Permalänk
Medlem

Hög temp med 8800GTS

Tjena allt folk!

Som rubriken lyder har jag problem med min temperatur på mitt Asus 8800GTS 640mb kort.

Vid idle ligger temperaturen på 83 (!) grader vilket jag inte anser vara acceptabelt. När kortet var relativt nytt låg det runt 60 grader, vilket jat anser vara en oroväckande ökning.

Jag har nyligen "dammat" av systemet så det är inte damm som är problemet.

Vad kan temperaturökningen bero på?

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

installera rivatuner och sätt fläkten på 60% eller nåt jag har min på 70% hela tiden och kortet går aldrig över 80 grader vid spel.

Fast å andra sidan så är 80 grader helt ok, en gpu tar inte skada föränn vid 115c tror jag thresholden är, men då klockar kortet ner sig självt och du lär märka så det är ingen fara att spela 80-90 grader en gpu pallar mer än vad en cpu pallar.

Permalänk
Medlem

Riva tuner, jag har inställt 30%>50c, 40%>55c, 60%>60c, 70%>65c

Detta resulterar till att grafikkortet är näst intill knäpptyst i windows då fläkten går i 30-40% och tempen tar sig inte över 67C i spel.