Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Debian hittar inte root under boot

Permalänk
Medlem

Debian hittar inte root under boot

Jag har bestämt mig för att testa en tyngre distro efter att kört Ubuntu ett par månader. Valet blev Debian iallafall.

Idag har jag suttit och försökt få Debian hitta mitt root filsystem under bootningen med hittar ingen lösning på det hela. När jag bootar debian så kommer följande fel:

( Begin: Waiting for root file system ... ...
Done.

Check root=bootarg cat /proc/cmdline
or missing modules, devices: cat /proc/modules ls /dev
ALERT! /dev/sda1 does not exist. Dropping to a shell!

Busybox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-4) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

/bind/sh: can't access tty; job control turned off
(initramfs) )

Han letar såklart i /dev/sda1 där min sata disk borde finnas, men tydligen funkar det inte. Jag har testat ändra till andra alternativ i GRUB som t.ex /dev/sda2 men får fortfarande samma fel.

Jag har testat googla runt lite men har inte hittat något som har hjälpt mig.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Gissar på att din kernel kanske saknar stöd för SATA, testa kompilera en ny kärna.

Permalänk
Medlem

Jag testade att ladda ner en ny CD och installerade om hela debian, men jag har fortfarande inte hittat någon lösning? Några andra idéer?

Permalänk
Medlem

Det var inte lätt att hitta en lösning på detta, de flesta som har samma problem har inte fått nåt svar..

Det ser ut som felmeddelandet man får när man har angett en partition som inte existerar i root= /dev/sd* i grubs config, men vet du att sda1 är rätt så är det lite konstigt.

Några rader innan "Waiting for root file system" så har jag en rad som listar mina partitioner, har du nåt liknande?

Ser ut såhär på min dator:

sd 0:0:0:0: [sda] Write cache: enabled, read cache: enabled, doesn't support DPO or FUA sda: sda1 sda2 sda3 sd 0:0:0:0: [sda] Attached SCSI disk

Finns sda1 med där i så fall?

Och vilken Debian-version och kärna kör du?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag löste problemet igår, jag ställde om grub på hdg1 istället för sda1. Funkar prima nu, tack för hjälpen!