Hur mycket ram i vista

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grafikkortet
Så vad händer om man har ett gig och har typ wow och msn uppe?

Inte mkt kommer att hända, det kommer flyta sjysst.

Gjorde iaf när ja körde photoshop och ie7an i vista beta2 på en celeron burk med 512Mbyte ram(om jag inte har helt åt helvete fel).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Hm... hur kan man se mängden ramminne som Vista "använder" för ögonblicket? UTAN att avaktivera "superfetch"?

Jag kan iallafall INTE utläsa det med hjälp av "Task Manager".

"Använder" eller använder?

Everest kan visa det bla, sen kanske du kan räkna snabbt vad processerna drar i aktivitetshanteraren?

edit, enkel matte ?

Totala fysiska minnet minus det som är cachat?

Sen kan du kolla lite längre ner så står använt fysiskt minne.

Permalänk

Var kan man ladda ner vista?

Permalänk

Försvinner alla spel och skit om jqag uppgraderar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Hm... hur kan man se mängden ramminne som Vista "använder" för ögonblicket? UTAN att avaktivera "superfetch"?

Jag kan iallafall INTE utläsa det med hjälp av "Task Manager".

Grafen över minnesanvändning på prestandafliken. Statusraden längst ner visar minnesanvändningen i procent.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grafikkortet
Så vad händer om man har ett gig och har typ wow och msn uppe?

Swapen får arbeta mer eller mindre hårt vilket får hela datorn att kännas seg.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Kommer alla spel och skit att försvinna om man installerar vista?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du köper uppgraderingsversionen av vista, så försvinner ingenting

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
edit, enkel matte ?

Totala fysiska minnet minus det som är cachat?

Sen kan du kolla lite längre ner så står använt fysiskt minne.

Hur jag än räknar så stämmer det inte. xD

Ifall jag räknar bort "cached" ifrån "totala mängden ram" så blir det en väldigt låg minnesanvändning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Grafen över minnesanvändning på prestandafliken. Statusraden längst ner visar minnesanvändningen i procent.

Visar grafen enbart RAM-minnet? Eller visar den RAM + Virtuellt?

Det känns som om det här borde vara något enkelt att räkna ut men jag är lite borta. :S

Permalänk

Men om man laddar ner på internet då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Hur jag än räknar så stämmer det inte. xD

Ifall jag räknar bort "cached" ifrån "totala mängden ram" så blir det en väldigt låg minnesanvändning.

Visar grafen enbart RAM-minnet? Eller visar den RAM + Virtuellt?

Det känns som om det här borde vara något enkelt att räkna ut men jag är lite borta. :S

I engelsk aktivitetshanterare (taskmanager) är det benämt 'Physical memory usage', vilket bättre berättar vad grafen visar än i den svenska översättningen.
Jag har 3069MB minne för windows, grafen visar 1,52GB och statusraden visar 50% physical memory. 1,52GB är den siffra som bäst beskriver minnesanvändningen, fastän det står 1717 MB Cached och 12 MB Free.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grafikkortet
Kommer alla spel och skit att försvinna om man installerar vista?

Om du väljer att formatera i samband med installation försvinner allt på partitionen. Om du väljer att inte formatera kommer befintlig program, windows och documents and setting-mapp att flyttas till en mapp som heter windows.old. Ingenting försvinner då, men gammal information/filer kan vara lite knepiga att gräva fram.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

tjena , jag har en dator med vista home basic 32 bit med 1 gig ram. ska jag skaffa 1 gig ram till elr 2?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crysis
tjena , jag har en dator med vista home basic 32 bit med 1 gig ram. ska jag skaffa 1 gig ram till elr 2?

Vista 32 kan dra nytta av 3 GiB, så 2 GiB till vore optimalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

hej igen jag undrar vad för grafikkort jag ska köpa helst nvidia högst 600 får den kosta

Permalänk
Medlem

det kan ju också bero på hur du sköter din dator och hur mkt skitfiler det finns i själva systemet och registret, man kan använda till exempel ccleaner som rensar upp ditt register och allting annat onödigt skit som inte behövs och inte påverkar dina programs funktioner... men det påverkar prestanda som fan.. det har jag själv bevittnat och fördelen är också att man kan befria jätte mycket plats på hårddsiken bara genom att rensa de onödiga filerna...

jag kör vista 64bit på en amd 2,2ghz dualcore och 2gb ram minne.. det fungerar perfekt och som ngn anna nämnde så är det inga problem alls med drivers och det är tom bättre än i xp.. nu beror det bara på vilka program du använder och hur du ställer in dina windows funktioner.. om du tex kör med aero och dylikt...

btw min vista använder cica en gig med internet msn och utorrent i gång.. tänk på att utorrent drar ganska mkt...

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
det kan ju också bero på hur du sköter din dator och hur mkt skitfiler det finns i själva systemet och registret, man kan använda till exempel ccleaner som rensar upp ditt register och allting annat onödigt skit som inte behövs och inte påverkar dina programs funktioner... men det påverkar prestanda som fan.. det har jag själv bevittnat och fördelen är också att man kan befria jätte mycket plats på hårddsiken bara genom att rensa de onödiga filerna...

jag kör vista 64bit på en amd 2,2ghz dualcore och 2gb ram minne.. det fungerar perfekt och som ngn anna nämnde så är det inga problem alls med drivers och det är tom bättre än i xp.. nu beror det bara på vilka program du använder och hur du ställer in dina windows funktioner.. om du tex kör med aero och dylikt...

btw min vista använder cica en gig med internet msn och utorrent i gång.. tänk på att utorrent drar ganska mkt...

Jättebra inlägg.. förutom en sak..
uTorrent drar inget alls, några få Mbyte och ungefär nada cpukraft.

Tips på program

CCleaner
Defraggler

Tune Up utilities
Registry mechanic
O&O Defrag
medflera.

De två överst är gratis och 2 skitbra program. Sistnämnda 3 program är testversioner och funkar i 30 dagar till fullo. (Note: inte registry mechanic, registerstädningen, andra funktioner kan du säkerligen använda fullt ut.).