Permalänk
Medlem

klocka E8500

Hej sweclockers!

Jag har tidigare försökt så gott jag kan att klocka cpu'n i min nya dator:

Processor: Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, SocketLGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED m/fläkt

GFX: Club 3D Radeon HD 4870 512MB PCI-E

Minne: Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB,DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with FAN

Chassi: Antec Performance P182 Miditower,Gun Metal Black Aluminum(utan nätagg)

PSU: Corsair Powersupply 450W, 120mm fläkt,6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS4, P45, Socket-775,ATX, SP, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Jag har läst flera trådar och även den som finns i sweclockers där han beskriver ganska väl hur man ska gå till väga, men ändå får jag det inte att fungera som jag skall.

Jag har endast orginalkylaren och förtillfället har jag en temperatur på 38 grader med orginalklock.

Problemet: Jag hade vcore = auto och höjde FSB'n till 343Mhz vilket normalt är 333 och datorn fungerade bra, dvs inga fel hände och datorn bootade upp. Fast sedan läste jag på en recension av e8500 att man ska kunna höjja fsbn till 385 utan att behöva öka vcore och då testade jag detta och ledde till bluscreen. Jag resettade allt och började om med att öka den till 343 med vcore=auto, inga problem. Sedan testade jag 353 med vcore=auto och då kom fick jag BSOD igen.

Min fråga är nu: Hur mycket ska man öka vcore tillskillnad från FSB'n? Och min vcore nu som är på auto är ungefär 0.987V endast? Så jag är väldigt tacksam för svar då jag fortfarande är nybörjare i detta med överklockning.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8500 @ 4,2GHz | Club 3D Radeon HD 4870 512MB PCI-E | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF | Antec Performance P182 Miditower | Corsair Powersupply 450W | Gigabyte GA-EP45-DS4 | Western Digital Caviar XL WD6400AAKS

Permalänk

Bara testa, alla propp:ar är olika , bara för att deras processor kunde klocka så utan att höja vcore så behöver absolut inte din klara av det.Kan ju bero på massa olika saker typ: vilka komponenter vilket bios bilken kylning mm. .Dra på lite typ nåra steg över normalt vcore sen ställer du FSB:n till vad du vill ha sen sänker du systematiskt din vcore efter att du kört stabilitets test typ orthos eller likn.

Visa signatur

E8400 @ 4104Mhz | ZEROtherm ZEN FZ120 High-end | Sapphire Radeon HD4850 512MB | Mushkin Redline XP2-8000 2x2048MB | Asus Maximus Formula ix38| VISTA Ultimate SP1 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag började klocka bara för några månader sen å nu går det som ett rinnande vatten när man vill optimera lite osv,

Jag gör så här när jag klockar: ökar Vcore med 0,1 volt i taget - efter du höjt vcore till säg som i ditt fall skulle jag lägga vcore på 1.1 volt sedan sätter du FSB på 353 skulle jag pröva, sedan ökar du fsb lite i taget tills du får blå skärm, ökar volt -ökar fsb - ökar volt- ökar fsb osv osv. dock så bör man tänka lite sjävl när man tror/tycker volten är väldigt hög, i ditt fall med orginal kylaren skulle jag inte rekommendera att sätta volten på högre än 1.1-1.2 volt, köp en Zerotherm FZ120 som SodaStream har å montera dit, då måste ta bort moderkakan å mixtra(sätta dit en bakplåt) lite men det är inga problem.

så kan du överklocka like crazy sen så överklockning har inga generella regler om hur du ska gå tillväga, använd dock ditt sunda förnuft å sätt inte volten på högsta möjliga osv hehe pröva lite sakta å säkert så kommer du lära dig, det är faktiskt rätt enkelt att lära sig!

PS! Det finns en risk när man överklockar att något går snett, fast det antar jag att du redan förstod

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem

Okej tackar så mycket för svaren!

Men nu är jag lite förvirrad för även detta inte fungerade! Nu undrar jag om Core Voltage på CPUZ är den vcore man har i bios? Eftersom att den är på auto så vet jag ju inte riktigt om det är just den? Och om jag kollar in på 'Power management" tror jag fliken heter i BIOS så stog det 1,172V på Vcore? Vilken är rätt? Och finns det något program som visar den exakta? För jag testade som du sa Alm872 och lägga den på 1,1 och det gick inte och testade även lite över 1.2 och även det fungerade inte!

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8500 @ 4,2GHz | Club 3D Radeon HD 4870 512MB PCI-E | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF | Antec Performance P182 Miditower | Corsair Powersupply 450W | Gigabyte GA-EP45-DS4 | Western Digital Caviar XL WD6400AAKS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jubeii
Okej tackar så mycket för svaren!

Men nu är jag lite förvirrad för även detta inte fungerade! Nu undrar jag om Core Voltage på CPUZ är den vcore man har i bios? Eftersom att den är på auto så vet jag ju inte riktigt om det är just den? Och om jag kollar in på 'Power management" tror jag fliken heter i BIOS så stog det 1,172V på Vcore? Vilken är rätt? Och finns det något program som visar den exakta? För jag testade som du sa Alm872 och lägga den på 1,1 och det gick inte och testade även lite över 1.2 och även det fungerade inte!

CPU-z visar det som är för stunden - den korrekta enligt mig, låter troligt att den ligger på 1,172 vcore orginal.

I BIOS :
ta bort auto från vcore å sätt den på 1,2v tryck "F10" (save and quit) välj "Y" (yes) kolla cpu-z å kolla om vcore ändrats.

sedan kan du ändra fsb´n....

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem

Har du satt minnena till 1:1? Om du inte har det kanske du ska testa det. Har du satt pcie till 100 eller 101? Om inte, testa det med.
Kolla också om minnena får den spänning de ska. Om du inte ställer in det manuelt så brukar de bara få 1,8V och dina ska ha 2,1V vid 1066 Mhz.

Permalänk
Avstängd

om du ställer fsb på 400mhz
vcore på 1.25
ram i sync med fsb eller osyncat.
Multipel på 8
så kör du 3.2ghz.

vilket din maskin ska klara av utan besvär.
Om du inte vet hur man ska göra, vilket dina svar indikerar, skulle jag läsa på tills du börjar förstå hur de olika komponenterna samarbetar mellan varandra.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Varför ska han dra ner multipeln till 8?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Varför ska han dra ner multipeln till 8?

ops, tänkte e8400..
ska vara 9x
och 400fsb
och 3.6ghz

alt 9.5 multipel och 400fsb

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragon_boy
Har du satt minnena till 1:1? Om du inte har det kanske du ska testa det. Har du satt pcie till 100 eller 101? Om inte, testa det med.
Kolla också om minnena får den spänning de ska. Om du inte ställer in det manuelt så brukar de bara få 1,8V och dina ska ha 2,1V vid 1066 Mhz.

Hmm det att minnena är 1:1 vet jag inte :/ Och hur kollar jag i så fall? Däremot är PCI-E på 100Mhz ska den vara 101?

Asså allt i min bios configuration = "MB Intelligent Tweaker(M.I.T)" Är på auto och det står inte vad den tillfälliga volten/mhz som är inställd eftersom att det endast står auto och då vet jag inte riktigt hur mycket jag ska ändra till!?

En fråga till jag undrar vilka timings jag ska ha på mina minnen? De är förtillfället på 5-7-7-24 tror jag men om jag te.x ökar FSB till 400 ska jag sänka timingen på minnena då?

För övrigt så funkade det verkligen inte när jag ändrade RAM volten till 2,1V utan datorn vägrade boota alls och bios va tvungen och resetas.. :/
Olyckligt nog så funkade det även inte när jag ändrade FSB till 400 och vcore till 1,25v heller då samma problem uppstod.

Dock vill jag veta med om sync och osyncat och hur man vet vad man har den inställd på.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8500 @ 4,2GHz | Club 3D Radeon HD 4870 512MB PCI-E | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF | Antec Performance P182 Miditower | Corsair Powersupply 450W | Gigabyte GA-EP45-DS4 | Western Digital Caviar XL WD6400AAKS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jubeii
Hmm det att minnena är 1:1 vet jag inte :/ Och hur kollar jag i så fall? Däremot är PCI-E på 100Mhz ska den vara 101?

Asså allt i min bios configuration = "MB Intelligent Tweaker(M.I.T)" Är på auto och det står inte vad den tillfälliga volten/mhz som är inställd eftersom att det endast står auto och då vet jag inte riktigt hur mycket jag ska ändra till!?

En fråga till jag undrar vilka timings jag ska ha på mina minnen? De är förtillfället på 5-7-7-24 tror jag men om jag te.x ökar FSB till 400 ska jag sänka timingen på minnena då?

För övrigt så funkade det verkligen inte när jag ändrade RAM volten till 2,1V utan datorn vägrade boota alls och bios va tvungen och resetas.. :/
Olyckligt nog så funkade det även inte när jag ändrade FSB till 400 och vcore till 1,25v heller då samma problem uppstod.

Dock vill jag veta med om sync och osyncat och hur man vet vad man har den inställd på.

läs på och testa på egen hand försiktigt.
svårt att ge råd när det finns utmärkta guider.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)