Guide till DXVA/hårdvaruaccelerering av HD-formaten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Hur lyckas du få tearing då? Har du inte Vsync aktiverat? Tearing har aldrig varit nåt prob på mina datorer.

Hur jag lyckas? Hehe.. Det var ganska meckigt att få ordning på det i XP men i Vista gick det med Direct 3D påslaget i MPC (EVR custom).

Vsync, ska det vara på även när det gäller film? Trodde det bara hade med spelen att göra..

edit: ingen skillnad att ha vsync på hela tiden (i ati cc antar ja?). Datorn verkar orka spela upp i 1920 men ljudet synkas inte om jag ska köra med Direct3D (för att bli av med tearing), ligger efter ett par sekunder typ. Kanske att det flyter på bättre med 24Hz än tidigare, men vill ju gärna ha ljudet synkat. Antar att datorn inte orkar med det riktigt?

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandstorm
Vsync, ska det vara på även när det gäller film? Trodde det bara hade med spelen att göra..

Allt som du kan se med skärmen påverkas av Vsync.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Allt som du kan se med skärmen påverkas av Vsync.

Okej, där ser man. Skrev edit i föregående inlägg, men vsync hjälpte inte i vilket fall..

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur jag lyckas? Hehe.. Det var ganska meckigt att få ordning på det i XP men i Vista gick det med Direct 3D påslaget i MPC (EVR custom).

edit: ingen skillnad att ha vsync på hela tiden (i ati cc antar ja?). Datorn verkar orka spela upp i 1920 men ljudet synkas inte om jag ska köra med Direct3D (för att bli av med tearing), ligger efter ett par sekunder typ. Kanske att det flyter på bättre med 24Hz än tidigare, men vill ju gärna ha ljudet synkat. Antar att datorn inte orkar med det riktigt?

Det ÄR en hel del strul med att få ljud att synka när man kör 24p.

Och ja, vsync ska alltid vara på, även när man spelar. Enda gången man inte ska ha vsync är när man benchar.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Det ÄR en hel del strul med att få ljud att synka när man kör 24p.

Okej. Vad finns det för tillvägagångssätt för att få ordning på synken? Ska man sätta det manuellt på något sätt?

edit: Ska man manuellt ändra upplösning då om man ska surfa / titta på film? Eller hur gör ni? För det känns ju lite udda att sitta med 24Hz om man ska surfa / sitta i windows med en musfps på 24

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej. Vad finns det för tillvägagångssätt för att få ordning på synken? Ska man sätta det manuellt på något sätt?

edit: Ska man manuellt ändra upplösning då om man ska surfa / titta på film? Eller hur gör ni? För det känns ju lite udda att sitta med 24Hz om man ska surfa / sitta i windows med en musfps på 24

Jag kör i 60Hz hela tiden.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag märker absolut ingen skillnad på 24hz och snabbare på min skärm iaf, använder den iof bara som HTPC och surfar mest på Usenet så... Men lite annan surf blir det iaf, ser kanon ut...

Säker på att TV stöder det native?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aka QKN
Jag märker absolut ingen skillnad på 24hz och snabbare på min skärm iaf, använder den iof bara som HTPC och surfar mest på Usenet så... Men lite annan surf blir det iaf, ser kanon ut...

Säker på att TV stöder det native?

Den stödjer 24p men nativeupplösningen e ju 1366x nåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att ha provat DXVA med mitt HD4850 i en vecka nu kan jag inte göra annat än att komma till slutsatsen att det är uselt. Jag uppskattar att ungefär två tredjedelar av det H.264-material jag har tittat på har haft stöd för DXVA vilket innebär att man i vilket fall som helst måste ha tillräckligt med processorkraft för att kunna spela upp filmerna vilket nullifierar hela poängen med DXVA, nämligen att inte behöva ha en snabb CPU.

Att DXVA dessutom renderar vissa filmer felaktigt (hack + flimmer, gäller främst riktigt gamla encodes) gör inte saken bättre då man manuellt måste slå av DXVA när det strular.

Skulle DXVA få hundraprocentigt stöd för H.264 så skulle det vara riktigt bra men i dagsläget är det ingenting som jag kommer använda.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Efter att ha provat DXVA med mitt HD4850 i en vecka nu kan jag inte göra annat än att komma till slutsatsen att det är uselt. Jag uppskattar att ungefär två tredjedelar av det H.264-material jag har tittat på har haft stöd för DXVA vilket innebär att man i vilket fall som helst måste ha tillräckligt med processorkraft för att kunna spela upp filmerna vilket nullifierar hela poängen med DXVA, nämligen att inte behöva ha en snabb CPU.

Att DXVA dessutom renderar vissa filmer felaktigt (hack + flimmer, gäller främst riktigt gamla encodes) gör inte saken bättre då man manuellt måste slå av DXVA när det strular.

Skulle DXVA få hundraprocentigt stöd för H.264 så skulle det vara riktigt bra men i dagsläget är det ingenting som jag kommer använda.

Konstigt, 9/10 fungerar med DXVA-stöd för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Konstigt, 9/10 fungerar med DXVA-stöd för mig.

det är väl mest 720p som fungerar eller? 1080p fungerar inte lika ofta eller har jag fel?

Visa signatur

HP ProBook 6560b // Intel Core i5-2450M @ 2,50 GHz // 8 GB PC10600 @ 1333 MHz // Intel HD Graphics 3000 // Intel 520 SSD 180 GB // Samsung LE32S86 32 tum LCD, Samsung 2232BW 22 tum LCD 2 ms, Samsung 913N 19 tum LCD 8 ms // Windows 8.1 Pro, Windows 10 Pro //

Permalänk
Medlem
Citat:

DXVA har 100% stöd för H.264 L4.1. [ EDIT: länk för lite läsning om H.264: http://en.wikipedia.org/wiki/H.264 ]

Det är när "hemmagjorda" omkodningar av filmer inte följer L4.1-standarden som DXVA inte fungerar ngt bra eller inte alls.

ATI-korten är sämre på att hantera material som inte följer standarden än vad Nvidias kort är.

Så om man till största delen använder sin HTPC till att kolla på "ful"-rippar så är ett Nvidia-kort bästa valet, tänker man använda den mest till att spela upp Blu-Ray-filmer så är ATI-korten bäst då de även har stöd för VC-1-video.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
DXVA har 100% stöd för H.264 L4.1.

Bara för att visa att du har fel så encodade jag ett kort 720p-klipp i High 4:4:4 Predictive Lossless med x264 och som väntat så funkar det hur bra som helst med ffdshow men inte alls med DXVA. Filen är level 4.1 helt enligt spec.

*edit* tog bort filen, så jag tar bort länken också

[font=Lucida Console]Video ID : 1 Format : AVC Format/Info : Advanced Video Codec Format profile : High 4:4:4 Predictive@L4.1 Format settings, CABAC : Yes Format settings, ReFrames : 9 frames Muxing mode : Container profile=Unknown@4.1 Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC Duration : 12s 625ms Width : 1 280 pixels Height : 720 pixels Display aspect ratio : 16/9 Frame rate : 23.976 fps Resolution : 24 bits Colorimetry : 4:2:0 Scan type : Progressive Writing library : x264 core 66 r1093M 1df50b9 Encoding settings : cabac=1 / ref=9 / deblock=0:0:0 / analyse=0x1:0x111 / me=umh / subme=5 / psy_rd=0.0:0.0 / mixed_ref=1 / me_range=64 / chroma_me=1 / trellis=0 / 8x8dct=0 / cqm=0 / deadzone=21,11 / chroma_qp_offset=0 / threads=3 / nr=0 / decimate=1 / mbaff=0 / bframes=0 / keyint=250 / keyint_min=25 / scenecut=40(pre) / rc=cqp / qp=0 Language : English[/font]

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Media Player Classic HomeCinema (x64)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kometen
Kör Vista 64 och lade in MPC HomeCinema (x64) vilket funkar men när jag lägger in AC3 filter så finns det inte med under external filter vilket det gör i 32bitars versionen. Någon som vet hur man gör för att få igång AC3 filtret?? knoxz kanske vet för han kör också Vista Ultimate 64.

Mvh Kometen

Såvitt jag vet så finns inte AC3 Filter i en x64 version, och som andra redan påpekat så kan man inte använda x86 ac3 med x64 mpc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara för att visa att du har fel så encodade jag ett kort 720p-klipp i High 4:4:4 Predictive Lossless med x264 och som väntat så funkar det hur bra som helst med ffdshow men inte alls med DXVA. Filen är level 4.1 helt enligt spec.

444_predictive_lossless.mkv

[font=Lucida Console]Video ID : 1 Format : AVC Format/Info : Advanced Video Codec Format profile : High 4:4:4 Predictive@L4.1 Format settings, CABAC : Yes Format settings, ReFrames : 9 frames Muxing mode : Container profile=Unknown@4.1 Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC Duration : 12s 625ms Width : 1 280 pixels Height : 720 pixels Display aspect ratio : 16/9 Frame rate : 23.976 fps Resolution : 24 bits Colorimetry : 4:2:0 Scan type : Progressive Writing library : x264 core 66 r1093M 1df50b9 Encoding settings : cabac=1 / ref=9 / deblock=0:0:0 / analyse=0x1:0x111 / me=umh / subme=5 / psy_rd=0.0:0.0 / mixed_ref=1 / me_range=64 / chroma_me=1 / trellis=0 / 8x8dct=0 / cqm=0 / deadzone=21,11 / chroma_qp_offset=0 / threads=3 / nr=0 / decimate=1 / mbaff=0 / bframes=0 / keyint=250 / keyint_min=25 / scenecut=40(pre) / rc=cqp / qp=0 Language : English[/font]

My bad, jag har fel, DXVA har inte 100% stöd för L4.1.

Det har dock 100% stöd för DXVA så länge man håller sig inom specifikationerna för Blu-Ray.

T.ex så har ditt klipp en bitrate på 64.7Mbit/s, max för Blu-Ray är 54Mbit/s.

Hur som helst så fungerar DXVA 95 fall av 100 med ett Nvidia-kort och MPC-HC (i alla fall så länge man håller sig till att kika på upphittade semesterfilmer...).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Det har dock 100% stöd för DXVA så länge man håller sig inom specifikationerna för Blu-Ray.

Ska man hålla sig inom specsen för Blu-ray (som för övrigt inte är publika, men folk har ändå lyckats ta reda på en del) så tappar man en hel del i kvalitet och/eller får betydlig större filstorlek. Man kan nämligen inte låta B-frames referera andra B-frames och man måste ha en väldigt låg maximum GOP-size. Dessutom tror jag det finns någon slags begränsing på antalet konsekutiva B-frames. Jag är inte helt säker på de exakta begränsningarna men något liknande är det.

DXVA stödjer dock mer än vad specifikationerna för Blu-ray gör, teoretiskt ska DXVA ha 100% stöd för Level 3.1 samt Level 4.1 vid High Profile men det finns ändå vissa saker som strular fast man håller sig inom de ramarna.

Vill man vara säker på att encoda så att filmerna blir 100% DXVA-kompatibla bör man hålla sig till max 8 reference frames (även om MaxDPB/(1.5*W*H) > 8), 3 B-frames, ingen B-pyramid, max 50 Mbps peak bitrate samt en VBV buffer size på 50 Mbit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska man hålla sig inom specsen för Blu-ray (som för övrigt inte är publika, men folk har ändå lyckats ta reda på en del) så tappar man en hel del i kvalitet och/eller får betydlig större filstorlek. Man kan nämligen inte låta B-frames referera andra B-frames och man måste ha en väldigt låg maximum GOP-size. Dessutom tror jag det finns någon slags begränsing på antalet konsekutiva B-frames. Jag är inte helt säker på de exakta begränsningarna men något liknande är det.

DXVA stödjer dock mer än vad specifikationerna för Blu-ray gör, teoretiskt ska DXVA ha 100% stöd för Level 3.1 samt Level 4.1 vid High Profile men det finns ändå vissa saker som strular fast man håller sig inom de ramarna.

Vill man vara säker på att encoda så att filmerna blir 100% DXVA-kompatibla bör man hålla sig till max 8 reference frames (även om MaxDPB/(1.5*W*H) > 8), 3 B-frames, ingen B-pyramid, max 50 Mbps peak bitrate samt en VBV buffer size på 50 Mbit.

Du verkar ju helt klart vara mer insatt i hur det fungerar än mig.

Faktum kvarstår i alla fall att ett Nvidia-kort är mer förlåtande ang. specifikationerna på videoströmmen än ett ATI-kort och klarar således att accelerera många semesterfilmer där ett ATI-kort går bet.

Permalänk
Medlem

Gramner:

Vart ställer du in High 4:4:4 Predictive@L4.1 i x264 configurationen?

Jag kan bara välja Baseline, Main och High profiles, typ High@L4.1.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Gramner:

Vart ställer du in High 4:4:4 Predictive@L4.1 i x264 configurationen?

Jag kan bara välja Baseline, Main och High profiles, typ High@L4.1.

--qp 0

*edit* Kör du MeGUI är det bara att kryssa i lossless i inställningarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör MeGUI, men kör man lossless så får man väll en rejält hög bitrate och filstorlek...
Idéen men x264 är väll små filer till en förhållandevis låg bitrate, 720P med bitrate runt 6mbps och 1080P runt 10mbps...
Med lossless får man väll som du fick typ 67mbps vilket resulterar i riktigt fläskiga filer= overkill/onödigt

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör MeGUI, men kör man lossless så får man väll en rejält hög bitrate och filstorlek...
Idéen men x264 är väll små filer till en förhållandevis låg bitrate, 720P med bitrate runt 6mbps och 1080P runt 10mbps...
Med lossless får man väll som du fick typ 67mbps vilket resulterar i riktigt fläskiga filer= overkill/onödigt

Naturligtvis använder man inte lossless som slutgiltig encode, men ska man exempelvis redigera filmen så vill man så klart ha lossless för att inte tappa kvalitet. Visst kan man köra med okomprimerat också men det tar ju obscent mycket plats. Kunde exempelvis minska filstorleken på en okomprimerad avi-fil (ca. 10 sekunder långt klipp) från ~500 till ~25 MiB med x264 lossless. Betydligt smidigare att handskas med.

x264 stödjer enbart High Profile 4:4:4 Predictive när man kör lossless.

Visa signatur

Permalänk

Hejsan

Har länge och väl nu försökt lösa mitt problem med uppspelning av mkv filer med sub till. Programmet jag kör är Media Player Classic - Home Cinema, MPC-HC. Sedan så har jag avinstallerat alla andra codecs och använder endast MPC-HC samt Haali. DXVA är även aktiverat och CPU lasten ligger endast på max 7%.
Anledningen till att jag inte vill lira filmen med processorn är för att det är en gammal klen P4 på 2,00 Ghz och klarar helt enkelt inte att spela upp filmen. Därför kör jag med DXVA vilket innebär att jag kodar av filmen i grafikkortet som är Asus HD3450 kort.

När jag spelar upp filmen utan text så flyter den på bra, inga hack eller vissa bildrutor som låser sig. Ljudet är med hela filmen och allt är bara perfekt HD
Men när jag sedan aktiverar VMR9 i MPC-HC för att kunna ladda in sub i filmen så börjar problemen direkt, bilden kan hänga sig, endel pixlar låser sig och det hackar endel. Men ändå så kodar grafikkortet av filmen och CPU lasten ligger precis som förut då jag inte hade någon text med samma film.

Då jag kan spela samma film utan text så är ju problemet inte i hårdvaran, utan i några drivrutiner eller inställningar. Jag har de senaste drivrutinerna till grafikkortet, senaste DirectX och alla uppdateringar installaerade på datorn.

Skulle tacksamt ta emot lite hjälp nu när jag börjar få slut på ideer

Permalänk
Medlem

Som jag gör för att få sub att fungera:

Kör Vista,Nvidia 8800GT, MPC-HC med EVR Custom... DXVA är aktiverat.
För att få subsen (srt) att fungera så lägger jag dem i samma mapp som filmfilen och ser till att båda filerna heter lika. För att välja denna sub i MPC-HC så högerklickar du mitt i filmen och väljer Subtitles, finns det ingen subtitle där så klicka istället på "Navigate" och sedan kan du välja subtitle där. Även inmuxad srt text i MKVn skall fungera på iaf något av dessa sätt.

Eftersom att du skriver "Men när jag sedan aktiverar VMR9 i MPC-HC för att kunna ladda in sub..." så undrar jag vad du kör för något innan, dvs när det fungerar?

Visa signatur

Permalänk

När jag kör med VMR7 windowed så flyter det bra, eller old renderless...

Jag kör ju ioförsig windows 2003 server som os, kasnke kn ha med det och göra ? men jag gillar det för att det är snabbt

Annars får jag väl installera vista istället ellet ngt liknande...

Annars kanske jag går ut och säljer en njure och köper en popcorn hour B110 som är ett miniitx och låtsas att det är min media dator

Permalänk
Medlem

Tack för Guiden! Jag gick från 70-80 % CPU load till 2-5&

Permalänk
Medlem

Finns det någon bättre lösning på black level buggen i EVR custom pres än att välja shader 16-235->0-255? Det är nämligen inte alla filmer som berörs av black level buggen och filmen får då för kraftiga färger/kontrast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
Finns det någon bättre lösning på black level buggen i EVR custom pres än att välja shader 16-235->0-255? Det är nämligen inte alla filmer som berörs av black level buggen och filmen får då för kraftiga färger/kontrast.

Kör du Nvidiakort så kan du gå in i Nvidia kontrollpanelen och göra lite inställningar för filmen, typ färger, gamma, kontrast osv. sedan kan du även där ställa in 16-235->0-255 eller köra Dynamisk kontrast. Jag kör 16-235->0-255 och sedan ställer jag in gamman manuellt och lägger sedan på lite uppskärpning. Allt detta i Nvidia kontroll panelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör du Nvidiakort så kan du gå in i Nvidia kontrollpanelen och göra lite inställningar för filmen, typ färger, gamma, kontrast osv. sedan kan du även där ställa in 16-235->0-255 eller köra Dynamisk kontrast. Jag kör 16-235->0-255 och sedan ställer jag in gamman manuellt och lägger sedan på lite uppskärpning. Allt detta i Nvidia kontroll panelen.

Tydligen är det video med mindre än 720 i vertikal upplösning som har problemet. Så det enklaste är nog att bara sätta på shadern på sånt material. Gör man som du skriver blir det fel färger på allt över 720.

Permalänk
Medlem

Jag har följt guiden och det fungerar som sagt bra förutom en sak

XviD/DivX som är lågupplöst ser riktigt dåligt ut... Det är ju såklart lågupplöst men det ser värre ut än när jag körde vanliga MPC och ffdshow...

Några förslag? Är det något som hindrar mig från att installera ffdshow för bara XviD? Eller finns det annat som ger bättre kvalité?

Permalänk

En polare till mig har följade dator som han använder som HTPC.

Asus KN8
AMD 2.4Ghz 64bit singelcore
1GB DDR
Nvidia 6600GT 128mb AGP

När han kör XBMC så hackar 720p filmer och MPC-HC får han ingen bild alls (Vi ska fixa inställningar i MPC så han får bild ikväll)

Räcker den dator överhuvudtaget till 720p mkv filmer? Kommer det funka med hårdvaruaccelering med det grafikkortet via MPC-HC?

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D - Asus TUF Gaming B550 - Fury Beast 32GB -
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo - Asus TUF Gaming 850W -
- be quiet! Pure Rock 2 - NZXT H6 Flow RGB-