Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

linux web server strul

Tänkte sätta upp en linux web server med apache, php, mysql, proftpd
med hjälp av denna guiden:
http://www.howtoforge.org/perfect-server-ubuntu8.04-lts

Lyckades inte installera ISPconfig dock pga att jag inte har en aning riktigt vad mitt mysql pass och user är
Enligt guiden så skulle det ha poppat fram en ruta att ange dom båda under installationen men det gjorde det ej.

Efter lite letande i configfilen så kom ja på att användaren hette mysql rent o slätt.

Så jag testade och logga in i mysql och det gick rätt bra.
Vet fortfarande inte vad jag har för lösenord eller om det är samma som mitt root password på linuxservern

Testade kommandon från denna manualsidan:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/mysql.html

Men jag får bara:

ERROR 1064 (42000): You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'mysql new_lern2play' at line 1

skrev in:

mysql databasnamn;

Målet är att installera apache med php, proftpd, mysql och sen flytta över vbulletin forumet från min windows server till denna nya burken då.

Burk specs om det är till någon nytta:

Kör Ubuntu hardy heron 8.04 x64 linux server.
AMD x2 6000+ 3ghz, 4gig ram, 2x 500GB hdd

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Endera har du inget lösenord och då använder du..

mysqladmin -u root password NEWPASSWORD

.. för att sätta ett. Det här gör du från ett shell.

Eller så har du ett och då gör du samma sak som ovan för att sätta ett som du minns.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Tackar, det verkade fungera

En helt annan fråga:

Jag är inte så himla hajj på det här med dns, domän och allt det här.

Jag har köpt en domän som heter tigge.se
med den så hade ja den pekad mot en av surftowns dns adresser när jag var kund där.
Men eftersom jag ska ha en egen server nu så tänkte jag att det borde väl fungera att peka den mot min istället?

Så har jag fattat det rätt så är det väl bara att registrera en dns tjofräs på www.dyndns.org (free service) grejen valde jag där. Skrev in en adress som pekade mot min dynamiska ip adress.

Kan jag inte skriva in den dyndns adressnamnet som jag registrerat där som en dns adress under dns inställningar för tigge.se ?

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Ja, byt ut Surftowns A-records som pekar på deras servrar mot ett CNAME record som pekar mot din dns.