Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fått en annans order, skyldigheter?

Permalänk
Medlem

Fått en annans order, skyldigheter?

Tidigare i veckan lade jag en beställning hos Komplett. När jag hämtade ut och öppnade paket visade sig innehållet, inklusive packsedeln, tillhöra en annans persons order. Det är alltså inget felplock som skett, utan paketen har fått fel adresslapp.

Försökte givetvis direkt kontakta deras support via mail och telefon, men utan framgång. Måste säga att jag är nyfiken på vad jag har för rättigheter och skyldigheter i denna situation. Är det någon som råkat ut för liknande misstag eller vet exakt vad som gäller?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som gäller men hamnade själv i ungefär samma situation då jag beställde smink från USA. Det som hände var att jag fick såväl min som en Norsk kvinnas order. Jag skrev och frågade om jag skulle skicka sminket till kvinnan i Norge direkt eller returnera till USA. Svaret jag fick var att jag kunde behålla sminket men ge dem kvinnans namn så inte hon skulle stå utan varor.

Nu är ju din situation annorlunda då det säkert rör sig om mer pengar (i mitt fall omkring 60$) och att företaget ligger i Sverige.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem

Du är så klart skyldig att meddela komplett om misstaget.
Vissa tror om de beställt nåt för 50kr och får en vara för 5000kr
att det är okey och företaget får skylla sig självt.
"Eftersom de ändå tjänar så mycket pengar".
Men det behöver ju inte alltid handla om pengasummor.

Företaget skall rätta till sitt misstag utan att det kostar dig något.
Ibland kompenserar företag om det är stora fel och man är ärlig
eller lite för besväret.

Permalänk
Medlem

Det är brottsligt att öppna andras brev så det torde vara samma regler på paket.

Det är väl bara att maila komplett så får de kalla tillbaka paketet.

Permalänk
Medlem

Seroc, mycket trevligare situation när man har både sitt eget och den andra personens paket :-). Kul att du fick behålla allt.

SUMITOMO, jag håller med om att det är självklart enligt allmän etik och moral. Kan du, genom att exempelvis hänvisa till en paragraf i lagboken, styrka att det skulle vara olagligt att anse innehållet som sitt eget?

mrc, paketet var adresserat till mig och därmed hade jag rätt att öppna det. Likaså har den andra personen rätt att öppna sitt paket med min order.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drey

Måste säga att jag är nyfiken på vad jag har för rättigheter och skyldigheter i denna situation.

Kan du, genom att exempelvis hänvisa till en paragraf i lagboken, styrka att det skulle vara olagligt att anse innehållet som sitt eget?

Du vet ju uppenbarligen att du inte betalt för prylarna och dom inte är menade för dig. Hurvida en domstol skulle döma har jag dock ingen anning om. Men om butiken kräver tillbaka produkterna och du inte lämnar tillbaks. Så skulle jag tro att du med hög sannolikt blir fälld.

Skulle antagligen kunna falla in under brottsbalken.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm
Brottsbalk (1962:700)

1 kap. Om brott och brottspåföljder
2 § En gärning skall, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen.

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott
1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

8 § Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år.

Möjligtvis kan den även fall in under

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19860796.htm
Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre
Godtrosförvärv av äganderätt

2 § Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro.
En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen. Lag (2003:161).

Men som sagt, butikerna brukar va rätt trevliga när man påpekar fel. Oftast så får man någon liten kompensation som tack för hjälpen. Annars kan man alltid glädjas åt att man gjort nått bra :).

Permalänk
Medlem

Låter rimligt, Airwolf. Jag har som nämnt försökt kontakta supporten och kommer fortsätta försöka, inga som helst ambitioner på att acceptera en annan persons order.

Däremot är jag något tveksam till att en person som beslutar sig för att behålla fel paket skulle fällas i en domstol. Från företagets sida ser det ut som om allt gått korrekt till vid paketeringen och leveransen. Att i efterhand övertyga en domstol om vad ett paket egentligen innehöll är nog svårt med dessa premisser.

Permalänk
Medlem

Kan säga med all sannorlighet att du blir dömd, detta hände en kille på mitt gamla jobb, glad i hågen hade han beställt en laptop(kan inte detaljerna), en vecka senare dimper en postavi ner och han knatade och hämtade paketet.

Väl hemkommen kunde han konstatera att han i stället för sin 5000:- dator fått en för ca 15 000:- .

Han skickade ett mail och provade väl ringa också vid något tillfälle, men efter nån eller ett par veckor så ansåg han att datorn var hans.

Men ski fick han när han sen bestred det hela, då företaget legat på is i semester tider och dom sen kontaktade honom, ville han driva det hela vidare och det gick inge bra alls.

Att "ta"(få) något som inte är ditt och anse det vara ditt är INTE lagligt om inte företaget i sig har gett sin tillåtelse till det.slut

Kan dessvärre inte riktigt redogöra för vad påföljderna av det hela blev, man jag tror och har hört enligt ryktesväg att han fick hosta upp mellanskillnaden plus lite tvistavgifter el. liknande

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Du vet ju uppenbarligen att du inte betalt för prylarna och dom inte är menade för dig. Hurvida en domstol skulle döma har jag dock ingen anning om. Men om butiken kräver tillbaka produkterna och du inte lämnar tillbaks. Så skulle jag tro att du med hög sannolikt blir fälld.

Skulle antagligen kunna falla in under brottsbalken.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm
Brottsbalk (1962:700)

1 kap. Om brott och brottspåföljder
2 § En gärning skall, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen.

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott
1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

8 § Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år.

Möjligtvis kan den även fall in under

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19860796.htm
Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre
Godtrosförvärv av äganderätt

2 § Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro.
En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen. Lag (2003:161).

Men som sagt, butikerna brukar va rätt trevliga när man påpekar fel. Oftast så får man någon liten kompensation som tack för hjälpen. Annars kan man alltid glädjas åt att man gjort nått bra :).

Det är en skillnad mellan de två lagrummen: brottsbalken är en straffrättslig lagstiftning och godtrosförvärvslagen en civilrättslig. Detta betyder i korthet att du inte kan bli straffad (med böter eller liknande) om du gör ett godtrosförvärv av någon som inte var behörig. Det lagen handlar om är vem som ska ha rätt till saken eftersom flera vill ha den.

Dessutom måste man lagtexten noggrannare: det kan inte vara stöld eftersom du inte olovligen har rubbat någons besittning (de skickade ju paketen till dig), och inte heller ett ogiltigt godtrosförvärv eftersom du ju fått varorna från den rätte ägaren.

Det finns mig veterligen ingen lag som reglerar den uppkomna situationen, däremot en civilrättslig princip om obehörig vinst (samma princip som tvingar dig att betala tillbaka din lön om du förstått att du fått för mycket). Detta finns endast reglerat i civilrättslig rättspraxis, och detta kan alltså inte beivras straffrättsligt med tanke på legalitetsprincipen. I en rättegång skulle man döma dig att utge varorna och kanske ansvara för den skada du vållat den norska kvinnan och dataföretaget.

Permalänk
Medlem

Bedrägligt förfarande tror jag termen kallas.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag råkade ut för en liknande sak med Bokus. Paketet/brevet jag fick var adresserat till mig men inuti låg en annan kunds order (bok + faktura). Kontaktade Bokus, fick inget svar men ett par dagar senare damp den boken jag beställt ner i brevlådan. Kontaktade Bokus igen för att få instruktioner angående den första boken samt för att säkerställa att den andra personen inte råkat illa ut med tanke på fakturan jag hade.

Har inte hört ett ord från Bokus än, var några månader sedan nu... Är inte så mycket att göra när företaget inte svarar.

Visa signatur