Helhets skillnad på Win XP 64x & 32x ?

Permalänk

Helhets skillnad på Win XP 64x & 32x ?

Tjena allihopa!

Nu är det så att jag installerade TuneUp Utilities 2008 igår. Nu idag så läste jag att jag bara har 32 bits systemet, vilket jag redan viste men inte att det skulle bli snabbare med en 64. Så kollade jag här på swe. och sökte runt och hittade en tråd men den var bara inriktad på spel och AMD 3200+ processor. (Jag har AMD 3500+)

Jag behöver datorn till allt möjligt, mkt spel men ändån.. Är det vissa av dom nyare spelen som bara fungerar på 32'an ? (2005 ->)

Vad är helhets skillnaden? - kommer jag TYDLIGT att märka gångon skillnad ?

Jag läste att 64'an tillät mer RAM, jag har uppgraderat ifrån 1 Gig till 3 för nått halvårsen. Kan jag inte utnyttja deras fulla kapacitet nu eller ?

HJÄLP

MVH// HP

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

Ja du utnyttjar ditt fulla RAM minne om du har 3GB. Hadde du haft 4gig eller mer så hade du bara kunnat se allt från 3gig upp till 3.5 eller nått sådant.

Spelar du mycket och du har bara 3gig ram så känar du ingen prestanda med ett X64 system.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
Ja du utnyttjar ditt fulla RAM minne om du har 3GB. Hadde du haft 4gig eller mer så hade du bara kunnat se allt från 3gig upp till 3.5 eller nått sådant.

Spelar du mycket och du har bara 3gig ram så känar du ingen prestanda med ett X64 system.

Så jag känar alltså inget på att byta system ?

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Inaktiv

jag personligen tyckte att 64 flöt på bättre förut när jag endast hadde 2gb ram, sitter med 4 nu och e skit nöjd med 64. fungerar skit bra o spela i och göra allt annat. men du ska kolla up så mycket som hälst att det e så mycket 64 drivare som möjligt du installerar du kommer att ha minst problem då

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HP_ÄGAREN
Så jag känar alltså inget på att byta system ?

I stort sett ingenting nej. Det är ifall man har 4GB+ och 64-bitarsprogram som man verkligen kan utnyttja 64-bitars OS.

Visserligen så ska (enligt vad jag läst om Vista 32 vs. 64 på olika forum) 64-bitars erbjuda en bättre säkerhet.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
I stort sett ingenting nej. Det är ifall man har 4GB+ och 64-bitarsprogram som man verkligen kan utnyttja 64-bitars OS.

Visserligen så ska (enligt vad jag läst om Vista 32 vs. 64 på olika forum) 64-bitars erbjuda en bättre säkerhet.

Jajaaa, så det är bara säkerheten som blir bättre... Det behövs mer för att jag ska byta.... Det ska liksom kännas som en liten överklockning

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

Vissa program som är skrivna speciellt för 32bit OCH 64bit, t ex vissa 3d applikationer, ger en prestanda ökning om du har en 64bits processor. Kanske inte alltid märkbar, men den finns där. Allt beror på vad du sysslar med. Jag som gör 3d-renderingar kan märka en skillnad på några procent vid stora renderingar, vilket ju är positivt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizla101
Vissa program som är skrivna speciellt för 32bit OCH 64bit, t ex vissa 3d applikationer, ger en prestanda ökning om du har en 64bits processor. Kanske inte alltid märkbar, men den finns där. Allt beror på vad du sysslar med. Jag som gör 3d-renderingar kan märka en skillnad på några procent vid stora renderingar, vilket ju är positivt.

Okej då.. men är dom procenten några som värkligen märks :P?

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!