Permalänk
Medlem

Gamingdator. Tips uppskattas.

Hej. Jag kommer snart att beställa min nya dator men först behöver jag lite tips om vad som kan förbättras. Budget e på runt 18-20k inkl skärm. Tangentbord mus, musmatta och headset har jag redan.
(Jag har en annan tråd fast det blev inget köp den veckan jag skapade tråden eftersom jag tänkte att jag kunde vänta lite till för jag skulle ändå inte flytta på nån månad och sen så lär ju grejerna sjunka i pris etc.)

Men men. Det jag kommer att göra med datorn är spela, lyssna på musik, kolla på film, leka lite i photoshop och lite andra saker. Jag kommer också att försöka lära mej lite om överklockning och försöka lite själv så lite hjälp att välja saker som är överklockningsvänliga uppskattas.

Detta är vad jag har valt från datorbutiken:

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=988-48095

Några frågor:
4gb eller 8gb ramminne? (kommer ha Vista 64)
Räcker Corsair HX620W eller ska jag ta CM 700W? (vill inte att nätagget ska jobba för mkt hela tiden)
Är det värt att köpa en VelociRaptor för snabbare skrivning + mindre laddningstider etc?
Och vilken DVD Läsare är bäst för att bränna/kopiera dvd skivor? (under 500kr) (kommer bränna/kopiera mycket film)

En sak till: Jag LAN:ar ganska mycket så P182B är helt uteslutet som chassi även om typ 99% av alla på SweC rekommenderar det så kommer jag inte välja det.

Visa signatur

LAIN\Asus Maximus VI Gene, Intel Core i5 4670K, HyperX Savage 16GB 1866MHz, Asus GTX 1070 FE, Corsair AX760, SilverStone Sugo SG10B, NZXT Kraken X31, Samsung 850 Evo 500GB\
Beyerdynamic DT990 600Ω, O2+ODAC, AntLion ModMic V4 Uni + Creative SB Play! 2, Asus VG248QE, Zowie EC1, Filco Majestouch-2 TKL (MX Brown)

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, 4gb räcker gott och tror jag. Sen tror jag ett nätagg jobbar lika mycket oberoende om du har 1000W eller 500W, så du kan ju lika gärna ta 700W för att vara på säkra sidan.

Raptorn är väl marginellt snabbare, jag skulle inte tagit den eftersom man vinner så pass lite jämfört med vad den kostar. Du kan ju köpa en ssd istället när dem har blivit lite billigare :P. Har ingen aning om DVD läsare, men Pioneer är väl bra skit :D.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Om inte 4gb räcker så kan man ju alltid köpa 2gb / 4gb till kostar ju inte alls mycket om man jämför med för något/några år sen.

Ang. VelociRaptorn så vet jag inte vad jag ska ta. Eftersom jag alldrig har testat eller sett någon som har den så vet jag ju inte prestandaboosten. Men sen så får jag ju 1TB för samma pris. och det går ju alltid att partitionera diskarna (är det bättre prestanda om man partitionerar dom eller e det bara jag som har tänkt fel? iaf så är det skönt med flera partitioner imo )

Visa signatur

LAIN\Asus Maximus VI Gene, Intel Core i5 4670K, HyperX Savage 16GB 1866MHz, Asus GTX 1070 FE, Corsair AX760, SilverStone Sugo SG10B, NZXT Kraken X31, Samsung 850 Evo 500GB\
Beyerdynamic DT990 600Ω, O2+ODAC, AntLion ModMic V4 Uni + Creative SB Play! 2, Asus VG248QE, Zowie EC1, Filco Majestouch-2 TKL (MX Brown)