Permalänk
Medlem

Problem med ati 4870

Jag köpte i fredags ett nytt ati 4870 och har ett väldigt irriterande problem. Cirka två uppstarter av tre får jag blåskärm och datorn startar om. Den felande filen enligt blåskärmen är atimdag.sys. Jag har testat med 8.7, 8.6 och även hotfixen med mer eller mindre samma resultat. Har även testat att installera http://support.microsoft.com/KB/953186 från microsoft utan förändring. Har ngn ngn idé och kan det vara fel på själva kortet. Känns underligt då det fungerar problemfritt när väl datorn har startat. Alla förslag uppskattas..

Permalänk

ta mitt förslag som den sista utvägen= omformatera datorn

vänta först på andras svar innan du gör det.

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Medlem

Har tyvärr redan testat den utvägen, två gånger till och med, så jag är rädd att den lösningen tyvärr är uttömd. Har för övrigt ett gigabyte ep45-ds4 moderkort och en intel 9450 processor.

Permalänk

Pallar ditt nätagg?
Låter som något i datorn inte får tillräckligt med kräm vid uppstart.

Permalänk
Avstängd

En kompis hade samma problem med ett annat kort, bytte nätagg - funka galant:)!

Permalänk
Medlem

Jag har ett corsair 650 w. Det borde räcka trodde jag men har jag fel? Har som sagt en intel 9450, två hårddiskar och en dvdspelare. Känns knappt som jag kan ha lyckats koppla in kortet fel, två st 6 pins pci-e. Men de låter som ett rimligt förslag.

Permalänk

jag har 520 w och det funkar bra så kan ju inte va det som är problemet.

kolla din totala watt här om du är osäker: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nardac
Jag har ett corsair 650 w. Det borde räcka trodde jag men har jag fel? Har som sagt en intel 9450, två hårddiskar och en dvdspelare. Känns knappt som jag kan ha lyckats koppla in kortet fel, två st 6 pins pci-e. Men de låter som ett rimligt förslag.

Det finns inte en chans att det är nätaggregatet i alla fall. Det aggregatet räcker lätt för dina prylar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det finns inte en chans att det är nätaggregatet i alla fall. Det aggregatet räcker lätt för dina prylar.

Borde det iaf. Kanske kan vara så att han råkat ut för ett måndagsex?

Du har inte tillgång till ett annat nätaggregat så att vi kan utesluta det helt?

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk

Om du nu installerat om ditt OS så många gånger så lär det vara någon hårdvara.
Testa dina minnen i memtest och se så det inte är dem som är felet...

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte tilgång till ngt annat nätagg som borde klara kortet, det andra gamla jag har är bara på 350 w så det är nog för svagt skulle jag tro. Var i kontakt med kompletts support idag och han misstänkte också nätagget. Är även de som sålt nätagget så han rekommenderade att först skulle returnera grafikkortet, därefter nätagget om inte grafikkortet skulle vissa sig trasigt. Skall testa memtest i kväll och se vad det kan ge för resultat. Misstänker annars att nätagget är defekt just nu, och att det orkat med mitt gamla kort, men inte pallar det nya. Är i alla fall rätt övertygad om att det är ngt hårdvarufel, har testat så många olika mjukvarukonfigrationer att det knappast kan vara det.

Tackar för övrigt för alla bra förslag, fortsätt gärna spåna, man blir alltid så rädd att man bara stirrar förbi problemet för att det är så självklart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nardac
Har tyvärr inte tilgång till ngt annat nätagg som borde klara kortet, det andra gamla jag har är bara på 350 w så det är nog för svagt skulle jag tro. Var i kontakt med kompletts support idag och han misstänkte också nätagget. Är även de som sålt nätagget så han rekommenderade att först skulle returnera grafikkortet, därefter nätagget om inte grafikkortet skulle vissa sig trasigt. Skall testa memtest i kväll och se vad det kan ge för resultat. Misstänker annars att nätagget är defekt just nu, och att det orkat med mitt gamla kort, men inte pallar det nya. Är i alla fall rätt övertygad om att det är ngt hårdvarufel, har testat så många olika mjukvarukonfigrationer att det knappast kan vara det.

Tackar för övrigt för alla bra förslag, fortsätt gärna spåna, man blir alltid så rädd att man bara stirrar förbi problemet för att det är så självklart.

Du kanske kan testa att koppa grafikkortet mot det gamla och köra resten av datorn mot det nyare agget?

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Du kanske kan testa att koppa grafikkortet mot det gamla och köra resten av datorn mot det nyare agget?

Skicka honom då en bra beskrivning om detta med klara bilder.
Inte kul att göra fel där...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ja, om jag skall testa att använda två nätagg får ni gärna berätta hur detta skall gå till. Seriekopplar man dem på ngt sätt eller hur får man de att starta samtidigt? Känns inte nyttigt får hårdvaran att starta osynkat. Men om det inte är för farligt för datorn och jag kan få bra instruktioner så kan jag ge det ett försök. Hade kunnat eliminera en felkälla vilket hade känts bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Skicka honom då en bra beskrivning om detta med klara bilder.
Inte kul att göra fel där...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nardac
Ja, om jag skall testa att använda två nätagg får ni gärna berätta hur detta skall gå till. Seriekopplar man dem på ngt sätt eller hur får man de att starta samtidigt? Känns inte nyttigt får hårdvaran att starta osynkat. Men om det inte är för farligt för datorn och jag kan få bra instruktioner så kan jag ge det ett försök. Hade kunnat eliminera en felkälla vilket hade känts bra.

Jag var lite förhastad där. Efter lite efterforskning så visar det sig att det inte är helt enkelt att driva en dator med två nätaggregat. Mitt naiva jag tänkte först att det bara skulle vara att koppla som vanligt fast med den andra PSU:n kopplad till kortet och sedan tjuvkoppla nätagget som satt i grafikkortet. Borde förstått om jag tänkt efter att det inte skulle fungera

Det är inte alltid man tänker på det, men datorkomponenter är ju faktiskt sjukt känsliga för strömspikar och liknande och därför hade nog din dator inte mått så värst bra om du gjort som jag tänkte. Glöm att jag sa det där

Om du ändå känner dig manad och har hyfsade kunskaper om elektronik+en lödkolv med tillhörande lod så har du en guide här

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att det låter som ett väldigt spännande projekt, men det känns verkligen som det dödar garantin också. Chansar nog att skicka tillbaka kortet, få ett nytt och hoppas på att det var ett måndagsex. Känns förbaskat tråkigt bara, lär dröja ett tag till innan datorn är ngt att ha. Fortsätt gärna tipsa om lösningar ändå, har ingen aning om felet är reproducerbart hos komplett, annars sitter jag med det ändå.

Permalänk
Medlem

Fick detta problem på en datorn jag byggde här om dagen till en. Jag uppdaterade bios så fixade det sig . Graffet var ett asus hd 4850 och moderkortet var p45 ds3p.

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Av egen erfarenhet kan jag säga att man inte kan utgå ifrån "BSoD":s felkoder i Windows. Det står en massa trams där som ingen vet vad de står för. Har du testat som någon tidigare har nämnt att felsöka dina minnen? Har du 2 stickor, dra ut den ena och testa bara med en.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem

Har kört vistas inbyggda memtest utan problem, bör jag ladda ner och köra med ngt externt program också? Skall testa att köra med bara en minnessticka också och se om det ger ngn förändring.
När du säger att du uppdatera bios, menar du moderkortetsbios eller grafikkortets? Antar att ditt moderkort och mitt måste ha i prncip likadana bios, är ju mest kylningen som skiljer så det känns verkligen som ngt värt att testa. Tror tyvärr att jag har den senaste versionen, finns det ngn anledning att uppdatera ner sig?

Edit: Nej, jag har verkligen inte senaste versionen längre, det hade hunnit komma två nya. Skall testa det.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade bios på moderkortet i den burken ( inte min personliga burk)

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Testa boota datorn utan allt onödigt, koppla t.ex. bort DVD och hårddisk 2. Startar det då är det ju inte grafikkortet som är sönder iaf utan förmodligen nätagget som inte klarar den stora strömstyrka som krävs för att dra igång allt samtidigt.

650w nätagg ska ju räcka annars (om det inte är sönder).

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat att uppdatera bioset på moderkortet; sex problemfria uppstarter gav det. Kanske inte så statistiskt säkert, men likväl, bättre än någonsin. Om det funkar i morgon: vilken tråd borde vara bäst att upplysa alla att Gigabytes p45 moderkort kräver biosuppdatering för att fungera bra för ati 4870 korten. För jag känner mig bara halvokunnig på datorer, jag tror många mindre kunniga än mig velat veta?

Om det finns stavfel ovan så beskyller jag det på att det är underbart grillväder i Malmö just nu, (och det kräver ju sin öl ibland).

TACK alla som hjälpt till i tråden, för att i år år varit passiv sweclockersläsare blev jag aktiv i två dygn och ni fixade grejen, Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nardac
Nu har jag testat att uppdatera bioset på moderkortet; sex problemfria uppstarter gav det. Kanske inte så statistiskt säkert, men likväl, bättre än någonsin. Om det funkar i morgon: vilken tråd borde vara bäst att upplysa alla att Gigabytes p45 moderkort kräver biosuppdatering för att fungera bra för ati 4870 korten. För jag känner mig bara halvokunnig på datorer, jag tror många mindre kunniga än mig velat veta?

Om det finns stavfel ovan så beskyller jag det på att det är underbart grillväder i Malmö just nu, (och det kräver ju sin öl ibland).

TACK alla som hjälpt till i tråden, för att i år år varit passiv sweclockersläsare blev jag aktiv i två dygn och ni fixade grejen, Tack.

ugh känns sådär. Har ett sådant moderkort och får mitt hd 4870 i morgon. Går nog åt fanders. Googlade lite och ser att fler haft samma problem. .

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Jag hade själv samma problem med Gigabyte GA-EP45-DS3 iP45 och Sapphire Radeon HD4870. En workaround är att köra grafikkortet i den andra PCI-E platsen men det är ju långt ifrån en optimal lösning. Bästa lösningen är att uppdatera BIOS.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Kan inte sådant gå väldigt snett om man har otur? Hur uppdaterar man?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakanet
Kan inte sådant gå väldigt snett om man har otur? Hur uppdaterar man?

Brukar komma med ett program i mjukvaran man får med Gigabytes moderkort, där programmet kan söka efter uppdateringar och visa vilken aktuell biosversion du har för tillfälllet. Annars kolla www.giga-byte.com leta upp ditt moderkort och kolla efter filer/guider.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Jag använde @bios som är vistabaserat. Kändes lite otäckt även om allt gick bra. Man får med ett program till, som man kör från bioset, men det kräver diskettstation, (påstår det).

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen diskettstation hmm.. Har precis fått igång systemet nu, drar hem updates men vågar inte installera hd 4870 ännu. Känns lönlöst att ens försöka efter vad man läst. Måste försöka uppdatera bios.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nardac
Jag använde @bios som är vistabaserat. Kändes lite otäckt även om allt gick bra. Man får med ett program till, som man kör från bioset, men det kräver diskettstation, (påstår det).

Det ska gå att flasha via USB-minne (sålänge det är FAT32/16/12 och inte NTFS eller annat), det gjorde jag på mitt X38

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'