ATI Radeon X1900XTX, skräptecken, artefakter

Permalänk
Medlem

ATI Radeon X1900XTX, skräptecken, artefakter

Hej,

Köpte en dator på auktion med följande spec:

Gigabyte GA-K8N Pro SLI
AMD Athlon 64 X2 4200+ Dual Core
2048MB RAM
250GB HDD
DVD/RW+DL
ATi Radeon X1900XTX 512MB DVI
Onboard soundcard, 10/100 NIC
Wireless NIC
10 USB, 2 Firewire
WIn XP Home

Nu till problemet:
==============
När jag öppnar paketet som datorn fraktats i skramlar något i chassit.

Jag öppnar chassit och där ligger CPU:n lös, fortfarande löst ihop med kylaren eftersom kylpastan håller ihop dom. Fläkten ligger i ett annat hörn eftersom den lossnat från kylaren.

Flera "piggar" på CPU:n är böjda. Jag tar loss CPU:n från kylaren, rengör från kylpasta och rätar upp alla böjda piggar så att den går att montera på sockeln. Sedan sätter jag ihop kylare (rengjord från kylpasta) och fläkt, monterar dom på ovanpå CPU och startar datorn.

Datorn startar utan problem, men redan när BIOS meddelandena visas ser man ett mönster av konstiga skräptecken.

När Windows startar tycks dock skärmen bli "ren", men vid närmare titt så visas halva/inga alls ikoner i t ex startmenyn. När man drar muspekaren över dom visas dom o s v.

(I det här läget har jag uppgraderat jag med dom senaste displaydrivrutinerna samt ATI Catalyst, och även BIOS)

Med jämna mellanrum hänger grafiken en stund och jag får felet "VPU Recover has reset your graphics accelerator or it was no longer responding to graphics driver commands" från VPU Recover.

När jag kör DXDIAG, ser det mesta ut att fungera förutom DIRECTX/3D där skräptecken/mönster/artefakter visas bakom t ex den "roterande kuben".

När man försöker starta ett spel, t ex BF2, visas "Splash"-bilden OK, men sedan blir skärmen svart eller taggig och grafiken "hänger sig"..

------

Har någon ett bra tips/erfarenhet av dessa felsymptom samt vad man ska fokusera på först vid felsökning ?

Mvh

-----------------------------------------------

Hmmm...

Läste i specen för Radeon X1900XTX att man ska använda ett PSU på MINST 450W .. (550W om man ska köra Crossfire.)

Såg att det PSU som nu sitter i chassit är på 350W ... Stod inget om detta i specen på objektet när jag bjöd på det under auktionen ..

Ska ta med mig grafikkortet till jobbet imorgon och testa på en dator
med tillräckligt starkt PSU ..

Mvh

Permalänk
Avstängd

grafikkortet är pajj... kolla tempen och se om den ligger högt

Permalänk
Avstängd

satan jag skulle ringt till han som sålde den å skällt lite på packningen.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Det du skulle ha gjort är att du tagit kort på datorn och gått med den till posten och visat upp den och krävt ersätting... har själv gjort så en gång..

Fick ersättning efter posten kollat på datorn...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Det du skulle ha gjort är att du tagit kort på datorn och gått med den till posten och visat upp den och krävt ersätting... har själv gjort så en gång..

Fick ersättning efter posten kollat på datorn...

Jag misstänker att det inte är fraktens (Schenker) fel eftersom fläkten var lös med "gummipluppara ihop", d v s så som dom ska sitta på kylaren när fläkten monteras på den - men fläkten var ju lös .. ( bild : http://www.frostytech.com/articleimages/200602/acAlpine64_fan... ).
Sedan så bör ju både CPU och Kylare klara ganska hårdhänt frakt då dom monterade på sockeln sitter hårt fast.

Jag tror snarare att någon "tekniker" på auktionsfirman försummat lite ..

(bilder på kylare och fläkt http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=1922&page... )

Jag har kollat temperaturen både på CPU och GPU och det fanns inget att anmärka på.

Kan kylpasta hamnat på "fel ställe" och förstört något?

Jag ska testa med ett annat grafikkort så fort jag får tid.

Mvh

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men har du testat att installera om Xp? För jag får intrycket från din text att det var installerat från början.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Dum fråga kanske men har du testat att installera om Xp? För jag får intrycket från din text att det var installerat från början.

Win XP Home var förinstallerat/oaktiverat.
Jag fick aktivera OS:et via MS-kundtjänst (som ny ägare av datorn).

Artefakterna syns dock redan innan samt under tiden som Windows laddas.

Mvh

========Kompletterande info=========

Läste i specen för Radeon X1900XTX att man ska använda ett PSU på MINST 450W .. (550W om man ska köra Crossfire.)

Såg att det PSU som nu sitter i chassit är på 350W ... Stod inget om detta i specen på objektet när jag bjöd på det under auktionen ..

Ska ta med mig grafikkortet till jobbet imorgon och testa på en dator
med tillräckligt starkt PSU ..

Mvh

========Ny Kompletterande info=========

Tog med hem 3 st Radeon X600Pro PCI-E från jobbet idag i syfte att felsöka, d v s se om artefekterna finns kvar med ett annat GPU..

Jag testad alla tre, samtliga med resultat "no signal" på skärmen (som det inte är något fel på..)

Jag ser/hör att datorn bootar, men ingen signal som väcker skärmen.. Kan någon säga vad det beror på? Hjärnsläpp eller ?

Mvh