MP3-spelare till päronet

Permalänk
Medlem

MP3-spelare till päronet

Min far hade tänkt köpa en MP3-spelare och tänkte kolla upp lite grejer åt honom.
Det är fokus på ljudböcker här, även musik såklart. Har har kollat in iPod för han tycker dom är stilrena mest. Ok val?
Finns det någon spelare som är extra bra för just ljudböcker? Och varför är den så bra på ljudböcker i sådana fall?

Den andra stora grejen är att den ska gå att koppla in till en bilstereo eller liknande. Så att man kan spela upp i bilen. Detta är ett måste!

Gränssnittet måste vara användarvänligt dessutom eftersom han inte är så teknisk.

Visa signatur

Efter regn kommer jordskred!

Permalänk
Medlem

iPod är svinenkel att använda. En Nano skulle nog passa honom utmärkt.

Om du vill koppla den till bilstereon så finns det ju två olika sätt att lösa det på. Vissa bilstereos har ipod-stöd vilket betyder att man kan kontrollera ipoden från stereons knappsats och eventuella knappar i ratten och sånt. Då funkar det bara med ipod. Andra bilstereos har "aux in" dvs en helt vanlig linjeingång som funkar med vilken ljudkälla som helst, dvs vilken mp3-spelare som helst. Har hans bil ingen av dessa möjligheter så måste du byta bilstereo. Om du har en originalmonterad bilstereo som du helst inte vill göra dig av med kan du oftast skaffa en ipod-sats till den. Dessa brukar funkar så att du "lurar" bilstereon att du har en extern cd-växlare inkopplad medan det egentligen är en ipod du har.

Det sista alternativet är att skaffa en fm-sändare men det rekommenderar jag inte. Om du har möjlighet att koppla den till bilstereon via kabel ska du absolut göra det. Ljudkvalitén är på en helt annan nivå än via fm-skit.

iPod funkar fint med ljudböcker från bl.a. audible och om du t.ex har böcker på cd kan du rippa dem och konvertera till ljudboksformat som ipoden begriper. Du kan givetvis köra dem som vanliga mp3or också men genom att göra om dem till ljudboksformat kommer spelaren ihåg var du slutade senast... dvs en väldigt viktig funktion om man har de krav som du (eller snarare din far) har.

Audibleljudböcker funkar iofs på många, många andra spelare än just Apples och jag antar att övriga ljudböcker också funkar bra.

Permalänk

man är tvungen att använda sig av ett annat program om man inte kör med custom firmware, men eftersom det är till din farsa så tror jag inte custom firmware är att rekommendera.

För övrigt så kör min morsa med en ipod nano och är väldigt nöjd med den, hon har rippat alla sina skivor själv och klarar utan problem att slänga in ljudböcker, albumomslag etc etc.

Itunes gör det väldigt idiotsäkert att rippa skivorna, och om man inte spelar samtidigt är det en rätt schysst musikspelare, ska man spela samtidigt så är det billy som gäller

Permalänk
Medlem

Tack för det utförliga svaret Perc! Lutar nog år någon iPod då!
Han ska köpa en helt ny bilstereo så det på den sidan löser det sig.

Visa signatur

Efter regn kommer jordskred!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Tänkte bara flika in med några frågor om iPod...

Fungerar "drag n' drop"? Alltså... kommer iPod:en upp som en "flyttbar disk" i Windows... så att man kan kopiera över sina MP3:or?

Eller är man TVUNGEN att använda sig av iTunes eller dylikt program?

Man har alltid varit tvungen, och man kommer alltid att vara tvungen, att använda iTunes när man flyttar filer till en iPod. Det finns tredjepartsprogram och även tredjepartsfirmware för vissa ipodar men iTunes är ju överlägset enklast för normala människor.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga iPod, sålde min gamla iPhone extremt billigt till min mor nu när jag bytte till 3G varianten. Första telefonen hon förstod sig på direkt utan att jag behövde visa henne hur allt fungerade.

Säga vad man vill om Apple, användarvänliga är deras produkter iaf.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"