Guide till DXVA/hårdvaruaccelerering av HD-formaten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Nej, X1900XT stödjer inte hårdvaruavkodning av varken H.264 eller VC-1.

Suspekt för enligt specsen ska det faktiskt stödja det?

http://ati.amd.com/products/radeonx1900/specs.html

Edit:

Fast som sagt, UVD och DXVA kanske inte är samma sak?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Nej, X1900XT stödjer inte hårdvaruavkodning av varken H.264 eller VC-1.

Som sagts ovan, enl specarna skall det funka. Bl.a står detta:

# Accelerated MPEG-2, MPEG-4, DivX, WMV9, VC-1, and H.264 decoding and transcoding
# DXVA support

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Näe, den har möjligtvis en viss avlastning, men på intet sätt som kort med UVD. Inte ens 2900XT har stöd för det, utan det kom med de billigare korten i HD2*** serien.

EDIT: Wikipedia och AnandTech verkar ge mig rätt:

http://en.wikipedia.org/wiki/UVD
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2886&p=4

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Näe, den har möjligtvis en viss avlastning, men på intet sätt som kort med UVD. Inte ens 2900XT har stöd för det, utan det kom med de billigare korten i HD2*** serien.

EDIT: Wikipedia och AnandTech verkar ge mig rätt:

http://en.wikipedia.org/wiki/UVD
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2886&p=4

Ja, du har helt rätt. Oklart vilken slags decoding och encoding stödet för dxva ger hos x1900.

Läser man lite på wikipedia förstår man snabbt att UVD är ATI´s "hårdvarukomponent" och DXVA ett API från Microsoft. DXVA v.1 har funnits sedan win98 och nedan egenskaper stöds:

"...iDCT, motion compensation, deinterlacing and color correction to be offloaded to the GPU..."

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

DXVA till Intel G45 / X4500HD / 4500MHD verkar snart bli verklighet

Citat:

Hello All,

My name is Eric, and I'll be picking up this issue. Our goal is to make the h264 interface available - but its a little more work then just posting the correct GUID. I'll be posting a whitepaper describing the interface in the next (hopefully two) weeks. Thanks for your patience.

Eric

Citat:

[b]Hi All.. Yeah, its close. Casimir666 - can you contact me (eric.sardella@intel.com). I need some help getting it to work with MPC. I tried to email you, but got no response. When I get MPC working, then I'll post the whitepaper. I just need to make sure its working first. It shouldnt be very much heavy lifting.

[/b]
http://software.intel.com/en-us/forums/developing-software-fo...

Permalänk
Medlem

Försökte följa guiden till min laptop med ett HD2400XT. Men om jag kör med WMR9 som renderer så får jag ingen bild alls. Bara en progressbar och ljud.

Jag har Senaste verisionen av K-lite codec pack installerat och den kör Windows XP.

Någon aning om vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

börja med att avinstallera k-lite och allt som följer med det. ladda sedan ner senaste mpchc och catalyst-drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Hejsan

Jag provade den här guiden igår och det fungerade jättebra. Ett problem som uppstod när jag körde wmr 9 var att det blev lite småhack här och var när jag spelade upp filmer. Problemen försvann när jag körde overlay, med då gick det inte att visa undertexter och det fanns ingen bild när jag ville köra helskärm. Jag använder ATI 3450 och har läst att det kan bero på ati:s drivrutiner. Det stod att man skulle köra 8.5 om man fick problem med gröna ramar, vet inte om det är det de menar.

En fråga jag tänkte ställa i sammanhanget är om det finns något sätt att ställa in färgen i MPC-HC, är lite blekt på vissa filmer som det ser ut nu. En annan sak som jag oxå märkt är att bilden blir lite blekare varje gång undertexten visas. Finns det någon annan som upplevt samma sak?

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Ganska synd och tokigt med detta är ju trots allt att få >720p-filmer, dvs de som man egentligen vill ha GPU-accelererade, inte stöds.
Vad har ni för erfarenhet av andelen sådana filmer som accelereras (ökar den dessutom noterbart)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murillo
Hejsan

Jag provade den här guiden igår och det fungerade jättebra. Ett problem som uppstod när jag körde wmr 9 var att det blev lite småhack här och var när jag spelade upp filmer. Problemen försvann när jag körde overlay, med då gick det inte att visa undertexter och det fanns ingen bild när jag ville köra helskärm. Jag använder ATI 3450 och har läst att det kan bero på ati:s drivrutiner. Det stod att man skulle köra 8.5 om man fick problem med gröna ramar, vet inte om det är det de menar.

En fråga jag tänkte ställa i sammanhanget är om det finns något sätt att ställa in färgen i MPC-HC, är lite blekt på vissa filmer som det ser ut nu. En annan sak som jag oxå märkt är att bilden blir lite blekare varje gång undertexten visas. Finns det någon annan som upplevt samma sak?

MVH

Se till att "lock back-buffer" är iklickat och "number of subpictures to buffer ahead" är på högsta. Det gör så att färre frames blir droppade. Borde stå med i guiden. Annars är det som sagt ATI som fungerar lite sämre än nvidia med dxva i mpchc.

Färgen åtgärdar du med shader "16-235 -> 0-255" under play.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Ganska synd och tokigt med detta är ju trots allt att få >720p-filmer, dvs de som man egentligen vill ha GPU-accelererade, inte stöds.
Vad har ni för erfarenhet av andelen sådana filmer som accelereras (ökar den dessutom noterbart)?

För mig funkar DXVA för 99% av alla de filmer jag provar, kör nvidiakort och senaste drivrutinerna. Försöker uppdatera min mpc-hc emellanåt till nyare versioner. Tycker det funkar superbt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
Se till att "lock back-buffer" är iklickat och "number of subpictures to buffer ahead" är på högsta. Det gör så att färre frames blir droppade. Borde stå med i guiden. Annars är det som sagt ATI som fungerar lite sämre än nvidia med dxva i mpchc.

Färgen åtgärdar du med shader "16-235 -> 0-255" under play.

Funderar på varför folk säger sig köra efter guiden men ändå måste fråga om saker som redan står i guiden, som tex 16-235 -> 0-255. Inte konstigt att det ofta inte funkar för folk. Läs och följ guiden steg för steg innan ni frågar....

Ang Lock back buffer så har jag aldrig ställt in/testa det. Kryssade i det nu men jag tror inte jag kommer uppleva nån förbättring...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
Se till att "lock back-buffer" är iklickat och "number of subpictures to buffer ahead" är på högsta. Det gör så att färre frames blir droppade. Borde stå med i guiden. Annars är det som sagt ATI som fungerar lite sämre än nvidia med dxva i mpchc.

Färgen åtgärdar du med shader "16-235 -> 0-255" under play.

Hej Zyqol och tack för hjälpen.

Jag har ytterligare en fråga till dig och det är var hittar man "number of subpictures to buffer ahead" Letade en del efter det men utan att lyckas, hittade dock något som hette Direct 3D Fullscreen (remove tearing), det funkade bra men det verkar som om hela datorns kraft gick åt för det. Det gick inte att få fram undertexter när funktionen var igång.

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Funderar på varför folk säger sig köra efter guiden men ändå måste fråga om saker som redan står i guiden, som tex 16-235 -> 0-255. Inte konstigt att det ofta inte funkar för folk. Läs och följ guiden steg för steg innan ni frågar....

För att det händer att man missar saker trots att man läser guider noggrant..... är inte det en av anledningarna till att sådana här forum finns, just för att man ska kunna ställa frågor.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Ang Lock back buffer så har jag aldrig ställt in/testa det. Kryssade i det nu men jag tror inte jag kommer uppleva nån förbättring...

Står här http://nunnally.ahmygoddess.net/watching-h264-videos-using-dx...

Citat:

[i]- You will see frame drops if you were to play videos with soft-subs. A good example is the Haruhi Suzumiya screengrab above (look at the Frames field, dropped value).

To mitigate this, turn on subpicture buffering (and lower subtitle resolution too) in Step 7 above, turn on Lock Back Buffer (VMR7/9 renderless – XP , EVR custom presenter – Vista only), lower EVR buffer to the minimum 3 (EVR custom presenter Vista only) and turn on VMR9 Mixer Mode and YUV mixing (VMR9 renderless in XP only).

[/i]Får dock inga droppade frames själv så vet inte om det hjälper. Möjligt att det hjälper på viss hårdvara, tex för ati.

Ett problem jag märkt för övrigt är att dxva verkar mkt känsligare för 60hz än t.ex. ffdshow, får micro-judder och sämre flyt. När jag byter till 24hz blir det betydligt bättre men då är istället ljudet off-sync och det droppas mängder av frames. grafikkortet är ett geforce 8600gt. Har du provat 24hz på din burk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av murillo
Hej Zyqol och tack för hjälpen.

Jag har ytterligare en fråga till dig och det är var hittar man "number of subpictures to buffer ahead" Letade en del efter det men utan att lyckas, hittade dock något som hette Direct 3D Fullscreen (remove tearing), det funkade bra men det verkar som om hela datorns kraft gick åt för det. Det gick inte att få fram undertexter när funktionen var igång.

MVH

Det ligger under subtitles. Blir det bättre eller är det samma problem?

Permalänk
Medlem

Funkade fint, 10% top cpu usage på en e8400 och 8800GT.

Jag föredrar dock KMPlayer framför MPC, någon som fått det att funka via den?

Måste trixa vidare för att få AC3 stöd på MPC också, sjukt lågt ljud jämfört med KMP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
Står här http://nunnally.ahmygoddess.net/watching-h264-videos-using-dx...

[/i]Får dock inga droppade frames själv så vet inte om det hjälper. Möjligt att det hjälper på viss hårdvara, tex för ati.

Ett problem jag märkt för övrigt är att dxva verkar mkt känsligare för 60hz än t.ex. ffdshow, får micro-judder och sämre flyt. När jag byter till 24hz blir det betydligt bättre men då är istället ljudet off-sync och det droppas mängder av frames. grafikkortet är ett geforce 8600gt. Har du provat 24hz på din burk?

Det ligger under subtitles. Blir det bättre eller är det samma problem?

Jo tack det blev bättre, jag fick ändra drivrutinerna till ATI kortet från 9.2 till 8.5 och det flyter faktiskt väldigt bra nu....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murillo
För att det händer att man missar saker trots att man läser guider noggrant..... är inte det en av anledningarna till att sådana här forum finns, just för att man ska kunna ställa frågor.....

Naturligtvis får man fråga saker men iaf jag gör så att följer jag en guide och resultatet inte blir som det är tänkt så dubbelkollar jag guiden både en och två ggr innan jag frågar. Läser man delen om shaders så borde det vara rätt svårt att missa.

Händer rätt ofta att folk frågar just om saker som redan står i guiden, typ vilka grafikkort som funkar osv. Känns som många då bara skummar igenom och tittar på bilderna.

Men men skit samma...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Är det nån annan som fått det fungera bra med 24hz?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
Är det nån annan som fått det fungera bra med 24hz?

Nää, min TV fungerar inte med 24hz alls. Vill bara ha 60hz fr datorn annars blir bilden helkass, bilden hamnar utanför skärmen och den får skumma och hårda färger.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
För mig funkar DXVA för 99% av alla de filmer jag provar, kör nvidiakort och senaste drivrutinerna. Försöker uppdatera min mpc-hc emellanåt till nyare versioner. Tycker det funkar superbt.

Ok, tar det som att det är mina ATI-kort som ställer till det då (båda HD48xx).

Permalänk
Medlem

Installerade precis XP och har problem med att köra VRM9. MPC startar men filmen vill inte hoppa igång, är bara en svart ruta. Ändrar jag till VRM7 t.ex. så startar filmen utan problem. Någon som har nåt förslag på vad som kan vara knas?

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Finns det någon som fått igång kontrollerna för färginställningar (WMR 9 controls) som ligger under options > misscellaneous

Går det att ändra inställningarna överhuvudtaget och hur gör man i sådana fall?

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Installerade precis XP och har problem med att köra VRM9. MPC startar men filmen vill inte hoppa igång, är bara en svart ruta. Ändrar jag till VRM7 t.ex. så startar filmen utan problem. Någon som har nåt förslag på vad som kan vara knas?

Om du kör med drivrutiner senare än 8.12 från ATI så blir det just så.
Byt till äldre drivrutiner så borde det fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Om du kör med drivrutiner senare än 8.12 från ATI så blir det just så.
Byt till äldre drivrutiner så borde det fungera.

Ska testa det. Tack för svaret!

edit: Installlerade 8.11 och nu startar filmerna, DXVA funkar och CPU load ligger på 4-7% men bilden laggar. Blir likadant oavsett om jag matar med 720p eller 1080p.

edit2: Hade VMR9 mixer mode ikryssat. Kryssade ur det och nu verkar det funka.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Vet inte om det här har nämnts någonstans i tråden men jag fick inte Shader mode att fungera genom att försöka installera DirectX runtime som länkas i första posten. Jag installerade denna http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=886ACB56-C91A-4A8E-8BB8-9F20F1244A8E&displaylang=sv så fungerade det för mig. Länken i första inlägget gav faktiskt ingenting för mig men ovan nämnda löste det.

Kör Windows Vista x64 Ultimate, kan ha med det att göra antar jag.

Tack för en superb guide i övrigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koSmiQ
Vet inte om det här har nämnts någonstans i tråden men jag fick inte Shader mode att fungera genom att försöka installera DirectX runtime som länkas i första posten. Jag installerade denna http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=886ACB56-C91A-4A8E-8BB8-9F20F1244A8E&displaylang=sv så fungerade det för mig. Länken i första inlägget gav faktiskt ingenting för mig men ovan nämnda löste det.

Kör Windows Vista x64 Ultimate, kan ha med det att göra antar jag.

Tack för en superb guide i övrigt

shader fungerar bra för mig i vista 64 utan att ändra nånting med directx.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har en laptop med ett ati mobility 2600 som jag har använt med denna guiden innan och det funkade perfekt, nu har jag dock installerat nya drivrutiner

från http://www.driverheaven.net/modtool.php med senaste ATI Catalyst 8.12

verkar inte som det funkar alls o spela upp nu. den vägrar o ens starta filmerna.

i värsta fall får jag väl gå tillbaka till dom gammla drivarna, men dom crasha hela tiden

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Jag får inte ljudet att fungera i MPC HC, det bara knastrar (väldigt högt dessutom).
Jag har kopplat till TVn (Sony D3500) med HDMI från mitt Ati 4850.
Kör med 9.1 Drivrutinerna.

Någon som vet vad det kan bero på?

Edit: Fick det att fungera nu men bilden är ju helt värdelös jämfört med vlc. :\
Vlc ger mycket "mjukare" och mer färggrann bild enligt mig.
Spelar ingen roll om jag har dxva på eller bara kör mpc som det är, blir endå sämre bild.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Försökte mig på detta på mitt 8400GS (tsm med 3gb och C2D t5700), visst tar ner belastningen ner till 4%~ på prollen men samtidigt laggar rullen, titt som tätt. Kan jag gjort något fel? lr är kortet så pass "gammalt" att hårdvaran inte funkar smärtfritt med 1080p? funkar okej med 720. Kanske gjort ngt fel?

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

råka just avinstaller mitt mpch, och nu när jag installera om det och ska adda ac3filter så går det inte??
Det gick förut varför inte nu?

kom på felet nu, det verkar inte gå att använda ac3filter när man kör x64, så man måst köra med x86, jag måst det iaf.
Iaf det funkar för mej nu så nu är jag glad igen:P