Vilket är det värsta karaktärsdraget, girighet eller avundsjuka?

Permalänk
Medlem

Ännu en tolkning:
Av någon anledning så ser jag girighet som något som endast kommer sig efter handling, till skillnad från avundsjuka. Då jag endast ser handling som något gott eller ont så spelar således avundsjuka ingen som helst roll medan jag ser på girighet som något antingen gott eller ont beroende på vilket perspektiv man väljer.

Eftersom +-1 är "värre" än noll så får girighet min röst.

"Jag röstar för girighet, vad röstar du för?"

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Avundsjuka är ofta ett försvar från dom giriga för att dom ska kunna försvara sin egen girighet.
Så jag tycker girighet är bland det värsta och falskaste karaktärdraget som finns!

Permalänk

Det jag avskyr med vårat samhälle är att jag ofta ser tecken på att girighet nästan uppmuntras, avundsjuka däremot görs inte det.

Det är lite som att säga att det är ok att ta saker, och de inte får som de vill kallar vi avundsjuka och ser ner på. Borde det inte vara bättre att se ner på folk som är giriga. (Och girighet definierar jag som att sätta sin egen vilja framför andras)

Både girighet och avundsjuka är två väldigt nära besläktade fenomen i min värld i alla fall så det är lite svårt att välja vilken som jag tycker om minst. Men det känns som jag har större förståelse för en avundsjuk människa än en girig så röstade jag på girig!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Girig givetvis. Med girig menar jag då att man har mer än man behöver men ändå vill ha mer.

Avundsjuka är mer naturligt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Det jag avskyr med vårat samhälle är att jag ofta ser tecken på att girighet nästan uppmuntras, avundsjuka däremot görs inte det.

Det är lite som att säga att det är ok att ta saker, och de inte får som de vill kallar vi avundsjuka och ser ner på. Borde det inte vara bättre att se ner på folk som är giriga. (Och girighet definierar jag som att sätta sin egen vilja framför andras)

Både girighet och avundsjuka är två väldigt nära besläktade fenomen i min värld i alla fall så det är lite svårt att välja vilken som jag tycker om minst. Men det känns som jag har större förståelse för en avundsjuk människa än en girig så röstade jag på girig!

Tvärtom. Att vara girig är ju jävligt fult enligt många. Det uppmuntras varken att vara girig eller avundsjuk skulle jag säga. Vi ska varken se ner på giriga eller avundsjuka människor. Det förbättrar inte saken direkt -.-

Permalänk
Hjälpsam

Jag röstade för avundsjuka, det hänger samman med missundsamhet, vilket är en avskyvärd egenskap.

Ett visst rimligt mått av Girighet är säkert bra, men att det kan göra stor skada om det inte kontrolleras, visar alla dessa mångmiljonbonusar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det beror på i vilken grad man talar om, och ur vilken synvinkel man ska se det ur.

Om JAG behövde välja att lida av något av dem karaktärsdragen föredrog jag girighet. Om det gällde någon annan skulle jag sagt avundsjuka. Nu försöker jag inte tänka längre än näsan räcker, utan detta är min rent spontana tanke. Det är ju trots allt en pest eller kolera-frågeställning.

Ratatosk: Jag är intresserad av hur du resonerar när du säger att en viss mån av girighet kan vara bra. Den här gången försökte jag tänka lite längre, och kom ändå inte fram till något exempel där girighet skulle passa in bra. Jag tror (bara tror) att några av er ser det som att det går hand i hand med ambition, vilket Hakkenarsk upplyste om. Att det kanske skulle vara en form av drivande kraft. Skulle girigheten driva är något fel.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Ratatosk: Jag är intresserad av hur du resonerar när du säger att en viss mån av girighet kan vara bra. Den här gången försökte jag tänka lite längre, och kom ändå inte fram till något exempel där girighet skulle passa in bra. Jag tror (bara tror) att några av er ser det som att det går hand i hand med ambition, vilket Hakkenarsk upplyste om. Att det kanske skulle vara en form av drivande kraft. Skulle girigheten driva är något fel.

Jag tror att vi använder olika ord för samma sak, med lite girighet menar drivkraften att få det bättre och sparsamhet.
Inte en girighet som får dig att strunta i och kliva på, andra.
Eller riskera stora världen, dina eller andras, när man gapar efter för mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag tror att vi använder olika ord för samma sak, med lite girighet menar drivkraften att få det bättre och sparsamhet.
Inte en girighet som får dig att strunta i och kliva på, andra.
Eller riskera stora världen, dina eller andras, när man gapar efter för mycket.

Girighet kan variera i grad (liksom avundsjuka), och i den lilla mån du verkar tala om så är det klart att det inte är ett större bekymmer. Och jag tror förr du blandar ihop girighet med att helt enkelt vara målinriktad eller dylikt. En drivande girighet kan aldrig vara bra, ens lite! Det kanske inte skadar någon i liten utsträckning, men det gör inte avundsjuka heller.

Men ja... tror vi har vår egna defination på ordet som går isär litegrann.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Det är ju dödssynder båda två, men jag räknar nog ändå girighet värst. Det brukar kunna gå ut över fler än vad avundsjuka gör.

Mer eller mindre precis vad jag tänkte skriva.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
...

MBY om självvalt eller inte, då; "den fria viljan". Jag är ofta fatalistiskt/deterministisk. Men vad gäller girighet och avundsjuka, vill jag gärna se dessa fenomen som tillstånd, inte karaktärsdrag. I dessa båda fall ser jag alltså mentaliteten som dynamisk.
Och nej, det blir inga "källor" på detta, jag bara ser det på det sättet, med reservation och en viss ödmjukhet för att jag kan ha fel. Kanske handlar dessutom frågan mer om människosyn och ideologi, än vetenskap. Vilket då innebär att man inte kan ha rätt eller fel. Härav följer, att jag anser att MBY gärna tenderar att vilja göra vetenskap av områden som inte lämpar sig för detta.

Att göra vetenskap av något som inte är det ser jag som en mycket allvarlig anklagelse. Jag försöker identifiera ovetenskapliga saker som framställs som vetenskapliga. Det finns t.ex. inget vetenskapligt svar på topicfrågan.

Så jag ser gärna att du förtydligar ditt påstående eftersom jag tar allvarligt på denna typ av kritik. Jag tror mig veta rätt precist var gränsen mellan vetenskap och icke-vetenskap (i helt neutral bemärkelse) går.

Edit: Sedan så ska man inte blanda ihop det med motsatsen; när folk kommer med en jäkla massa tyckanden och åsikter i frågor som i sak kan och ska avgöras vetenskapligt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Girighet blir det för mig först när man vill ha mer än vad som behövs inklusive goda marginaler. Innan dess är det eftersträvan. Eftersträvan är av godo, girighet ser jag inget positivt med. I en ändlig tillvaro kommer det att leda till att någon eller några grovt missunnas något fysiskt.

Avund å andra sidan ser jag inte som någon grov synd men utan någon positiv avart, utan som att den bottnar i att man missunnar någon något positivt som de redan har uppnått genom eftersträvan (eller ren tur om det finns något sådant, annars genom "ödet").

Utifrån detta perspektiv anser jag att girighet generellt är värre än avundsjuka även om konsekvenserna utav handlandet av personer med extrema drag av dessa två kan vara både värre eller lindrigare gentemot det andra beroende på omständigheterna.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Crazy Ferret satte mina tankar i bättre ord.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Avundsjuka är värst, hatar folk som tycker synd om sig själva istället för att göra något åt det. Är du girig betyder det att du iaf gör nått vettigt istället för att sitta och vara barnslig för andra har något du inte har.

Vad säger att avundsjuka inte gör något åt sin situation, eller ens tycker synd om sig själva? Avundsjuka handlar enbart om att man vill ha något som någon annan har, och vad är det om inte en sporre?

Vad säger att girighet resulterar i att man gör något vettigt? Allt girighet innebär är att du vill ha mer än vad som kan tänkas vara nödvändigt eller berättigat. Vad som är nödvändigt eller berättigat är naturligtvis en stor gråzon.

Permalänk
Medlem

Varför skulle något vara illa? I måttliga mängder tror jag att det är positivt. Utan att ha läst de andra posterna.

Girigthet, om man menar som Aijoj skriver, kan man aldrig förtjäna mer än vad man behöver? Oftast överlever man ju på samma mängd pengar, doktor som student.
Men om någon lägger ner jättemycket tid på att verkligen skapa något som andra behöver, kan inte den personen kräva någon form utav rättighet att erbjuda produkten/tjänsten med ekonomisk vinst i intresse?
Är man ond och förtjänar en smärtfull död så fort som man tar något som någon annan kan ha "behövt mer"?

Avundsjuka? Klart man blir avundsjuk på någon som vinner 20 miljoner på en lott. Det kunde ju varit jag, eller hur? Ser man någon som har ett bra jobb och blir avundsjuk på livsstilen så kan man ju också tänka "det kunde varit jag". Men det kan det i många fall. Man kanske blir sporrad till att vidareutbilda sig osv.

Men att vara avundsjuk på någon som gjort sina skolarbeten i tid och inte har 20 arbeten att göra på 2 dagar, så ser jag det mer som patetiskt än "normalt". Men det är en extrem, alla blir väl lite avundsjuka ibland? Alla blir väl lite giriga? Extremer av båda tycker jag är dåligt, för lite av båda är också dåligt.

Min åsikt!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Vad säger att avundsjuka inte gör något åt sin situation, eller ens tycker synd om sig själva? Avundsjuka handlar enbart om att man vill ha något som någon annan har, och vad är det om inte en sporre?

Vad säger att girighet resulterar i att man gör något vettigt? Allt girighet innebär är att du vill ha mer än vad som kan tänkas vara nödvändigt eller berättigat. Vad som är nödvändigt eller berättigat är naturligtvis en stor gråzon.

Ja? Med girigheten blir du aldrig nöjd, det är väl otroligt bra? Sporrad hela livet

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

girighet känns som en ganska naturlig överlevnadsinstinkt, att samla på sig en massa för sämre tider, avunndsjuka har inte hjälpt många mäniskor att överleva, kanske om den avundsjuka snor allt från den girige just på grund av avundsjuka så båda karaktärsdragen är ju jäkligt drivande och det är ju bra, fast avundsjuka tycker jag är mer destruktivt.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

Wall Street - Greed is good.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja? Med girigheten blir du aldrig nöjd, det är väl otroligt bra? Sporrad hela livet

Jag tror inte "aldrig vara nöjd" ingår i definitionen av "girig", men jag kan ha fel, det var ett tag sen jag läste i ordboken. Har jag däremot rätt så innebär det att du har en personlig tolkning av girighet, vilket man såklart kan ha, men då blir det lätt fel när begreppen ska analyseras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Jag tror inte "aldrig vara nöjd" ingår i definitionen av "girig", men jag kan ha fel, det var ett tag sen jag läste i ordboken. Har jag däremot rätt så innebär det att du har en personlig tolkning av girighet, vilket man såklart kan ha, men då blir det lätt fel när begreppen ska analyseras

Precis, jag tolkar ordet lite eget

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Att göra vetenskap av något som inte är det ser jag som en mycket allvarlig anklagelse. Jag försöker identifiera ovetenskapliga saker som framställs som vetenskapliga. Det finns t.ex. inget vetenskapligt svar på topicfrågan.

Så jag ser gärna att du förtydligar ditt påstående eftersom jag tar allvarligt på denna typ av kritik. Jag tror mig veta rätt precist var gränsen mellan vetenskap och icke-vetenskap (i helt neutral bemärkelse) går.

Edit: Sedan så ska man inte blanda ihop det med motsatsen; när folk kommer med en jäkla massa tyckanden och åsikter i frågor som i sak kan och ska avgöras vetenskapligt.

MBY, jag gick in i tråden nu för att kolla vad det var jag egentligen skrev i mitt inlägg - jag hade en känsla av att jag varit lite väl yvig och slängig i ordalagen, och ämnade rannsaka inlägget, och redigera vid behov. Någon notifiering om att nya inlägg skrivits i tråden har jag inte fått. Då upptäcker jag att du redan svarat på mitt inlägg. Jag ber om ursäkt för förolämpningen. Jag har nu flera gånger läst igenom dina inlägg skrivna före mitt, för att se vad det var jag vände mig emot, utan att lyckas.

---

Vidare, då. TS har ställt frågan i ej specifik, öppen form. Troligen avsiktligt, och jag hoppas därför att halvt om halvt off-topic-frågor dryftas. Jag passar därför på att ta upp frågan om godhet-ondska. Går det att försvara existensen av en sådan indelning? Och om inte, ska/bör man försöka frigöra sig från den (och befinna sig "bortom gott och ont"), med hänvisning till att indelningen är ogiltig? Ta följande:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
...
Både girighet och avund tillhör "dödssynderna" och båda är ju faktiskt något man "känner" och kanske inte rår över. Att kalla en känsla för ondare än en annan känns lite, hmm, kristendom reducerad till moralbudskap?
...

Här ovan skriver du något som ligger i linje med tankar jag f.n. tilltalas av (även om förlängningen i praktik som jag föreställer mig den något skrämmer mig). Men du skriver också följande:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
...
Jag röstar på det obefintliga alternativet "de tillhör båda människan, lev med det".

Edit: Därmed naturligtvis inte sagt att man behöver vara loj eller flummig: man kan gott skälla på en person som uppvisar mer än nödvändig avundsjuka eller girighet eller framförallt agerar olämplig utefter känslorna. Handlingarna kan vara dåliga/onda.

Här tolkar jag det som att du godkänner klassificeringen godhet och ondska, vilket jag ser som motsägelsefullt i förhållande till det första citatet. Det jag kan göra för att få det du skriver att gå ihop, är att skilja mellan känsla och handling, och se det som att du menar att känslor av alla slag är okej - "i sak neutrala på en ond-god-skala" som du skriver - men inte handlingar. Men eftersom känslorna är okej med motiveringen att man inte kan rå över dem, blir detta besvärligt eftersom vi inte heller kan rå över i vilken utsträckning vi är utrustade med "bromsar" och därför inte heller handlingar.
Hur kan man ha rätt att skälla på någon som uppvisar (t.ex.!) avund eller girighet - var kommer den rätten ifrån; jag kan själv bara tänka mig bibeln?

Jag ser också ett problem i att det hela utmynnar i en katten-på-råttan, råttan-på-repetsituation. Ungefär "Du får vara avundsjuk e.d., men inte mer än jag anser lämpligt.", varpå någon högre i den hierarki det nu må vara som vi befinner oss i, tillrättalägger mina handlingar. Hur avgörs hierarkiställningens giltighet? Varför är min moral bättre eller mer rätt än din?

Tja, detta blev väl ett av de mer osammanhängande inläggen, men jag hoppas att det trots allt är klart vad jag undrar över. Jag har suttit och skrivit på detta korta inlägg i två timmar nu och inser att jag inte med rimlig ansträngning kan formulera mina frågor tydligare än så här. Go'natt!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
MBY, jag gick in i tråden nu för att kolla vad det var jag egentligen skrev i mitt inlägg - jag hade en känsla av att jag varit lite väl yvig och slängig i ordalagen, och ämnade rannsaka inlägget, och redigera vid behov. Någon notifiering om att nya inlägg skrivits i tråden har jag inte fått. Då upptäcker jag att du redan svarat på mitt inlägg. Jag ber om ursäkt för förolämpningen. Jag har nu flera gånger läst igenom dina inlägg skrivna före mitt, för att se vad det var jag vände mig emot, utan att lyckas.

---

Vidare, då. TS har ställt frågan i ej specifik, öppen form. Troligen avsiktligt, och jag hoppas därför att halvt om halvt off-topic-frågor dryftas. Jag passar därför på att ta upp frågan om godhet-ondska. Går det att försvara existensen av en sådan indelning? Och om inte, ska/bör man försöka frigöra sig från den (och befinna sig "bortom gott och ont"), med hänvisning till att indelningen är ogiltig? Ta följande:

Här ovan skriver du något som ligger i linje med tankar jag f.n. tilltalas av (även om förlängningen i praktik som jag föreställer mig den något skrämmer mig). Men du skriver också följande:

Här tolkar jag det som att du godkänner klassificeringen godhet och ondska, vilket jag ser som motsägelsefullt i förhållande till det första citatet. Det jag kan göra för att få det du skriver att gå ihop, är att skilja mellan känsla och handling, och se det som att du menar att känslor av alla slag är okej - "i sak neutrala på en ond-god-skala" som du skriver - men inte handlingar. Men eftersom känslorna är okej med motiveringen att man inte kan rå över dem, blir detta besvärligt eftersom vi inte heller kan rå över i vilken utsträckning vi är utrustade med "bromsar" och därför inte heller handlingar.
Hur kan man ha rätt att skälla på någon som uppvisar (t.ex.!) avund eller girighet - var kommer den rätten ifrån; jag kan själv bara tänka mig bibeln?

Jag ser också ett problem i att det hela utmynnar i en katten-på-råttan, råttan-på-repetsituation. Ungefär "Du får vara avundsjuk e.d., men inte mer än jag anser lämpligt.", varpå någon högre i den hierarki det nu må vara som vi befinner oss i, tillrättalägger mina handlingar. Hur avgörs hierarkiställningens giltighet? Varför är min moral bättre eller mer rätt än din?

Tja, detta blev väl ett av de mer osammanhängande inläggen, men jag hoppas att det trots allt är klart vad jag undrar över. Jag har suttit och skrivit på detta korta inlägg i två timmar nu och inser att jag inte med rimlig ansträngning kan formulera mina frågor tydligare än så här. Go'natt!

Njedå, nejdå. Jag blev inte alls förolämpad, bara nyfiken, så det finns ingen anledning att be om ursäkt!

Jag förstår också att du undrar över hur jag kan tala om ont och gott som om det en klassificering som alla kan vara överrens om. Det var nu inte menat som något "absolut erkännande" av begreppen utan snarare att det nog är lättare för gemene man att komma överrens om det onda än vilken dödssynd som är värst. Samma sak med handlingar. Dessa borde vara lättare att bedöma på en dylik skala, kristen, sekulär eller valfri livsåskådning, än tankar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."