Permalänk
Avstängd

Om mitt nuvarande moderkort inte kommer supporta Phenom II så kommer jag att satsa på AM3 moderkort och en Phenom 3.0 GHz 945 processor, annars en 940. Mitt moderkort kom ju bland de första som släpptes till AM2+. Jag lär ju behålla min 6400+ fall det krävs en BIOS uppdatering, och om datorn inte skulle starta med Phenom II processorn med äldre BIOS. Jag valde det översta alternativet i röstningen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

940 eller 920. Röstade på 920, hade länge planer på att köpa en 940 när den kom ut men det verkar bli för dyrt för mig. Fast black edition är lockande och jag har egentligen råd...

Blev bara svårare att bestämma sig nu för att jag skrev detta

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Nu har vi tre olika sätt att skriva Deneb på! lol. Deneb (det rätta), Denab och till slut Dened!! LOL

Jag köper den processorn som kommer kosta 1500kr. Någon som har en bra överblick?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nu har vi tre olika sätt att skriva Deneb på! lol. Deneb (det rätta), Denab och till slut Dened!! LOL

Jag köper den processorn som kommer kosta 1500kr. Någon som har en bra överblick?

Tror ingen av de där processorerna kommer ligga runt 1500 kr. Den närmaste är väl i så fall Phenom II X4 805.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Om mitt nuvarande moderkort inte kommer supporta Phenom II så kommer jag att satsa på AM3 moderkort och en Phenom 3.0 GHz 945 processor, annars en 940. Mitt moderkort kom ju bland de första som släpptes till AM2+. Jag lär ju behålla min 6400+ fall det krävs en BIOS uppdatering, och om datorn inte skulle starta med Phenom II processorn med äldre BIOS. Jag valde det översta alternativet i röstningen

Det är verkligen synd om det blir så, ni som köper high end moderkort borde egentligen vara de som först får stöd för Phenom II då ni lagt mest pengar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Vill vänta tills AM3 så man har en sån prolle, men jag kmr inte kunna hålla mig så kmr köpa 3ghz BE varianten AM2+..
måste ha ny processor min 6000+ är för slö tkr jag..

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Vad är Dened?

Ooops, Deneb menade jag såklart.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Skaffar troligen nån runt 2,5GHz sen klockar jag upp den, hur som helst så får jag en snabbare CPU än vad jag har nu i alla fall

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

Jag ska ha en Phenom II X4 940 BE. Sen om det blir i januari eller februari får vi se. Tänkte ju köpa en tv också så vi får se hur mycket pengar jag vågar göra av med på kort tid. Måste även vänta tills mitt moderkort har stöd för processorn i fråga.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Ooops, Deneb menade jag såklart.

Jag vet men jag var halv sur när jag skrev det inlägget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Jag vet men jag var halv sur när jag skrev det inlägget

Ah.. OK. Ingen fara. Jag tog inte illa vid mig.
Men någon får gärna svara på frågan.

En mer korrekt formulerad fråga från mig skulle nog egentligen vara
"Är det någon stor skillnad nu med Deneb på vanliga CPU's för AM2+ och Opteron serien?". Förr hade var ju opteron lite bättre för hemma server byggen och arbetstationen och de hade mer minne på CPU vilket gjorde med lite bättre för vissa grejer. Men hur blir det nu? Har en opteron säg 12 MB minne så kan jag tänka mig lägga ut lite mer för den än för en "vanlig" deneb om den passar sockeln, men då måste också den göra nytta.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Ah.. OK. Ingen fara. Jag tog inte illa vid mig.
Men någon får gärna svara på frågan.

En mer korrekt formulerad fråga från mig skulle nog egentligen vara
"Är det någon stor skillnad nu med Deneb på vanliga CPU's för AM2+ och Opteron serien?". Förr hade var ju opteron lite bättre för hemma server byggen och arbetstationen och de hade mer minne på CPU vilket gjorde med lite bättre för vissa grejer. Men hur blir det nu? Har en opteron säg 12 MB minne så kan jag tänka mig lägga ut lite mer för den än för en "vanlig" deneb om den passar sockeln, men då måste också den göra nytta.

Vad jag vet är väl Opteron oftasts "samma" som andra processorer bara att dom är handplockade och mycket mer stabila som kan krävas i en server miljö, och därav kan klocka lite bättre? Men tror knappast det kommer släppas nån med mer än 8MB L3 cache än på ett tag

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Vad jag vet är väl Opteron oftasts "samma" som andra processorer bara att dom är handplockade och mycket mer stabila som kan krävas i en server miljö, och därav kan klocka lite bättre? Men tror knappast det kommer släppas nån med mer än 8MB L3 cache än på ett tag

Tja...OK.

Men då borde jag älv ha nytta av det om jag kör bildbehandling och GIS hemma på min dator? Eller måste man komplettera med ECC ram för att det skall räknas?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Vad jag vet är väl Opteron oftasts "samma" som andra processorer bara att dom är handplockade och mycket mer stabila som kan krävas i en server miljö, och därav kan klocka lite bättre? Men tror knappast det kommer släppas nån med mer än 8MB L3 cache än på ett tag

Opteron är precis lika stabila som A64 och Phenom. De säljer inte processorer som inte klarar sin frekvens stabilt. Däremot finns det ofta Opterons som har lägre strömkrav, precis som Turion. De kan klocka bättre. Men det är nog mest något som var aktuellt med 939-opteron.