Anmäl dig till Roborock Challenge!

Eget testprogram för hårddiskar [behöver testare]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fläsklägg
Hittade den här tråden i din signatur

Testade att köra programmet och får read mismatch på en av diskarna. Övriga tre ger resultat däremot. Har haft problem med CRC-fel tidigare så antar att det är disken som spökar.

Har du något förslag på hur man kan utforska det här djupare?

Disken är en gammal WDC 200GB S-ata.

Det var ett tag sedan jag hade det projektet upp. "Read Mismatched." skriver programmet ut när den inte lyckats läsa in data i ett viss intervall. Som till exempel om den får in 6kB men förväntade sig 8kB. Jag ser nu att jag inte fångar alla felmeddelanden från läs-funktionen. Det kan vara så att funktionen lyckats läsa in lite data men misslyckas innan den lyckats läsa allt. Ska se om jag inte kan lägga till bättre kontroll. Har inte Visual Studio installerat (kör Linux) men ska se om jag inte kan köra det virtuellt.

Western Digital har väl ett program för att undersöka sådant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeTonic
Kör programmet under Win7 x64 och det fungerar nästan fel fritt.
Det stängde av sig en gång men det var bara att starta upp det igen så fungera det fel fritt.
Dum som jag var så glömde jag spara eventuellt felmeddelande
UAC satt på det lägsta/avstängd, inget AV/FW program.

Max 34 MB/s
Mini: 25 MB/s
Mean: 27 MB/s

Ganska nöjd eftersom det är en laptop, 7200RPM Sata disk i för sig ^^
Dessutom kördes testet på batteridrift men i högprestanda läge.

Förmodligen någon mindre bugg. Jag tror inte felmeddelandet hade hjälp. En krasch måste undersökas i debug-läge ifrån Visual för att man ska kunna hitta felet. Kan man inte återskapa situationen som felet uppstår i så blir det komplicerat att hitta det. Dock kul att det fungerar skarp i Win7. Testade själv tidigare i en virtuell 7:a.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Tror han menar att iteration är den korrekta stavningen, vilket det är!

Visst ska det vara ett 't'. Men det är fortfarande inte rättat i versionen på nätet. Kodsnutten visar att jag rättat till stavningen när boxen skapas men variabelnamnet innehåller fortfarande 2 stycken 't'.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Det var ett tag sedan jag hade det projektet upp. "Read Mismatched." skriver programmet ut när den inte lyckats läsa in data i ett viss intervall. Som till exempel om den får in 6kB men förväntade sig 8kB. Jag ser nu att jag inte fångar alla felmeddelanden från läs-funktionen. Det kan vara så att funktionen lyckats läsa in lite data men misslyckas innan den lyckats läsa allt. Ska se om jag inte kan lägga till bättre kontroll. Har inte Visual Studio installerat (kör Linux) men ska se om jag inte kan köra det virtuellt.

Western Digital har väl ett program för att undersöka sådant.

Japp vore trevligt om det skulle vara möjligt att få fram mer information ur felmeddelandet.

Jag har kört WDC:s program tidigare utan att det hittade några fel. Men kanske på tiden att jag kör det igen, det kanske dessutom har kommit en nyare version.

Permalänk

Har försökt lägga till mer information i felmeddelandet. Hoppas det fungerar.

Lägger länkarna här då jag inte prövat den nya versionen något speciellt.

Nedladdning
64-bitars OS. [295 kB] [v0.08]
32-bitars OS. [258 kB] [v0.08]

Lägger även till en bild på ett experiment GTK gränssnitt. (Bilden och länkarna ovan hör inte ihop).

Permalänk

Testade med den nya 64-bitars versionen men det är ingen skillnad, det står bara read mismatched. Upptäckte att jag däremot får ut mätvärden när jag istället för att testa den logiska partitionen testar den fysiska disken (vänstra listan i Windowsvarianten).

Permalänk

Då är det antagligen ett räknefel någonstans i programmet. Hur lång tid tar det innan du får upp felet? Har den hunnit att köra hela testsekvensen innan den avslutar? Det är lite dumt som det är nu, då programmet inte ritar ut något förren den lyckas genomföra hela sekvensen utan fel.

Permalänk
Medlem

Mitt test av v0.07:

Inställningar:
Sequence: 10
Filter: 10
File Size: 1024 KB

Resultat systemdisk:
MAX: 56 MB/s
MIN: 47 MB/s
MEAN: 53 MB/s

Resultat lagringsdisk:
MAX: 44 MB/s
MIN: 30 MB/s
MEAN: 39 MB/s

---

Mycket bra program måste jag säga. Mina resultat vet jag dock inte om de är bra eller dåliga då jag inte har så bra koll på hur en hårddisk bör prestera

EDIT: Om jag förstodd dig rätt så testar programmet ENDAST att läsa från disken? Den skriver aldrig till disken alltså?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Endast läs. Om du kryssar för preRead så kommer du få teoretisk max prestanda på vanliga diskar. Utan den så visar programmet "nästan" slumpmässig läsning. Kanske lite dumt att jag inte har den satt som standard.

Permalänk
Medlem

Ett tips för dig ifall du ska porta det över till linux är att kolla på hdparm med flaggorna -t eller -T.
Jag själv sitter på linux och jag tänker testa och se hur pass bra detta fungerar i wine

Jag rapporterar tillbaka med vad jag kan hitta.

(Kan vara bra för mig att hjälpa dig testa hur ditt program hanterar en krypterad LVM med 3 partitioner i )

Edit:
Den säger ifrån innan man ens startat den
"Bad EXE format for <blankspace>" Inte särskilt informativt skulle jag säga Men jag tror det är helt enkelt att exe:n förväntar sig att kunna använda native calls och det kan den inte via wine riktigt

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk

Hos mig går det att starta i wine men det går inte att testa något. Hade jag haft en speciell testfil så hade det nog fungerat.
Felmeddelandet får jag också om jag testar mot 64 bitars versionen.

Skärmdumpen för Gtk gränsnittet ovan är faktiskt taget från Ubuntu
Än så länge kan Gtk versionen inte utföra något test, men nästan...

Planen är att få igång testning i Linux versionen.
Eventuellt porta den nya versionen till windows.
Lägga ut det på sourceforge, eller nått liknande.

Tillägg: Gtkmm är det faktisk

Permalänk
Medlem

Jag kör Arch Linux med custom kernel och gnome. 64-bit version så klart.
Det e bara att höra av dig om du behöver linux-testare, jag hjälper så gärna då jag inte hittat någon bra hårddisk bench till linux förutom kanske hdparm.
Men hdparm får man bara ett maxvärde, ditt program verkar mycket mer väl utvecklat.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk

Verkar funka fint. Dock så dissar det lite på mätvärdena men det är inte mycket.. bara köra typ 3 run och ta ett medel så vet man typ

verkar funka bra,. bara att släppa versionen med en redig ruta och x ruta istället för högerklick

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kan du inte göra så att alla diskar, om man har flera samtidigt, använder samma skala?

EDIT: fan vad fail mening >.<