Permalänk
Medlem

4 Gb minne, men bara får ut 3?

Jag har för ett par dagar sedan installerat ett par nya Corsair XMS2-6400 2x2 gb så att jag har uppgraderat mig från 2 till 4 gig ram. Tanken med uppgraderingen var att eventuell framtida installation av Vista så är det bra med lite extra minne.

Problemet är bara när jag startade datorn och kollade BIOS för mitt P5B-mordeskort så står det att den har 3008 mb istället för, som jag förväntade mig, 4000 mb eller (hårddisktillverkarnas "sjuka" sätt att räkna) åtminstone 3950 mb eller likande.

Vad är fel? Är det moderkortet eller minnerna som spökar? Eller är det att XP finns installerat på datorn (använder numera bara linux, men finns installerat ut i fall att)?

Minnena är monterade i dual (gula socklar).

Permalänk

Har du 64-bitars OS?
Kan vara det tror jag

Permalänk
Medlem

Re: 4 Gb minne, men bara får ut 3?

[EDIT] Fel. Se rätt svar nedan.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som hittills svarat skulle kanske läsa TS inlägg igen.
Han säger ju att BIOS, dvs innan OS är laddat, rapporterar 3008 MB.
Problemet torde då inte vara det gamla vanliga 32 vs 64-bit system.
Korrekt värde från BIOS ska vara 4096 MB.
Jag skulle misstänka defekt minneskort.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

P5B har ett antal inbyggda begränsningar på de minnen den stödjer. Kolla i manualen att du inte råkat överträda någon av dem. (Står på sidan 2-13 och framåt.)

Du är inte ensam om att få 3008 MB redovisat i BIOS, gör en sökning på google så ser du att det är flera som har samma resultat. Det här är rena spekulationer från min sida, men det står "Usable memory" i bios, inte "Physical memory", kan det helt enkelt vara så att bios räknar ut hur mycket RAM ett 32bitars operativsystem kan se och repporterar det?

Du skulle kunna prova att boota en livecd med en 64bitars linuxdistribution och se hur mycket RAM som finns tillgängligt där.

PaE: 4 gb är exakt 4 gb och ännu mer intressant är att 4 GB är exakt 4 GB som är exakt 4 000 000 000 B. Att datorerna rapporterar mindre beror på att dom, felaktigt, räknar med kilo som 2^10, mega som 2^20 osv.

Anledningen till att man ser mindre minne än de 4 GB ett 32 bitarssystem teoretiskt klarar av är att all I/O anropas från samma adressrymd och därmed tar upp adresser som annars skulle vara användbara för minnet. Precis som du säger blir beräkningen ungefär 4 GB minus alla PCIe-enheters I/O-behov varav grafikkortet är en stor del.

Det finns lite olika variater för att hantera mer minne även i ett 32 bitarssystem men det är inget som används i vanliga hemmadatorer.

Till sist, 64 bitar har ingen 128 GB gräns, gränsen är 17 179 869 184 gigabyte (2^64 byte) men de flesta chipset och moderkort har inte alla kretsar och banor på plats för att hantera så mycket minne. P5B har till exempel bara plats för max 8 GB.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt då. Tydligen hade inte heller jag allt klart för mig

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så står det inga begränsningar i manualen och kollade även detta innan jag beställde minnena. Det står bara att 32 bitars Windows XP så rekommendera dem mindre än 3 gb minne. Men bara för att OS:et inte klarar 4 gb så betyder det inte att moderkortet bara kan upptäcka 3? Jag tycker att det är lite kenpigt. :/

Ska pröva nu med Ubuntu 64-bitar och se om det funkar, annars så prövar jag att sätta in ett minne i taget för att se om någon av dessa är defekta (om båda visar 2 gb så måste det vara något med moderkortet).

Permalänk
Hedersmedlem

Inget OS-trick kommer hjälpa dig här för att fixa första problemet.
Det som rapporteras i BIOS uppstarten är det som OS:et kan få tillgängligt.
Du har ju P965 chipset på moderkortet. Jag läste igenom manualen och kollade bios-uppdateringar men inget nämner memory remapping.
Men du kan ju testa att uppdatera till senaste BIOS-version.
När du väl fått igång det (för P965 ska stödja det) så behöver du 32-bit OS som kan utnyttja 36-bitars adresser via PAE (dit hör inte XP eller vista) eller 64-bitars OS.
Hur linux 32-bitars fixar med PAE är jag osäker på, kanske måste man köra med en annan kärna? 64-bitarsvarianten ska iaf fixa detta problem då.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla här:
http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=41
Det gäller P5B Deluxe
Mer googlesökning länkade till den där någon med vanilla P5B verkade lösa sitt problem. Kolla under chipset configuration -> northbridge efter "memory remap feature".

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag har provat att köra 64-bitars ubuntu 8.04 via live-cd och har konstanterat liksom i min installerade 32-bitars version att den bara rapporterar 2,9 Gb, alltså ingen skillnad. När jag testade ett minne i taget så visade båda på 2048 mb (eller vad det än nu är), hur som helst verkar de fungera prima. Jag provade också att sätta ett minne i Gul sockel och en i svart för att se om det är något med "dual-funktionen" som moderkortet inte gillar, men då visade den åter igen 3008 mb. Så att jag tror nog att hårdvarufel är uteslutet.

Aqualize: I och med att jag uppdaterade min processor till E8400 var jag tvungen att uppgradera BIOS till senaste stabila versionen (1803), så att jag förmodar att det inte där problemet ligger, eller?

Enligt wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension) så stödjer linux från och med version 2.6, men jag vet inte om just ubuntu har det påslaget som standard för desktop versionen. Men det spellar ingen roll, skulle så vara fallet så formaterar jag och installerar 64-bitars versionen istället.

Men okej, jag ska kolla "memory remap feature".

Edit:
Det fungerar! Den upptäckte 4096 Mb nu i BIOS när jag satte memory remap feature till "Enable". Men när jag startade upp i ubuntu igen så påstod den att den bara kunde upptäcka 2 gb istället för 2,9 som det gjorde innan. Aja, det blir till att installera om allt och köra 64-bitars versionen istället.

Tack ska ni ha för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem

Bra, då är du påväg. Jag läste att den där första memory remap (eller alla nuvarande?) var lite "grovkorning". Så alla minnesadresser över 2 GiB (2^31) flyttas upp till ovanför 4 GiB.
Kör man utan PAE-stöd/64-bitar då så har man ju noll åtkomst dit och blir då "av med" mer minne.
När du installerar 64-bitars ska du se att du kommer få alla 4 GiB (med reservation för ev. någon egenhet med linux som jag inte känner till, men för windows kommer det visa 4 GiB direkt).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG