Xp eller Vista i spel

Permalänk
Medlem

Xp eller Vista i spel

Hej sitter och funderar på om jag ska byta mitt XP mot Vista för att kunna köra på dx10. vad kör ni andra på är de värt att byta operativsystem idag??

Permalänk
Medlem

Vista är mycket slöare i spelen, men som sagt dx10 är en bonus, fast 99% av spelen är det ingen skillnad mellan dx10 läge och dx9. Jag skulle personligen inte byta, men jag har oxå en väldigt slö dator.

Sitter du på en splitterny dator med massor med ram minne och ett ordentligt grafik kort så kan du byta även om jag inte skulle rekomendera det. Vista är för det mesta mycket ostabilare oxå, och många program funkar inte i det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag kör vista home premium x64 och har inga problem med att köra spel/program och upplever det inte ostabilt. Inte sett en crash sen jag installerade Vista.

För min del aldrig mera XP

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

tycler inte vista är instabilt, o det mesta funkar, men det kräver mer av datorn o man tappar några fps i spel

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Nu har jag givetvis inte utfört några gedigna tester i ämnet men jag tycker att det känns som att allt snack på forum internet över om att Vista är ostabilt, slött och dylikt är tomt snack från folk som i många fall aldrig ens har provat operativsystemet men plockat upp informationen från någon annan och tar det som fakta.
Kört Vista (32-bit) länge och det är hur stabilt som helst och har inte haft problem med ett enda spel eller program pågrund av det, det är brutalt mycket snyggare och känns mer 'slick' än XP och känns bara mer robust.
Skall prova 64-bit också när den nya burken anländer, kan ej uttala mig om det än.
Visst XP har många fler år på nacken etc och är säkert snabbare i teorin, men folk får det att låta som att Vista gör spel ospelbara och stöder en handfull program, vilket är oerhört långt ifrån sanningen.

Ontopic: Skulle väl inte påstå att man vill byta enbart för dx10 och spelande, men har du chans att prova Vista så gör det, kanske blir förälskad i det av fler anledningar, som de flesta utav användarbasen.

Permalänk

jag använde vista i 2 månader innan jag bytte tilbax till xp, provade både 32 och 64, båda är stabila utan en enda krach(förutom min småt mislykade klockning) jag tappar ca 1k i 3d mark o som högst 10-20 fps i spel, men det är max fpsen, av fpsen är nästan samma bara några fps lägre

de spel som inte funkar är dom som använder ipx(till mp då)

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

hum, ok är delade meningar om de alltså...provkör age of conan och undrade hur de skulle se ut om man installerade vista..Men tar ju tid att installera om os så kanske väntar med de ändå. folk verkar fortfarande köra på XP så..

Permalänk
Medlem

Vista fungerar hur bra som helst och det där med att det är ostabilt är bara ord tagen ur luften, rekommenderar att du byter och blir van med det

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Som vanligt massa folk som inte vågar förnya sig eller sitter med en 500mhz och 128 i ram som gnäller att vista är ostabilt och slött!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Jag föredrar ubuntu.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk

Det enda problemet med Vista är (så länge du inte sitter med hårdvara från andra sidan år 2000 och har mindre än 1GB RAM) är att interfacet är ändrat i viss mån och det har gjorts om en del när det gäller t.ex. nätverk och hur menyerna ser ut (en hel del som vanligtvis fanns på startmenyn i XP är borta i Vista och måste aktiveras genom inställningar i egenskaperna för startmenyn t.ex.).

Med andra ord krävs det att du klarar av förändringar. Tro mig, det är definitivt värt det att lära sig använda allt nytt därför att det är mycket smidigare än XP på alla sätt och vis.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

ok, drygt att byta när de tog typ 1.5h att installera aoc, men får se om man ger de ett försök att installera de imorgon. XP har ju några år på nacken om man säger så och visa är ju inte sprillans nytt så borde inte vara så galet tycker jag, ja microsoft galet är de ju alltid med de kommer man inte ifrån...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Jag föredrar ubuntu.

Jo det är ett väldigt bra alternativ. Men lite dåligt stöd för DirectX 10 och nyaste spelen och hårdvaran.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Vista fungerar hur bra som helst och det där med att det är ostabilt är bara ord tagen ur luften, rekommenderar att du byter och blir van med det

njah, vissa folk har faktiskt relativt stora problem med vista, min syster dator kör vista mindre bra. runt 10-15 BSOD varje dag, olika med olika felkoder, datorn är bytt 1 gång, och alla drivrutiner är installerade och updaterade...

så det är knappast därför, tror inte riktigt det är vista i sig utan mer att drivarna inte spelar ihop med operativsystemet än.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Har kört Vista i 1 år nu. Funkar riktigt bra att spela med.

Permalänk
Medlem

För mig funkar Vista perfekt. Men jag föreslår att du provar Vista och skaffar din egen uppfattning om Vista. Några tecken på att det skulle vara ostabilt har jag inte märkt.

Visa signatur

N64 .Gamecube. Wii. Wii u. PS1 PS2 PS3.
i7-4770K
EVGA 780GTX
MSI Z87-G45
Windows 10. CREATOR

Permalänk
Medlem

har du en bra daator så skulle det kunna vara värt det, fast igentligen inte grafik mässigt då det inte skiljer så mkt på hur spelen ser ut...än. själv kommer jag vänta efter som jag tjänar så lite på det just nu och för att jag känner att mitt ramminne skulle nog kanske bli för lite (2gig) känns som 4 gig skulle göra susen om man kör vista, vet inte eftersom jag inte testat men många som kör vista kör med 4 gig så jag antar att det är ett måste för maximal prestanda i spel!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

till x32 räcker 2g i vista, men x64 drar mer minne o känns segt med 2g ram

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

Det beror ju på lite vad man ska spela. Ska man spela diablo och warcraft 1 så är nog inte vista en så bra idé. Men spel från 2000 och framåt har jag inte haft några problem med i Vista x64.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
till x32 räcker 2g i vista, men x64 drar mer minne o känns segt med 2g ram

Stämmer bra det. 64-bitars bör man ha minst 4 GB minne iaf.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

var 64bit ja menade, glömde skriva det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kör vista tycker jag .

Jag var en trogen XP boy innan jag provade vista , visst första gången så var de inte så kul hadde de 1 månad tröttnade på saker som inte funka bra osv.... bytte till xp sen fick jag något ryck att installera vista när jag hadde köpt min nya dator ( se min signatur) och sen dess har de funkat jätte bra rena spel maskinen Och funderar aldrig mer att gå tillbaka till Xp på den här (min spel dator) i alla fall.

Man måste vänja sig.

+ DX 10 är mer en vad alla säger här..

Sen så ska du ju ha en ganska hyfsad dator för att de ska funka Bra med

Aja de är iaf mina tankar.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Avstängd

Vill du använda EAX i spelen = XP

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Vista home premium x64 här också.Funkar perfect till det mesta,det är bara vissa gamla spel som inte funkar att köra osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe_metallica
Vista home premium x64 här också.Funkar perfect till det mesta,det är bara vissa gamla spel som inte funkar att köra osv.

Exakt samma för mig.

Visa signatur

It's like having a baby.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Vill du använda EAX i spelen = XP

Jag kan de även i vista?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Jag har inte så jätte bra grafikkort för dagens spel så jag vet inte vad jag ska säga. Har kört Crysis med Dx9 på XP innan och körde med Dx10 på Vista. Såklart märkte man att spelet blev slöare men personligen märkte jag inte av Dx10 effekterna .

Kör World in Conflict nu, formodligen är det Dx10 eftersom när röken kommer så börjar det hacka.

Har du ett bra grafikkort och CPU så ska du inte tveka att byta såklart!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Vista är mycket slöare i spelen

Felfelfelfelfelfel!

I nyare spel är prestandan i princip identisk.

Permalänk
Hedersmedlem

Alla som snackar om spelprestandan bör väl nämna när de testade det. Man kan ju säga som att på de här åren (minst 2 om inte mer) som grafikkortstillverkarna arbetat med drivrutiner och framför allt efter release av Vista (1,5 år sen) så har det gjorts förbättringar. Som att vänta med ett nytt operativsystem.
Windows 2000 blev inget "speloperativsystem" förrens efter några service pack och då hade ångan upp, XP är ju mycket mer likt 2000 under skalet än vad det är Vista (info: XP lanserades ynka 1,5 år efter 2000).

Jag har kört Vista (64-bit) seriöst sen i september när jag skaffade ny burk och det går strålande.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Vill du använda EAX i spelen = XP

Bara att köra med Alchemy drivrutinen om man har creative ljudkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Felfelfelfelfelfel!

I nyare spel är prestandan i princip identisk.

Lite bättre tilloch med.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5