TV stulen ur förråd, frågor angående försäkring.

Permalänk
Medlem

TV stulen ur förråd, frågor angående försäkring.

Hej, märkte idag att mitt förråd i hyreshuset hade blivit uppbrutet och min tv blivit snodd.

Jag är student och har en studenförsäkring med allt vad det nu innebär.

Jag antar att mitt försäkringsbolag kommer ersätta en del av tv´n värde. Men jag undrar om det finns något kryphål för dem att utnyttja för att slippa betala ut åt mig.
Kan de tex. säga att det var dumt av mig att förvara tv´n och på så sätt slippa betala?

Det är iofs svårt för er att veta, och jag förstår att allt detta finns att läsa om i mitt försäkringsavtal... men jag undrar i alla fall om det är något jag bör tänka på innan jag kontaktar dem.
Är inte ute efter att lura någon på pengar, utan jag vill bara ha tillbaka värdet på det som blivit stulet ( - självrisken förstås).

Permalänk
Medlem

Nej det finns inget kryphål. Men de kan begära att du uppvisar kvitto på teven då det inte är nåt man normalt förvarar i ett källarförråd.
Räkna inte med att få ut nåt bara för först beräknar de värdet på produkten och som regel gäller 40% avdrag av värdet efter 2 år, sen 10% mer per år.
Sen har du en självrisk på minst 1200. Jag hade 1500:- hos folksam när detta hände mig.

För mig blev det: verktyg värda 3300:- stulna. värdereducering med 1500:-, 1500 i självrisk. kvar: hela 300:-. Dom fick dom behålla då jag blev så förbannad.

Har du en teve som varit väldigt dyr en gång och har kvitto på denna så kan ju läget se annorlunda ut.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem