Teknisk matematik (eller Kemi ing.)

Permalänk
Medlem

Teknisk matematik (eller Kemi ing.)

Är det någon som läser teknisk matematik eller känner någon som gör det?

Jag undrar framförallt hur svår utbildningen upplevs som och ifall man har någon fritid överhuvudtaget?

Jag hade tänkt mig Göteborg och Chalmers (utbildningen är ny för i år där).
Vet dock inte vad man har att förvänta sig, jag fixade MVGn i A-E på gymnasienivå men om man tar hänsyn till betygsinflation och att det är en helt annan nivå på högskola så blir man lite orolig.

Sen vet jag inte riktigt vad man kan jobba med sen som är kul.

Ett annat alternativ vore kemi ing. 3 år. Har väldigt svårt att komma fram till något.

Kom gärna med synpunkter och info.

Permalänk
Medlem

Själv läser jag teknisk fysik på chalmers men jag ser att ni kommer läsa de flesta mattekurser i ettan tillsammans med F så jag kan kommenterar den biten iaf. Matten är klart svårare än på gymnasiet men inte omöjlig för det. Om du hade lätt för den på gymnasiet så borde det inte bli några problem att klara de första mattekurserna bara du lägger ner den tiden som krävs (förmodligen ca 50h/vecka).

Vad du kan jobba med efteråt så är typ allt möjligt då du kan välja mellan en massa masterprogram efter trean. Jag ser att du kommer vara behörig till, utöver de rena matte programmen, de flesta fysik programmen samt ett antal andra också. Så tröttnar du på matten efter några år kan du välja en mera praktisk avslutning mot något annat område.

Gillar du matte så är det säkert ett bra program att läsa men kemiingenjör är nog inte dåligt det heller, dock vet jag inget om det så där får du fråga någon annan. Men känner du att du orkar plugga i 5år så skulle jag nog rekomendera teknisk matematik framför kemiingenjör.(annars finns alltid teknisk fysik )

Permalänk
Medlem

Jag skulle även pendla till Göteborg (7-8 mil), och har även andra fritidsaktiviteter som träning och piano. Går förvisso att plugga lite på tåget, men om du menar 50h/vecka utöver den tiden man går i skolan så låter det ganska omöjligt. Vi talar kanske om att gå upp vid 05 och komma hem vid 19 många dagar.

Permalänk
Glömsk

Kemiingenjör har ju traditionellt varit en ganska "osexig" utbildning, och just därför är ingångslönerna riktigt höga nu, i alla fall i USA. Där det är brist är lönen hög, oftast. Så det blivit med Elektro här i Sverige. http://education-portal.com/articles/Top_10_Paying_College_Ma... Bortsett från detta vet jag inget om kemiingenjör, förutom kuriosagrejer som att Dolph Lundgren läste den här utbildningen, dock på KTH.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Med 50h/vecka menar jag självklart inklusive tiden i skolan då det ligger ungefär 20-30h schemalagd tid per vecka. Men som sagt om du inte är ett underbarn så får du nog räkna med att lägga mellan 40-60h på studierna totalt per vecka för att klara dig. (nöjer du dig med ett knappt godkänt och inte har något emot att tokplugga veckan innan tentan så är det självklart möjligt att plugga mindre )

Permalänk
Medlem

Jag ska förresten inte säga att jag hade lätt för matten.
Jag la faktiskt tid på att plugga på det (komvux). Men högsta betyg blev det ju i alla fall.

Man blir ju dock fundersam på om man kan klara tm/tf om man är normalbegåvad.

Permalänk
Medlem

Jag läser också F (teknisk fysik) på Chalmers och har inte någon omtenta efter mig just nu och den enda mattekursen från gymnasiet jag fick MVG i var E. Att man behöver vara ett geni är bara struntprat, däremto är det som Caligula säger, man kommer få lägga ner mycket tid. Men åandra sidan har man väldigt kul samtidigt också T.ex satt vi och spelade StarCraft till klockan två i morse i skolan

TM finns också som Masters program för de som går på F här på chalmers, men då kommer du bland annat inte få läsa diskret matematik och lite annat. Fast då får man läsa kvant istället

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Jag läser också F (teknisk fysik) på Chalmers och har inte någon omtenta efter mig just nu och den enda mattekursen från gymnasiet jag fick MVG i var E. Att man behöver vara ett geni är bara struntprat, däremto är det som Caligula säger, man kommer få lägga ner mycket tid. Men åandra sidan har man väldigt kul samtidigt också T.ex satt vi och spelade StarCraft till klockan två i morse i skolan

TM finns också som Masters program för de som går på F här på chalmers, men då kommer du bland annat inte få läsa diskret matematik och lite annat. Fast då får man läsa kvant istället

Låter lovande, men hur mycket kan man anta skiljer i svårighetsgrad mellan F och TM?
F har ju i alla fall väldigt höga intagskrav, det har väl gått ner en aning men förra året var det ändå 18.98 eller 1.6 på HP.

Om TM drar liknande eller mer är jag körd, jag skulle tro att jag i bästa fall hamnar runt 17.5 (går basår och har massa G:n släpandes från gymnasiet) och HP har jag bara gjort en gång och fick 1.2.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag misstänker att skillnaden mellan teknisk fysik och teknisk matematik kan bli väldigt liten om man väljer kurser på rätt sätt.
Man skall inte heller blanda ihop höga intagningspoäng på en utbildning och svårighet hos denna. Intagningskraven styrs av hur populär utbildningen är och hur många platser som finns.

Permalänk
Medlem

Men samtidigt är det väl en av dom tuffare utbildningarna som finns?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Men samtidigt är det väl en av dom tuffare utbildningarna som finns?

det finns det nog ingen statistik på, och hur skulle man kunna säga vad som är svårast/jobbigast? Det finns inget bra sätt att mäta på mao.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Men samtidigt är det väl en av dom tuffare utbildningarna som finns?

Förvisso, men det beror väl mest på att det traditionellt är den civilingenjörsutbildning som innehåller mest och svårast matematik. Gillar man matematik kanske man inte lider så mycket av detta dock.

Permalänk
Medlem

Om man tittar på den utbildning som jag går, teknisk fysik och elektroteknik, så kom alla behöriga in och det betyder absolut inte att utbildningen är lätt (en av de civilingenjörsutbildningar som har mest matte). Dock så låter det mycket med 50h/vecka för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Låter lovande, men hur mycket kan man anta skiljer i svårighetsgrad mellan F och TM?
F har ju i alla fall väldigt höga intagskrav, det har väl gått ner en aning men förra året var det ändå 18.98 eller 1.6 på HP.

Om TM drar liknande eller mer är jag körd, jag skulle tro att jag i bästa fall hamnar runt 17.5 (går basår och har massa G:n släpandes från gymnasiet) och HP har jag bara gjort en gång och fick 1.2.

Jag tror inte att skillnaden i matematiken är särskilt stor, däremot tror jag det är viktigare att man tycker matematik är kul om man läser på TM.

Jag vågar inte spekulera i hurvida det är högre eller lägre intagnings krav till TM än till F. Jag har 15.6 från gymnasiet och kom via chalmers fysik och matematik prov.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Jag tror inte att skillnaden i matematiken är särskilt stor, däremot tror jag det är viktigare att man tycker matematik är kul om man läser på TM.

Jag vågar inte spekulera i hurvida det är högre eller lägre intagnings krav till TM än till F. Jag har 15.6 från gymnasiet och kom via chalmers fysik och matematik prov.

Jag kollade just på exempelprov från tidigare år: http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/antagningsprov/m...

Kunde tamefan inte ett skit. Vansinnigt hur fort man glömmer saker. :/

Permalänk
Medlem

Det är bara till att repetera Jag hade inte gjort något på nästan två år innan jag satte mig ner och gick igenom Ma C, Ma D och Fy B.
Förra året tror jag intagnings poängen på fysik och matematik provet var väldigt låga så jag tror du behöver inte oroa dig för mycket.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Jag går Bioteknik just nu Vi läser rätt lite matte, men jag kan säga att det är ett stort steg från gymnasiet, jag gjorde typ inget på gymnasiet men fick ändå MVG o nästan alla rätt på alla Nationella prov osv. Det kräver mer jobb på högskolan, det gör det faktiskt!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med en f.d klasskamrat som läser nanovetenskap i Lund.
Enligt honom är teknisk matematik det svåraste man kan läsa i Sverige, det var 40 personer från början i pi-klassen i Lund och 32st har hoppat av, 3st går på alla föreläsningar och dom betecknar han som ubermensch (han själv är en ubermensch jämfört med mig, så det bådar ju inte väl).

Kommentarer?

Jag tror i alla fall att jag ska försöka, såg dock att det endast är 30 platser vilket innebär att snittet lär hamna kring 20,0 :/.
Isåfall hänger det på matte- och fysikprovet, och det blir en rejäl satsning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Jag har pratat med en f.d klasskamrat som läser nanovetenskap i Lund.
Enligt honom är teknisk matematik det svåraste man kan läsa i Sverige, det var 40 personer från början i pi-klassen i Lund och 32st har hoppat av, 3st går på alla föreläsningar och dom betecknar han som ubermensch (han själv är en ubermensch jämfört med mig, så det bådar ju inte väl).

Kommentarer?

Jag tror i alla fall att jag ska försöka, såg dock att det endast är 30 platser vilket innebär att snittet lär hamna kring 20,0 :/.
Isåfall hänger det på matte- och fysikprovet, och det blir en rejäl satsning.

Ursäkta mig, men sådant här "skit snack" ska man inte lägga mycket vikt vid. Man kan inte dra slutsatser om att någon utbildning är otroligt svår bara för att det är många avhopp (här på CTH så tog dom in 140st i höstas på F, jag tror dom räknar med att 60st kommer gå ut).
Förresten, har din kompis läst till matematiker på LU,GU eller SU? Har han läst till fotograf, logoped, socionom? Om inte så kan han ju slänga sig i väggen med sina antaganden. Låt någon från TM läsa till operasångare och låt se hur det går för denne.
Något som man däremot kan tänkas anta är ifall det är många avhopp är att det är svårare än vad många tror och är villiga att lägga ner tid eller att utbildningen inte uppfyllde deras krav. ALLA i min klass var chockade över tempot och hur svårt det var att plugga helt plötsligt vilket gjorde att många hoppade av, och fler kommer det bli eftersom man verkligen får sig en funderare ifall man är villig att lägga ner så mycket tid på något man kanske inte är säker på att man vill göra.
För att citera en av matematik lektorerna på CTH/GU (visserligen gällande F men jag tror du ser kopplingen ): "Har man väl kommit in på F har man alla möjligheter att klara det"

Det som du bör fundera mest på är hur roligt du tycker det är med matematik och att sitta och räkna, för det kommer bli mycket sådant på TM. Vill du plugga TM så gör det, en ifall det skiter sig är inte hela världen. (gör du det dessutom på CTH kan du få mig som phadder )

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Ursäkta mig, men sådant här "skit snack" ska man inte lägga mycket vikt vid. Man kan inte dra slutsatser om att någon utbildning är otroligt svår bara för att det är många avhopp (här på CTH så tog dom in 140st i höstas på F, jag tror dom räknar med att 60st kommer gå ut).
Förresten, har din kompis läst till matematiker på LU,GU eller SU? Har han läst till fotograf, logoped, socionom? Om inte så kan han ju slänga sig i väggen med sina antaganden. Låt någon från TM läsa till operasångare och låt se hur det går för denne.
Något som man däremot kan tänkas anta är ifall det är många avhopp är att det är svårare än vad många tror och är villiga att lägga ner tid eller att utbildningen inte uppfyllde deras krav. ALLA i min klass var chockade över tempot och hur svårt det var att plugga helt plötsligt vilket gjorde att många hoppade av, och fler kommer det bli eftersom man verkligen får sig en funderare ifall man är villig att lägga ner så mycket tid på något man kanske inte är säker på att man vill göra.
För att citera en av matematik lektorerna på CTH/GU (visserligen gällande F men jag tror du ser kopplingen ): "Har man väl kommit in på F har man alla möjligheter att klara det"

Det som du bör fundera mest på är hur roligt du tycker det är med matematik och att sitta och räkna, för det kommer bli mycket sådant på TM. Vill du plugga TM så gör det, en ifall det skiter sig är inte hela världen. (gör du det dessutom på CTH kan du få mig som phadder )

Det kanske stämmer som du säger, men han hade högst avgångsbetyg på hela skolan när han gick ut gymnasiet och har bara haft 4or och 5or i matematikkurserna, och han beskrev TM som att ha ett "mördande tempo", vilket väl är lite vad du var inne på.

Jag tycker matematik är roligt när man kan det, och frustrerande när man inte kan eller förstår något. Tanken att det resulterar i hög lön, möjligheter att forska samt att det låter som allmänt hög status och att man åstadkommit något i livet lockar.

En annan sak: Hur goda kan chanserna tänkas vara, ifall man inte kommer in på TM, att t.ex komma in på kemi och sedan helt enkelt byta till TM när man väl är inne på Chalmers? Eller är det helt kört där?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin

En annan sak: Hur goda kan chanserna tänkas vara, ifall man inte kommer in på TM, att t.ex komma in på kemi och sedan helt enkelt byta till TM när man väl är inne på Chalmers? Eller är det helt kört där?

Inte för att jag vet hur det ser ut på chalmers, men om du skall läsa något liknande är det nog teknisk fysik du skall välja. Skillnaden mellan dessa borde de första åren vara minimal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Det kanske stämmer som du säger, men han hade högst avgångsbetyg på hela skolan när han gick ut gymnasiet och har bara haft 4or och 5or i matematikkurserna, och han beskrev TM som att ha ett "mördande tempo", vilket väl är lite vad du var inne på.

Jag tycker matematik är roligt när man kan det, och frustrerande när man inte kan eller förstår något. Tanken att det resulterar i hög lön, möjligheter att forska samt att det låter som allmänt hög status och att man åstadkommit något i livet lockar.

En annan sak: Hur goda kan chanserna tänkas vara, ifall man inte kommer in på TM, att t.ex komma in på kemi och sedan helt enkelt byta till TM när man väl är inne på Chalmers? Eller är det helt kört där?

Att tempot är högt är en annan sak, men det vänjer man sig vid. Något som du kommer märka efter ett tag är att det grovt finns två typ grupper som klarar tentor. Den första är dom som inte går på föreläsningarna eller sitter och funderar på meningen med livet istället och dels är det dom som har en bra studieteknik och/eller pluggar mycket.
Det viktigaste man kan ta med sig ifrån gymnasiet är inte betyg utan studieteknik.

Hur smidigt det är att byta vet jag inte, det får du nog mejla någon av studievägledarna om. Vad jag vet kommer TM ligga under F sektionen (i början) så borde det vara någon av dem du ska kontakta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inte för att jag vet hur det ser ut på chalmers, men om du skall läsa något liknande är det nog teknisk fysik du skall välja. Skillnaden mellan dessa borde de första åren vara minimal.

TM läser fyra kurser som vi på F inte läser medans vi bara läser tre som dom inte läser. Det enda i fysik väg dom läser är "fysik för ingenjörer 1".

EDIT:

TM kurser första året: (* för "gemensamma" med F)
Linjär algebra och geometri *
Inledande matematisk analys *
Matematisk programvara
Matematisk analys fortsättningskurs *
Programmeringsteknik *
Matematisk orientering
Flervariabelanalys *
Sannolikhet, statistik och risk
Linjär algebra och numerisk analys *
Fysik för ingenjörer I

F kurser första året: (* för "gemensamma" med TM)
Datorintroduktion
Fysiken omkring oss
Linjär algebra och geometri *
Inledande matematisk analys *
Programmeringsteknik *
Matematisk analys, fortsättningskurs *
Mekanik 1
Presentationsteknik
Flervariabelanalys *
Mekanik 2
Linjär algebra och numerisk analys *

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Liknande vettefasen

TM: 51% matte, 8% fysik
F: 30% matte, 55% fysik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Jag har pratat med en f.d klasskamrat som läser nanovetenskap i Lund.
Enligt honom är teknisk matematik det svåraste man kan läsa i Sverige, det var 40 personer från början i pi-klassen i Lund och 32st har hoppat av, 3st går på alla föreläsningar och dom betecknar han som ubermensch (han själv är en ubermensch jämfört med mig, så det bådar ju inte väl).

Kommentarer?

Jag tror i alla fall att jag ska försöka, såg dock att det endast är 30 platser vilket innebär att snittet lär hamna kring 20,0 :/.
Isåfall hänger det på matte- och fysikprovet, och det blir en rejäl satsning.

Tänk på att din kompis läser nano också... För övrigt så är word on the street att F är svårast på LU, men vad vet man, somliga har lättare för vissa saker än andra. Det du kan ge dig på är att såvida du inte är ett geni så kommer du att klia dig på huvudet och undra WTF ett antal gånger under studietiden.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Pratade med studievägledare på Chalmers häromdagen, han sa också att eftersom det bara är 30 platser på teknisk matematik lär intaget bli väldigt högt, och att dom dessutom brukar kompensera avhoppare genom att ta in lite extra (kanske 33-34 pers) från början vilket gör det svårt till att senare byta till ett populärt program.

Han föreslog teknisk fysik som alternativ, men jag vet inte... dom har ju för böfvelen 55% fysik och jag tycker t.o.m gymnasiefysiken är jobbig.

Permalänk
Medlem

En sak är säker, matematiken är det viktigaste oavsett vad kurserna heter, se det istället som "fysik är matematik i verkligheten". De flesta av de kurser som verkar som fysikkurser på Chalmers hemsida är i själva verket matematik med en viss verklighetsanknytning; Vektorfälten är en fortsättning på LinAlg (undrar om det är Torkelsson som har den här kursen fortfarande? :S), elfält är flervariabelanalys, optik är analys och trigonometri, Fourier är också en fortsättning på LinAlg, reglertekniken en fortsättning på Fourierkursen. Kvantfysiken innehåller en stadig dos diff-ekvationer liksom Fasta tillståndet. Termon innehåller mycket integraler och vektorer.

Diff-ekvationer och trippelintegraler dyker upp i många ämnen och klarar man inte den grundläggande matematiken får man väääldigt svårt med tillämpningarna (därmed inte sagt att det är omöjligt, själv tog jag min elfält-tenta utan att lösa en enda trippelintegral fullt ut!).

Själv är jag ute i arbetslivet efter 6 år på Chalmers (Elektro) och har jobbat i snart tre år nu. Ibland träffar jag vänner från kåren som fortfarande är kvar på skolan och tänker tillbaka på tiden där. Slutsatsen blir alltid den samma, fan vad mycket jobb det var många gånger men fan vad roligt vi hade under tiden!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det finns det nog ingen statistik på, och hur skulle man kunna säga vad som är svårast/jobbigast? Det finns inget bra sätt att mäta på mao.

Jag är rätt säker på att Teknisk Fysik är en av de svåraste utbildningarna i Sverige. Iaf. den på Chalmers. När vi började förra året var vi 140, och idag, är vi ca. 70 pers kvar. Resten har gått om ettan eller bytt till andra program. Vad gäller de som bytt till andra program vet jag flera som berättar om hur stor skillnad det är mot Teknisk fysik och får femmor på kurser de kuggade på Fysik. Andelen som är klara efter full tid ( 5 år ) är 30%. Teknisk fysik har överlägset flest doktorander. The list goes on...

EDIT: Teknisk fysik tar massor utav tid som flera personer sagt, men det är också svårare än det mesta.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Jag är rätt säker på att Teknisk Fysik är en av de svåraste utbildningarna i Sverige. Iaf. den på Chalmers. När vi började förra året var vi 140, och idag, är vi ca. 70 pers kvar. Resten har gått om ettan eller bytt till andra program. Vad gäller de som bytt till andra program vet jag flera som berättar om hur stor skillnad det är mot Teknisk fysik och får femmor på kurser de kuggade på Fysik. Andelen som är klara efter full tid ( 5 år ) är 30%. Teknisk fysik har överlägset flest doktorander. The list goes on...

EDIT: Teknisk fysik tar massor utav tid som flera personer sagt, men det är också svårare än det mesta.

Du kan omöjligt påstå att F är det svåraste bara för att många kuggar tentor eller hoppar av. Som jag skrev innan så låt någon F:are läsa till operasångare och se hur det gå för denne. F har ett högt tempo som andra utbildningar men är också väldigt teoretiskt lagd vilket gör den för många svår.
När du gör jämförelsen mellan andra sektioner så glöm inte bort att de som läser kursen på en annan sektion efter att ha läst den på F och sedan får en femma har också läst kursen en gång tidigare. Det är av yttersta vikt.

Jag tror inte (men har inga siffror på det) att det är så många som 30% som tar en examen F på utsatt tid. Jag läste i höstas att i snitt tar 10% examen på utsatt tid för samtliga civilingenjörs utbilningar på chalmers (det kan också ha varit över hela Sverige) Här bör man dock ha i åtanke att flera personer inte tar ut en examen om de t.ex får jobb via sitt Ex-jobb och har någon kurs efter sig.

Att F har flest doktorander tycker jag inte heller skulle ha något med svårighetsgrad att göra. F är en väldigt teoretisk utbildning som i mångt och mycket mer liknar en forskningsutbildning än en ingejörsutbildning. Samt att jag kan tänka mig att möjligheterna för att doktorera är mycket större efter F än t.ex efter D.

Off Topic: Vad mycket F:are från CTH det verkar vara här

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Jag är rätt säker på att Teknisk Fysik är en av de svåraste utbildningarna i Sverige. Iaf. den på Chalmers. När vi började förra året var vi 140, och idag, är vi ca. 70 pers kvar. Resten har gått om ettan eller bytt till andra program. Vad gäller de som bytt till andra program vet jag flera som berättar om hur stor skillnad det är mot Teknisk fysik och får femmor på kurser de kuggade på Fysik. Andelen som är klara efter full tid ( 5 år ) är 30%. Teknisk fysik har överlägset flest doktorander. The list goes on...

EDIT: Teknisk fysik tar massor utav tid som flera personer sagt, men det är också svårare än det mesta.

Uhm, okej? Är ju typ 70-80% som kuggar tentor på de flesta tekniska utbildningar Sen spelar ju antelet doktorander ingen roll. Inte många som doktorerar för att jobba utanför forskningsvärden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Du kan omöjligt påstå att F är det svåraste bara för att många kuggar tentor eller hoppar av. Som jag skrev innan så låt någon F:are läsa till operasångare och se hur det gå för denne. F har ett högt tempo som andra utbildningar men är också väldigt teoretiskt lagd vilket gör den för många svår.
När du gör jämförelsen mellan andra sektioner så glöm inte bort att de som läser kursen på en annan sektion efter att ha läst den på F och sedan får en femma har också läst kursen en gång tidigare. Det är av yttersta vikt.

Att börja jämföra operasångare blir lite snedställt. Men om vi begränsar oss till ingenjörsutbildningarna blir enklare. En teknisk fysiker (som inte hoppat av första terminen) skulle klara sig väldigt bra på nästan vilken ingenjörsutbildning som helst. Detta beroende på att de är vana vid ett högre tempo som kommer av den högre svårighetsgraden.
Det motsatta är mycket svårare, och jag har faktiskt inte hört talas om det.

Att de flesta i vår klass lägger ner mellan 50-60h i veckan när det inte är tentaperiod beror på att det är svårare och man därför måste plugga mer för att förstå det.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?