Kraschad hårddisk?

Permalänk
Medlem

Kraschad hårddisk?

Hej, jag har en laptop, en Fujitsu-Siemens Amilo 1437G. En riktigt strulig dator som överhettas, sätter lösenord på BIOS av sig själv och en massa andra härliga problem som får en att dunka huvudet mot väggen varje gång man startar den. Alla problem har jag lyckats lösa med lite Google och tur men nu har jag fastnat.

Det börja med att jag startade min dator när jag kom hem för några dagar sedan och väntade på att Windows skulle startas, BIOS laddas men efter det fastnade hela processen med en blinkande markör. Så i ren panik försökte jag starta datorn på en massa andra sätt men inget hjälpte. Så jag satte i recovery skivan och inväntade den men inget hände, så jag testade flera gånger och tillslut fick jag igång det, tydligen så tar det extremt mycket längre tid att få igång recovery skivan och från det att jag sätter i skivan tills avtalet och alternativen om vad jag ska göra med datorn tar ungefär en timme.

Recovery-consolen fungerar inte för att det inte finns någon sökväg (C:) och så fort jag väljer något av de andra alternativen så som Installera Windows XP så får jag the blue screen of death (eller vad man kallar det) så fort jag väljer något av de alternativen. ”Setupdd.sys PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA” och så finns felkoden 50.

Problemet när datorn undersöker hårddisken är att den visar hur mycket utrymme på den men ID, BUS och allt annat står på 0, vilket inte stämmer. När jag sätter igång datorn fungerar hårddisken och den låter och blir varm men som beskrivet så är det något som verkligen inte stämmer. Jag funderar på att ta hårddisken och koppla in den i en stationär dator och se om jag kan installera Windows XP eller se om det finns något kvar på den.

När man skakar lite lätt på hårddisken så hör man att något litet föremål är löst, dock så kan datorn säga mig hur stort utrymme som finns på hårddisken så lite hopp har jag kvar.

Permalänk
Medlem

Eftersom du skakar lätt på hårddisken så kan det vara något metalföremå som är löst nånstans där och kortsluter nån krets. Prova ta ut hårddisken och se om du kan få bort den biten. Eventuellt kan det ligga i laptopen också.

Visa signatur

/DragonII