Permalänk
Medlem

Fläktar till CPU/VGA kylare

Tjena!

Planera på att köpa:

Thermalright Ultra-120 eXtreme
Thermalright HR-03 GT

Problemet är att jag inte vet vad för slagsfläktar jag ska köpa till. Jag är inte speciellt kräsen när det gäller ljudnivå, sitter på 2 st 120mm's papst, 26db. Och tycker dom är alldeles perfekta för mig.

Som sagt, jag vet inte riktigt vilken fläkt jag ska in handla, fungera papstfläktar bra till en Ultra-120 eXtreme? I sådana fall, ska jag ta två eller bara en?
Angående VGA kylaren så fungerar den bäst med 92mm vad jag har läst, och det behövs inte mycket luftflöde för att den ska kyla bra. Så varför inte ta en som knappt låter? jag funderar mellan en Nexus 92mm eller Papst 92mm.

Kommer även att köpa ett nytt chassi, ett Antec nine hundred mer bestämt, och troligtvis kommer jag köpa till Papstfläktar där också för att byta ut Tri cool fläktarna som antec leverera med chassit, samt även voltmodda dom till 7v. Några förslag på bättre fläktar än papst, tystare, bättre luftflödde och rent av billigare?

Tack på förhand!

//CaaL

EDIT:
PS. När man monterar dit en Thermalright HR-03 GT ska man kunna sätta den på två olika sätt. Vad jag har sett, så kan man antingen hänga flänsarna under grafikkortet, eller placerar kylflänsen ovanför grafikkortet. Stämmer det, och vad är i så fall bäst?

Permalänk

Jag köpte de två kylarna som du har där, sen till CPUkylarn har jag en 1200 RPM Noctua och sen fick jag fel 92mm fläkt så jag kör med en 120mm ADDA fläkt som ligger lutad mot någon PCI-kontakt. Fungerar väldigt bra så jag har inte skaffat någon ny 92mm än, det kommer väl vad det lider.

Noctua är ju väldigt tysta fläktar, men inte speciellt billiga. Min ADDA-fläkt jag har tycker jag ändå är väldigt bra, 16 db och 39 kubikfot per minut i luftflöde. http://prisjakt.se/produkt.php?e=228227

Jämnfört med TriCool som ligger på 25 db i 1200 RPM som är "low".

Permalänk
Medlem

Okey! Du anser väl som mig att Papst fläktarna fungera alldeles utmärkt eller? Så ingen idé att byta dom

Gällande fläkten till CPUn du har, hur fungerar en Noctua där? Kyler på bra och inget onödigt skapas, såsom turbulens och viberationer? Och vad skulle du eller någon annan annars rekommendera? Som sagt är jag inte jättekräsen över ljudnivån, men viberationer och sådant är hemskt störrande! En jämn ljudnivå är skönare att lyssna på. Och gärna en fläkt som kommer att förflytta luften tillräckligt bra till den bakrefläkten i ett Antec Nine Hundred. Vad jag har läst så är en Nexus 120mm inget vidare när det gäller att luftflöde, så man kanske ska skaffa en Papst där också? Men hur kommer dessa fungerar nära kylflänsar, och hur bra förflyttar egentligen en papst luft?

Hehe jo, lite skillnad emallan Adda och TriCool fläktarna. Men som sagt blir det troligtvis en Nexus 92mm till Thermalright HR-03 GT. Och papst till alla fläktplatser i chassit.

Permalänk

Jag har Noctua NF-S12-1200 som CPUfläkt (som typ hälften av alla här har) och den fungerar helt perfekt, förflyttar enligt specifikationerna 48 CFM med en ljudnivå på 17 db, vilket är väldigt bra. Inga konstiga vibrationer eller annat vad jag har märkt. Min E6750 @ 2,66GHz idlar på 25-26 grader och load ligger runt 35, är mycket nöjd med detta.

Permalänk
Medlem

det går att få fast en 120 fläkt på en Thermalright HR-03 GT

Visa signatur

|Gigabyte DS4| Q6600|Gainward 8800 GTS 512 MB| Corsair 520 W| Corsair XMS2-6400 2x2 GB 800 Mhz|Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail| ThermalRight Ultra Extreme |

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1741

Permalänk
Medlem

Carl, mjo, den fläkten ser väldigt intressant ut, men den finns inte att få tag på dom ställen jag ska beställa mer saker ifrån. Kan testa med en papstfläkt först och främst då jag kommer sitta på 5st.

ZeebbZ, Ja visst går de det. Men då ligger väl en del av fläkten utanför flänsen? Har du även en Thermalright HR-03? I sådana fall, stämmer dom alternativen jag sa innan om hur man kan fästa den, antingen att kylflänsen befinner sig ovanför grafikkortet eller flänsen under?

Förresten, jag sitter just nu på ett AM2 socket, moderkort: ASUS M2A-VM HDMI iväntan på socket AM3, är det värt att ens inhandla ett Thermalright Ultra-120 eXtreme då dom kanske inte kommer att fungera?
Läse precis att man är tvungen att köpa till en bakplåt för Asrock och Gigabyte moderkort som använder "push-pin", vad menas med det? När jag installerade CPUn så tryckte jag bara in den och spände åt med pinarna som fanns där. Så kommer jag vara tvungen att köpa bakplåten också?

EDIT:

Efter lite mer läsning och tankekraft så har även Thermalright SI-128 SE blivit en tänkbar kandidat, då den inte väger lika mycket som Ultra-120 gör. Jag flyttar min dator relativt ofta så jag vill inte frakta omkring med en CPU-fläkt som väger över 700g. Får man plats med en sån här med en HR-03 GT där flänsarna sätts ovanför grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Smäll på några nexus om du vill ha lite flöde annars, tycker inte dom låter så speciellt mycket i min låda. Billiga om inte annat o ganska snygga. Plus ska du ha många fläktar så rekomenderar jag dom, o köp till motstånd om du ska ha det tystare. Tror fläktarna ligger på en 75kr/st.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Läst på diverse sidor att luftflödet inte är det bästa på nexus real silent men tysta ska dom vara. Tror jag föredra Papst då kvalitien är i top, har haft mina i 3år nu och inget krångel, har även datorn igång 24/7. Så dom har nog snurrat några tusen mil.

Som sagt skulle jag vilja ha lite svar angående Thermalright Si-128 SE kylaren. Även om en sådan får plats med en HR-03 GT när GT:n flänsar är "över" grafikkortet.

Har även börjat få lite funderinga på om Antec Nine Hundred är det rätta chassit, då jag har en 120mm fläkt i mitt nätagg så jag måste lägga den upp&ner. Det jag oroa mig över då är om kablarna till ATX räcker samt att man kan drar kablar på ett smidigt sätt samt snyggt, då ett fönster tillåter en att titta rakt in på det hela.

Hade varit trevligt med lite bilder på era Antec Nine hundred! Hur ni har dragit era kablar och annat gott Hittade en tråd om detta redan!