Xp eller Vista i spel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Vad menar du?

Kanske att det gick bedrövligt långsamt att kopiera filer. Det skall väl dock ha blivit bättre efter service pack 1.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kanske att det gick bedrövligt långsamt att kopiera filer. Det skall väl dock ha blivit bättre efter service pack 1.

Fast själva kopierandet tog väl inte tid? Var väl mest när den försökte räkna ut hur lång tid det skulle ta och så Och ja, det blev fixat iochmed SP1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Fast själva kopierandet tog väl inte tid? Var väl mest när den försökte räkna ut hur lång tid det skulle ta och så Och ja, det blev fixat iochmed SP1

Ok då, det tog i alla fall ohyggligt lång tid innan han tyckte att han var klar...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ok då, det tog i alla fall ohyggligt lång tid innan han tyckte att han var klar...

Jo, vill minnas nåt sånt. Skitsamma, det är ju fixat nu som sagt

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant tråd Har faktiskt tänkt o skaffa Vista nu när jag har 3.5 GB i minne, men jag har alltid undrat om man tappar FPS i spelen. Fick svaren (nej, inte "svaret", för jag har undrat över fler saker när det gäller bytet från XP till Vista) jag behövde och är tacksam.

Håller mig till XP tills vidare.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
De enda nackdelar jag ser med Vista mot XP är.

1. Tar mycket längre tid att starta.
2. Filhanteringen gillar jag bättre i XP.

1. Själv kör jag med sleepläget. Det går snabbt att starta samtidigt som man inte riskerar att förlora information likt i XP där det var antigen suspend to ram eller hibernation, inte kombination.
2. Undrar jag vad du menar med. Är det utforskaren så tycker jag Vista är bättre, att kunna klicka sig fram i adressfältet är riktigt smidigt tycker jag.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Till er som klagar på att Vista äter upp internminnet:
Vista lägger det som används i interminnet (där det går snabbt), medan XP skriver ner allt till Swap-filen på hårddisken (där det går LÅNGSAMT!).

Vista cachar ofta startade program i internminnet (därför det tar något längre att starta). Å andra sidan har du igen det om du släcker ner datorn genom S3 och startar många program ofta. Firefox tar inte ens en sekund att starta!

XP läser från hårddisken när du startar ett program. Sedan stänger du av programmet, men vill starta det igen. Då läser XP från hårddisken. Sedan läser det från hårddisken, sedan swapar det till hårddisken, läser lite, swapar lite, läser lite till, swapar lite till. Men titt! Ni använder bara 50 MB mer interminne!

Grattis, ni har säkerligen minst 1 GB internminne som ni aldrig använder. Nöjda med köpet?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem

blomqvist, nu klankar du ner på XP för mycket, det är inte helt sant som du skriver. XP är inte besatt av att skriva till växlingsfilen.
XP håller också tidigare använda saker från hårddisken i minnet som en skrivcache, skillnaden är väl att XP inte proaktivt laddar in det och inte försöker fylla ut allt tillgängligt minne som Vista gör. Startar du ett program i XP och stänger av det så går det faktiskt snabbare att starta andra gången (förutsatt att man hade tillräckligt mycket minne ledigt från början). Kolla in cache under fysiskt minne i aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att byta lite datordelar (billigt alltså ^^):

Athlon64 x2 6000
Moderkort 790FX med crossfire
4 GB 800 mhx ram (med CL4)

allt gick för 2800.

Har uppgraderat min dator ända sedan det var en athlon xp2800+, men ända som är orginalet nu är chassit, hehe, fast även det har jag modifierat och satt nya fläktar på.

Hade tänkt att nästa burk köper jag helt ny i vår istället i samband med att det antagligen kommer bli helt nya system och då är de lika bra att köpa nytt. (t ex "SATA3", som det talas om, USB3.0, DDR3 i tripplechannel. Antar att DDR3 kommer få mycket bättre prestanda jämfört mot ddr2 med ddr3 anpassade processor och bättre stöd på nyare moderkort. Just nu är det ju inte så stor skillnad har jag sett =/).

Hade tänkt att testa vista när jag uppgraderat iaf, skaffa en billig 320 gbs hårddisk och lägga vista 64x på och ha min andra 500gb med XP på.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

Har inte orkat läsa igenom tråden men här kommer mina erfarenheter:

Jag sitter med en:

amd dual core nånting 2,2Ghz
2Gb ddr2 ram
Geforce 8800gts, 640mb
2 hårddiskar på 320GB var och en extern USB på 250GB
Windows Vista ultimate 64bit

För det första så har vista en bra grej med externa hårddiskar. De kan nämligen användas som "swapdiskar" och eftersom de generellt är riktigt snabba så hjälper de vista att öka hastighet.

Det första jag gjorde var att försöka hitta tweaks till vista och här är några saker:

Ta bort search indexer. Den hjälper dig att söka efter saker snabbare till en kostnad av att hårddisken konstant står och tuggar. Fy!

Hittade lite tweaks som stänger av vissa funktioner i vista. Tror det är typ "känn igen när en scanner säts i och starta scannerprogram" osv. Kommer inte ihåg vart jag hittade men den stängde av rätt mycket skit.

Vista generellt är stabilt, har inte haft några problem alls med att installera något. Varken 32bitars saker eller 64bitars saker.

Har även xp installerat på samma burk och det är en bantad variant kallad LAST XP. Har väldigt få funktioner igång vid uppstart.

jag kan direkt säga att när jag kommer in i xp så känns datorn 100ggr snabbare vad jag än gör. Bara att öppna en bild i irfanview går sjukt mycket snabbare.

Dock när man spelar ser jag ingen större skillnad alls. Jag har inte läst tråden men det finns en jämförelse på DEVIL MAY CRY 4 i dx9 och dx10 och man ser 0 skillnad.

Ska precis uppgradera till 4 eller 8 Gb minne så får se om vista känns bättre då.

Vista verkar även sno bandbredd till hemliga saker. Har 24mbit telia och i xp får jag drygt 18mbit på tptest, medans i vista får jag ibland 8mbit, efter att jag stängt av allt.

Sammanfattar man detta så:

Vista är bra på alla sätt men känns inte lika snabb. Den har nog rätt mycket dolda saker som egentligen är bra men inte märker av. Dolda funktioner verkar sno bandbredd, har stängt av sidebar och alla program som går.

Xp känns fortfarande snabbare trots att jag använder en 32bitars.

Hoppas att det kommer en tweakad vista snart där massor är borta redan från början.

Kommer fortsätta med xp och vista tillsammans ett tag till

Permalänk

Najs information där Mer tips på hur man kan optimera systemet och göra det så spelvänligt som möjligt är mycket välkommet!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Till er som klagar på att Vista äter upp internminnet:
Vista lägger det som används i interminnet (där det går snabbt), medan XP skriver ner allt till Swap-filen på hårddisken (där det går LÅNGSAMT!).

Vista cachar ofta startade program i internminnet (därför det tar något längre att starta). Å andra sidan har du igen det om du släcker ner datorn genom S3 och startar många program ofta. Firefox tar inte ens en sekund att starta!

XP läser från hårddisken när du startar ett program. Sedan stänger du av programmet, men vill starta det igen. Då läser XP från hårddisken. Sedan läser det från hårddisken, sedan swapar det till hårddisken, läser lite, swapar lite, läser lite till, swapar lite till. Men titt! Ni använder bara 50 MB mer interminne!

Grattis, ni har säkerligen minst 1 GB internminne som ni aldrig använder. Nöjda med köpet?

KÖR XP
Har stängt av swap
Så känns inte som XP swappar så mkt

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixellegolas
Vista verkar även sno bandbredd till hemliga saker. Har 24mbit telia och i xp får jag drygt 18mbit på tptest, medans i vista får jag ibland 8mbit, efter att jag stängt av allt.

Det där har jag också märkt. T.ex när jag skickade Phantasy Star Online: BB installationen till min server på en annan lina så gick det i runt 2.4MB/s stabilt. Jag skickade då från min Linux laptop.
Sen när jag skulle ladda ner det på farsans Vista dator för att installera kom jag bara upp i runt 400kb/s :S
Jag skickade och laddade alltså ner från samma lina till min server, fast med olika datorer och ändå var det så stor skillnad. Tänkte direkt att det var Vista som gjorde nåt. Kul att se att andra har samma problem.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv

Jag har snarare märkt tvärt om.
Snabbare nedladdningstider i Vista än i XP.

Permalänk
Medlem

Detta blir mer och mer som ett Nvidia / Ati fanboy krig
Pröva på båda OS och se vad du gillar bättre...
Använder själv XP på jobbet och Vista hemma, båda funkar bra men jag gillar Vista bättre samtidigt som det krashar och hänger sig mindre enligt mig!

Kan inte säga hur mycket sämre FPS du får med Vista men det är inte mycket ifall du har tillräckligt bra dator!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Permalänk
Medlem

Precis, det beror på datorn.

Mitt gammla moderkort ville inte lira fullt ut med vista, därför fick jag problem.

Så då spelar det ingen roll om dx9 ska prestera bättre i vista. För moderkortet gav mig problem och adressfel så det blev BSOD offta, minnesfel hela tiden, grafikkortet sluta svara, ljudkortet bara försvann.

Nu har jag upgraderat pc'n men har ingen lust att gå tillbaka till vista på ett tag. Kanske när riktiga dx10 spel kommer.
Och dels för att de spel jag spelar inte lirar med vista för 5 öre.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
KÖR XP
Har stängt av swap
Så känns inte som XP swappar så mkt

Då får du en krash på posten den dagen minnet tar slut

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Någon som vet hur Vista uppför sig om man har det installerat på en "D:"-partition? Tänkte på om det automatiskt vill använda just C: för att packa upp filer eller cacha och sånt. Tänkte nämligen köra en dual-boot med XP på C: och Vista på D:, men vill inte att dom ska hålla på och blanda ihop sina filer.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Precis, det beror på datorn.

Mitt gammla moderkort ville inte lira fullt ut med vista, därför fick jag problem.

Så då spelar det ingen roll om dx9 ska prestera bättre i vista. För moderkortet gav mig problem och adressfel så det blev BSOD offta, minnesfel hela tiden, grafikkortet sluta svara, ljudkortet bara försvann.

Nu har jag upgraderat pc'n men har ingen lust att gå tillbaka till vista på ett tag. Kanske när riktiga dx10 spel kommer.
Och dels för att de spel jag spelar inte lirar med vista för 5 öre.

Vad är det för spel? Väldigt gamla? För jag har inte hittat nåt spel som inte fungerar på Vista, som inte är kanske 10 år gammalt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Sista bilden ser ut att vara från ett Dell-tangentbord

Snarare IBM

Har alltid min uppe! gammal vana från xp tiden, då det kunde krångla en del!

Alla spel jag kört har funkat kanon i vista!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Hej, funderar på att gå tebax till XP, just för spelandets skull...har en 2,66 duo core, 8800GTS, 2 ig RAM och 32bitars Vista...
När jag spelar BF2, drar det 95% av minnena om jag har höga grafikinställningar, ca 80 om jag har låga:O
Köpte 2 gig extra, för jag visste inte att Vista 32 bitars bara kan ta 3gig... stoppar jag i bägge dom nya minnena, får jag ingen bild när jag startar datorn(skumt??:/) , och stoppar jag i så jag har 3 minnen i datorn, presterar dom sämre på Vista score på minnena...
Funderar på att köra i mitt XP igen, då det verkar suga apmycket minnen...
Hur blir det med CoD4, kommer det flyta bättre på XP?
Vad tycker ni??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swennis
Hej, funderar på att gå tebax till XP, just för spelandets skull...har en 2,66 duo core, 8800GTS, 2 ig RAM och 32bitars Vista...
När jag spelar BF2, drar det 95% av minnena om jag har höga grafikinställningar, ca 80 om jag har låga:O
Köpte 2 gig extra, för jag visste inte att Vista 32 bitars bara kan ta 3gig... stoppar jag i bägge dom nya minnena, får jag ingen bild när jag startar datorn(skumt??:/) , och stoppar jag i så jag har 3 minnen i datorn, presterar dom sämre på Vista score på minnena...
Funderar på att köra i mitt XP igen, då det verkar suga apmycket minnen...
Hur blir det med CoD4, kommer det flyta bättre på XP?
Vad tycker ni??

Om datorn inte startar med 4 minnen har du testat att det inte är fel på ett av minnesmodulerna?
Om det inte är något fel på minnena så kanske du måste höja volten till minneskontrollern då vissa moderkort inte klarar 4 stickor så bra med standard inställningar.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Om datorn inte startar med 4 minnen har du testat att det inte är fel på ett av minnesmodulerna?
Om det inte är något fel på minnena så kanske du måste höja volten till minneskontrollern då vissa moderkort inte klarar 4 stickor så bra med standard inställningar.

Hehehe, men tjena... jag är en riktig noob när det gäller gäller såna grejer, vågar inte pilla med sånt, rädd att paja nånting
Hur testar man om det är fel på minnesmodulerna då?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swennis
Hehehe, men tjena... jag är en riktig noob när det gäller gäller såna grejer, vågar inte pilla med sånt, rädd att paja nånting
Hur testar man om det är fel på minnesmodulerna då?

Enklast är väl att testa en och en.
Sätt i en (av dom nya förslagsvis ) minnessticka och kolla om datorn bootar.
Sen gör du likadant med den andra stickan.

Permalänk

Eller kör en Memtest under en natt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Eller kör en Memtest under en natt.

Japp, kan vara bra att göra om alla stickorna bootar rätt

Permalänk

Just det, missade det där på slutet Får han inte upp POST alls så går det ju inte. Prova att byta plats på de nya stickorna också, det funkar ibland om man har fyllt alla slots och får boot-problem.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixellegolas
Har inte orkat läsa igenom tråden men här kommer mina erfarenheter:

Jag sitter med en:

amd dual core nånting 2,2Ghz
2Gb ddr2 ram
Geforce 8800gts, 640mb
2 hårddiskar på 320GB var och en extern USB på 250GB
Windows Vista ultimate 64bit

F
Vista generellt är stabilt, har inte haft några problem alls med att installera något. Varken 32bitars saker eller 64bitars saker.

Har även xp installerat på samma burk och det är en bantad variant kallad LAST XP. Har väldigt få funktioner igång vid uppstart.

jag kan direkt säga att när jag kommer in i xp så känns datorn 100ggr snabbare vad jag än gör. Bara att öppna en bild i irfanview går sjukt mycket snabbare.

Inte konstigt om du kör en bantad version

Testade XP Tiny på min gamla AMD Athlon 64 2.2 ghz, 512 ram 80 gb hårddisk, booten tog nog inte mer än 10 sekunder, antagligen mindre om jag minns rätt, gick i en otrolig hastighet

testa köra en full version av XP, så lär du inte märka någon större skillnad, XP Kommer vara snabbare på vissa saker, medans vista kommer vara markant snabbare på att ladda vanligt använda program för dig tackvare superfetch

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Just det, missade det där på slutet Får han inte upp POST alls så går det ju inte. Prova att byta plats på de nya stickorna också, det funkar ibland om man har fyllt alla slots och får boot-problem.

Märkligt nog funkade det nu när jag bytade plats på dom!
Men nu får jag bara 4.8 i vistascore på minnena, innan hade jag ju 5,9... vad tusan blir det mindrte för?!