mina problem var borta. Och då var det 2 120mm fläktar som kylde grafikkortet.

MItt tips är att du köper Gigabytes kort, de har andra komponenter och kostar väll ungefär lika mycket. Jag har väntat i 1 månad nu men snart får dom in kortet i lager.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd

Om man kör kortet mer eller mindre original eller inte klockar över 700MHz på GPU så klarar man sig bra utan flänsar på volt regulatorerna. Kör själv med en Zalman VF900-Cu på mitt 8800GT utan kylning på volt egulatorerna. Dom blir inte så specielt varma.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Måste bara ställa en nybörjarfråga, men vad är mosfetsen exakt för något?

Visa signatur

Gainward Geforce 8800GT |Intel Core 2 Duo E4500 | Gigabyte GA-P35 DS3 | 2gb ram | Antec Sonata III

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibo
Måste bara ställa en nybörjarfråga, men vad är mosfetsen exakt för något?

Mosfet eller volt regulator som de heter på svenska är till för att kontrollera ström.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Gigabytes kort är tre-fyra centimeter kortare än Leadteks, om det spelar någon roll.

Minnena och voltregulatorerna kan man kyla lite extra medelst kylflänsar:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ZALZMRHS1

Permalänk

jag kommer ha chassifläkten bara nån centimeter ifrån grafikkortet så det borede komma luft därifrån som är tillräckligt, men gigabyte-versionen är nog att föredra pga att det är mindre, den nya gigabytefläkten är fö samma som på leadteken

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spajdermän
Gigabytes kort är tre-fyra centimeter kortare än Leadteks, om det spelar någon roll.

Källa tack!
Tror inte att de kan ändra så mycket på layouten, om nVidia hade kunnat så hade kortet varit så kort som möjligt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Mosfet eller volt regulator som de heter på svenska är till för att kontrollera ström.

Inte for att vara petig men en volt-regulator regulerar spanning och inte strom.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Inte for att vara petig men en volt-regulator regulerar spanning och inte strom.

Inte för att vara petig men heter det inte spänning och ström

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Storleksjämförelse:

Edit: (Jag råkade ta fel gigabytekort i min första bild)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spajdermän
Edit kommer.

Que???

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Que???

Jag gjorde ett misstag som var tvunget att korrigeras.

Som synes så har Gigabyte utnyttjat ytan på kretskortet bättre än t.ex. Leadtek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Jag förstår inte hur dom klarar sig utan kylning på "mosfetsen". Mitt 8800gt som jag har en Zalman fv-1000 på kraschade hela tiden, ända tills jag fäste flänsar på dessa och mina problem var borta. Och då var det 2 120mm fläktar som kylde grafikkortet.

MItt tips är att du köper Gigabytes kort, de har andra komponenter och kostar väll ungefär lika mycket. Jag har väntat i 1 månad nu men snart får dom in kortet i lager.

Kan det vara så att även Leadtek har egna och svalare komponenter på sitt Zalman grafikkort precis som Gigabyte har på sitt? Läser man på Leadteks sida om detta kort så står det:

20 °C Lower than NV Reference Cooler
Lower GPU temperature+ lower memory temperature+ lower mosfet temperature="stable" system+ more OC potential.

Kortet går juh redan på 650/1625/1800 vilket e lite överklockat..klarar det mer?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Que???

Lite svart att skriva det nar man saknar ett svenskt tangentbords layout och sitter pa nagon annans dator.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spajdermän
Jag gjorde ett misstag som var tvunget att korrigeras.

Som synes så har Gigabyte utnyttjat ytan på kretskortet bättre än t.ex. Leadtek.

Är du hundra på att det inte är ett 8800GT du visar? GTS:en är långt även hos Gigabyte

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Är du hundra på att det inte är ett 8800GT du visar? GTS:en är långt även hos Gigabyte

Båda är 8800GT, vilket diskussionen ju handlar om.

http://www.leadtek.com/eng/3d_graphic/overview.asp?lineid=1&p...

http://www.gigabyte.com.tw/Products/VGA/Products_Accessories.... (Med nya kylaren)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spajdermän
Båda är 8800GT, vilket diskussionen ju handlar om.

http://www.leadtek.com/eng/3d_graphic/overview.asp?lineid=1&p...

http://www.gigabyte.com.tw/Products/VGA/Products_Accessories.... (Med nya kylaren)

Jepp, fel av mig, men jag såg nu att även gigabytes GTS är nedkortat inne på Thomshardwareguide

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jepp, fel av mig, men jag såg nu att även gigabytes GTS är nedkortat inne på Thomshardwareguide

Najs. Jag hade tagit ett GTS om det inte vore för kylaren, och jag har ingen lust att byta ut den. Jag väntar istället på ett GT.

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis ett Leadtek 880GT ZL, finns det ingen som har ett sånt och kan skriva några rader om hur det presterar osv.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Jag är nyfiken på hur det låter, återkom gärna Pointman

Permalänk
Medlem

Jag har ett sådant. Kör fläkten i auto nu och då är det nästan helt ljudlöst. I idle brukar temperaturen ligga strax under 40C och när jag spelar runt 50C. (Enligt Riva Tuner).
Har klockat det en del (Core: 712 MHz, Shader: 1728 MHz, Memory: 2190 MHz) och det gick fint att köra igenom 3dmark06 (fick 13K med mitt system). Men det gick inte lika bra i Crysis så jag får klocka ner det lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John86
Jag har ett sådant. Kör fläkten i auto nu och då är det nästan helt ljudlöst. I idle brukar temperaturen ligga strax under 40C och när jag spelar runt 50C. (Enligt Riva Tuner).
Har klockat det en del (Core: 712 MHz, Shader: 1728 MHz, Memory: 2190 MHz) och det gick fint att köra igenom 3dmark06 (fick 13K med mitt system). Men det gick inte lika bra i Crysis så jag får klocka ner det lite.

Låter riktigt nice.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Onödigt med en till tråd så jag skriver i denna:

Här är ytterligare ett 8800GT med icke standardkylare, Nån som vet nått mer om detta kort eller dessa kylanordning?? Ser ut som det sitter små kylflänsar på minnena å de andra mojängerna... mosfets å allt va de nu heter

Inno3D GeForce 8800GT 512MB
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IN3D88GT-...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

har precis fått hem mitt leadtek men det där inno3D ser oxå skitbra ut.
Det viktiga är att man köper ett med en icke-refkylare på bara

Priset på den där var bra också

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem

Står mellan ett val med antingen detta kort eller ett vanligt 8800GT från Leadtek, vad tycker dom som har detta kort om det? Är det värt att lägga till 150 kr för denna kylaren?

Visa signatur

Gainward Geforce 8800GT |Intel Core 2 Duo E4500 | Gigabyte GA-P35 DS3 | 2gb ram | Antec Sonata III