Permalänk
Medlem

Byta processor, passar den nya?

Tjena!

Jag har en pentium 4 2,4 ghz dator idag som har hängt med ett tag. Det mesta är väl i stort sett bytt nu och hänger med rätt så bra för det jag använder den till. Men processorn börjar bli lite gammal till åren. Frågan är ju då om jag helt enkelt bara kan byta ut min gamla P4 2,4ghz:are till säg en duo eller quad rätt upp och ner? Eller kommer det strula med moderkortet?

/Adde

EDIT: Jo just det. Hur stor skillnad blir det om jag byter till någon modell? Kan man vänta sig underverk eller hur stor skillnad är det på dagens processorer kontra min gamla?

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem

Nja du behöver socket S775 för att det ska vara möjligt
en del Pentium4 har det, men du måste kolla.
Moderkortet behöver också support för core2duo eller core2quad också även om socket 775 finns.

Vet du kanske lite mer om din dator, tex är det en märkes dator eller ?
i så fall vilken?
Alternativt vet du vad för moderkort du har ?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nja. Jag vet inet ssärskilt mycket =). Saken är ju den att datorn är säkert 5-6 år gammal. En Fujitsu Siemens som var top of the line på sin tid. Hur tar jag reda på dessa saker? Socket borde väl stå vid processorn? Hurvida den stödjer duo eller quad har jag ingen aning om hur jag ska få reda på... Hade hoppats på att slippa köpa nytt moderkort också...

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Avstängd

Det är STOR skillnad på din prolle och nya processorer ;),

Ta detta moderkort:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ECSGF610... - Inbyggt grafikkort, behövs det bättre så kan du ju köpa till det =).

Processor:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADO4400D... - 2 kärning = Datorn blir snabb

Ram:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD2... - 2gig.

Totalt:
1 145:-

Mvh kim

Permalänk
Medlem

En nyare prolle skulle verkligen göra underverk för dig men som det ser ut nu så måste hela dit moderkort åka, och därmed kanske både grafikkort och minnen också. Om datorn nu är 5-6 år gammal så har den med 99% sanolikghet inget stöd för duo prollar. Den har antagligen också bara AGP stöd och gammla DDR minnen.

Så du sitter i ett litet dilemma. För du kan igentligen inte uppgradera något utan att uppgradera allt annat också. Men beronde på vad du har för krav kan du fortfarande komma undan billigt. Kan bygga ihopa ett lite uppgraderings paket som jag tycker är prisvärt och bra!
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=781-15841

Det paket är super. Processorn där klockas utan problem upp till 2.8GHz och där har man prestanda för pengarna! Om du inte har lust att lägga pengar på ett grafikkort så har den ett hyfsat inbyggt kort som fungerar bra om du inte spelare de senaste spelen.

Vill du dock gå lite högre och satsa på ett lite vassare paket med ett nytt bra grafikkort så är detta ett bättre tips!

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=543-15840

Detta bör utan problem klara dagens senaste spel men höga inställningar! Även här finns en massa extra prestanda att hämta om du tar dig den lilla tiden och klocka processorn lite.

Permalänk
Medlem

Ok. Det var väl ungefär så här jag trodde det skulle bli. Grejen är ju att min dator funkar rätt så ok. Dvs, den kanske bara behöver bli "lite" snabbare. Men jag inser ju att det inte är lönt att lägga pengar på den här. Det verkar som att det blir ett uppgraderingspaket. Vad det blir får nästan nästa löning avgöra. Men man vill ju ha ett rätt så schysst paket som håller. Jag har ju ändå klarat den här datorn i 5-6år.

Sista frågan då. För ett tag sen satte jag i ett Geforce 7600GT från Nvidia som jag kör nu. Vilket prestandamässigt borde klara nästan dubbelt så högt som min processor om jag fattat det rätt. Kan jag ha kvar det till nya moderkortet, minnena och processorn? Notera att jag aldrig spelar spel, men jag arbetar en hel del med datorn och där ingår program som PS, inventor, Illustrator och diverse program av den typen. Jag har som sagt NÄSTAN klarat mig som det är nu. Klarar grafikkortet att leva vidare?

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knolpak
Ok. Det var väl ungefär så här jag trodde det skulle bli. Grejen är ju att min dator funkar rätt så ok. Dvs, den kanske bara behöver bli "lite" snabbare. Men jag inser ju att det inte är lönt att lägga pengar på den här. Det verkar som att det blir ett uppgraderingspaket. Vad det blir får nästan nästa löning avgöra. Men man vill ju ha ett rätt så schysst paket som håller. Jag har ju ändå klarat den här datorn i 5-6år.

Sista frågan då. För ett tag sen satte jag i ett Geforce 7600GT från Nvidia som jag kör nu. Vilket prestandamässigt borde klara nästan dubbelt så högt som min processor om jag fattat det rätt. Kan jag ha kvar det till nya moderkortet, minnena och processorn? Notera att jag aldrig spelar spel, men jag arbetar en hel del med datorn och där ingår program som PS, inventor, Illustrator och diverse program av den typen. Jag har som sagt NÄSTAN klarat mig som det är nu. Klarar grafikkortet att leva vidare?

Ja då är frågan om du kör Pci-Express eller AGP - Dvs. Vilken anslutnings typ ditt moderkort har. Det kan du ganska enkelt kolla upp genom dra hem Gpu-Z - http://www.techpowerup.com/gpuz/. Det står under "Bus interface" vilken typ du har. Är det AGP du kör med måste du nog dessvärre köpa ett nytt men annars är det inga problem. Men så länge du inte rör spelen kostar ett grafikkort inte många kronor. Du kanske tillochmed klarar dig på grafikkortet som finns intregrerat i moderkortet jag länkade, ett NVIDIA GeForce 7100. Det är lite sämre än vad du har nu. Men spelar du inte spel så kan du kanske klara dig på det.

Annars får du ett grafikort som klarar din behov för under 500 lappen utan problem.

Hoppas det vart till någon nytta!

// Johan

Permalänk
Medlem

Nya vändingar...

Nu har jag i alla fall koll på läget. Datorn ska uppgraderas/bytas ut. Skulle någon kunnig person kunna ge mig tips på vad jag ska köpa.

Jag vill ha:

-2,4ghz quad processor eller prismässigt liknande duo. Vad är bäst?
-Ett passande moderkort, typ GA-P35-DS4
-4gb minne (800mhz kanske?)
-Ett schysst grafikkort. Det ska vara en bit bättre än mitt nuvarande 7600gt men inge superdyrt värstingkort. Vad sägs som 9600gt som det tipsades om här uppe?
-2st 250gb hårddiskar. Är det vettigt?
-En bra dvd-brännare
-Eventuella fläktar, nätagg och sånt annat som kan behövas.

Det här borde bli ca 6500-7000kr enligt mina beräkningar. Right?

Kan jag bygga det här i mitt gamla fujitsu siemens chassie?

Är det något annat jag bör tänka på?

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Hedersmedlem

Titta lite i de andra trådarna i köprådsavdelngen. Det är många som ställer ungefär den där frågan. Missa inte "Bästa Datorpaketen 5-10k! Uppdateras 1-2 gånger i månaden!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Titta lite i de andra trådarna i köprådsavdelngen. Det är många som ställer ungefär den där frågan. Missa inte "Bästa Datorpaketen 5-10k! Uppdateras 1-2 gånger i månaden!"

Ja visst fan. Har snöat in mig lite på den här tråden. Tack!

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er