Ritprogram till Mac, det måste ju finnas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här och där
Registrerad
Feb 2008

Ritprogram till Mac, det måste ju finnas?

En motsvarighet till MS Paint. Jag orkar inte slänga upp t.ex. Pixelmator bara för att peka på en sak i en bild eller rita dit en ram runt en bild eller ge någon en mustasch. Pixelmator kan ju f.ö inte ens dra raka linjer så det är ju värdelöst i sammanhanget.

Finns det inte bara något vanligt program som har det grundläggande? Klippa ut, dra linjer, cirklar, fyrkanter i olika tjocklek och färg? Det är den enda funktionalitet jag eftersöker.

SJUKT att Apple inte har något sånt här från början med tanke på hur inriktade dom är på kreativitet och skapande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Nov 2004

Seashore är programmet du söker.

http://seashore.sourceforge.net/

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Skitch?

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 2x8 GB 3200 MHz CL16 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogås
Registrerad
Jul 2004

MS paint via Darwine?

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Re: Ritprogram till Mac, det måste ju finnas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
SJUKT att Apple inte har något sånt här från början med tanke på hur inriktade dom är på kreativitet och skapande.

Host host

Du trodde väl inte MS hade kommit på idéen med ett ritprogram själva?
Ganska lustigt att man i Vista, över 20 år senare, fortfarande ser vad dom kopierat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här och där
Registrerad
Feb 2008

Inte från början som i "vid universums skapande" utan som i "förinstallerat med OS X". Jag vet att Paint är en ripoff från Apples dito, men varför kunde dom inte bara fortsatt utvecklingen fram tills nu så att man slipper leta på internet?

Jag plockade f.ö Skitch, men tack för alla tips!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2002

http://www.idg.se/2.1085/1.109848
Paintbrush är det du söker

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/32559

iMac 27" Retina 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Mackbook Air 13" - 4GB
Asus G20AJ-NR059S - Acer 27" XB270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Inte från början som i "vid universums skapande" utan som i "förinstallerat med OS X". Jag vet att Paint är en ripoff från Apples dito, men varför kunde dom inte bara fortsatt utvecklingen fram tills nu så att man slipper leta på internet?

Tips så du slipper leta så mycket i framtiden när du vill hitta program är www.versiontracker.com som för övrigt finns förinlagt i Safari. Ganska smutt.