Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

DCHP från isp'n lan?

Sitter på följande

Bredband - Dator - Switch - Dator - Dator

Alltså delas DCHP ut från ispn.. Finns det någon möjlighet till det interna nätverket då eller måste man ha en router etc mellan?

Kan tilläggas att Switchen är en router med trasig WAN port där DCHP är avstängt och allt går via lanportarna. Vet inte om man ska ändra något med ip där?

Permalänk

Du behöver en router. Om inte en switch med stöd för vlan. Men det är lite dyrare och lite krångligare, i din sits.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Vad menar du med möjligt?

Du kan köra dator1 som en router, om du kör xp är det bara att slå på ICS på nätverkskortet som går till bredbandet.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ifall ni använder er av ICS som maniak säger kommer den datorn att dela ut ip-adresser.

Annars så använder ni er enbart av switchen. Då komme ISPn dela ut ip-adresser till er. Detta kräver dock att ni får flera ip-adresser av eran ISP.

Permalänk
Medlem

Har precis samma sak här. Dock bredbandsuttag i lägenheten och bara en dator (HTPC) efter. Hur aktiverar jag ICS?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Löste sig tillslut för mig. Jag hade hittat en guide för hur man gjorde och följde den som det stod. Men det gick bara att dela ut det ena nätverkskortet.

Samt att om jag delade ut den och sedan bytte plats på kablarna så gjorde datorn aldrig någon anslutning emot DHCP servern.

Jag lyckades iaf på något vis få det andra kortet att bli utdelat och då löstes allting smärtfritt.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt