TV stulen ur förråd, frågor angående försäkring.

Permalänk
Medlem

TV stulen ur förråd, frågor angående försäkring.

Hej, märkte idag att mitt förråd i hyreshuset hade blivit uppbrutet och min tv blivit snodd.

Jag är student och har en studenförsäkring med allt vad det nu innebär.

Jag antar att mitt försäkringsbolag kommer ersätta en del av tv´n värde. Men jag undrar om det finns något kryphål för dem att utnyttja för att slippa betala ut åt mig.
Kan de tex. säga att det var dumt av mig att förvara tv´n och på så sätt slippa betala?

Det är iofs svårt för er att veta, och jag förstår att allt detta finns att läsa om i mitt försäkringsavtal... men jag undrar i alla fall om det är något jag bör tänka på innan jag kontaktar dem.
Är inte ute efter att lura någon på pengar, utan jag vill bara ha tillbaka värdet på det som blivit stulet ( - självrisken förstås).

Permalänk
Medlem

Nej det finns inget kryphål. Men de kan begära att du uppvisar kvitto på teven då det inte är nåt man normalt förvarar i ett källarförråd.
Räkna inte med att få ut nåt bara för först beräknar de värdet på produkten och som regel gäller 40% avdrag av värdet efter 2 år, sen 10% mer per år.
Sen har du en självrisk på minst 1200. Jag hade 1500:- hos folksam när detta hände mig.

För mig blev det: verktyg värda 3300:- stulna. värdereducering med 1500:-, 1500 i självrisk. kvar: hela 300:-. Dom fick dom behålla då jag blev så förbannad.

Har du en teve som varit väldigt dyr en gång och har kvitto på denna så kan ju läget se annorlunda ut.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har haft din tv i ditt källarföråd är det inte säkert att du får någon ersättning alls.

Vad jag vet så har de flesta försäkringsbolag regler som säger att stöldbegärlig egendom ej får förvaras i typ källarföråd, bilar och dylikt. Då kan de neka dig ersättning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buckan
Eftersom du har haft din tv i ditt källarföråd är det inte säkert att du får någon ersättning alls.

Vad jag vet så har de flesta försäkringsbolag regler som säger att stöldbegärlig egendom ej får förvaras i typ källarföråd, bilar och dylikt. Då kan de neka dig ersättning.

Du hade rätt. Tv räknas som stöldbegärligt gods och täcks inte av försäkringen när den förvarades i källarförrådet.

Dagsvärden på tv´n ny är 8000 kr, jag får inte ut någonting. Aja, då har man lärt sig en läxa...

Det värsta är ju dock att det är någon i husen som har snott den. De behöver öppna flera dörrar för att komma in i förrådet. Frågan är ju vem av de som man hälsar på i hissen om mornarna som tagit den.

Permalänk
Testpilot

Bor du i studentlägenhet här i Norrköping hos Studentbo eller var det ett annat bolag?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Bor du i studentlägenhet här i Norrköping hos Studentbo eller var det ett annat bolag?

Det är "vanlig" bostad från hyresbostäder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Det är "vanlig" bostad från hyresbostäder.

Du får bli fönsterputsare i huset så hittar du tvn
förjävligt att folk gör sånt...