Permalänk
Medlem

vdroop? hjälp

jag har spec komponenter nedan. kör 3,4 ghz med vcore 1.2500.. (1.24 cpu-z). men när jag kör prime small fft tortyrtest så droppar vcoren till 1.184 i cpuz.. en minskning med 0.04..

vad jag förstått så ska man ha så lite vdroop som möjligt? frågan är nu är 0.04 mycket? och varför drar den mindre volt under full load än idle?

betyder det att jag kan sänka min vcore för att minska vdroop och samtidigt få ett svalare system?

kan ju samtidigt nämna att jag ställt in dessa i bios

cpu pll: 1.5v
fsb termination v: 1.20
dram: 2.1 (800mhz @ 4 4 4 12 timings)
Nb volt: 1.25

provade även sätta på loadline calibration men det hjälpte inte.

EDIT: gott nytt år

hjälp någon?

Permalänk

Vdrop är inget problem vid så låg spänning, jobbigare när man matar med 1,8V och nästa steg är 2V då kan det vara bra att få bort vdrop. Du kan självklart ta bort vdrop om du vill, antingen med en penna eller med en resistor.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

okej men då så! tror jag låter bli det, det där med penna och resistor lät lite överkurs

provade att sänka v-core men då droppade volten ännu mer under load och allt blev ostabilt så jag ändrade tillbaka

Permalänk

Om du får det stabilt är det ju inget problem eller hur

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

vdrop tyder på ett moderkort som är dåligt på att leverera stabil spänning under last!
Dagens highendkort har ganska extrema 10-12 stegs regleringar av spänning. Men som ananas skriver så är det stabilt så har du inget problem, men om du får problem så höjer du bara vcore i bios ( tex; höj till 1.3v så droppar spännigen säkert lika mycket men då blir din lägsta ändå lika mycket högre som du höjde. )
Ofta så droppar spänningen mer i takt med ökad vcore också.
Om du vill veta hur du kan motverka detta så kan du söka på vdrop mod och ditt moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
vdrop tyder på ett moderkort som är dåligt på att leverera stabil spänning under last!

Nej, det tyder på att de följer intels specar till en större mån. Det har väl inget med hurpass stabil spänningen är under last. Snarare att den droopar mer än den behöver, den kan ju vara stabil även om den är låg.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det ska väl vara en vis vdroop för att spänningen inte ska bli för hög när den går från load till idle?
Det har iaf jag fått förklarat för mig någon gång för länge sedan, i någon avlägsen galax, på detta forum...
EDIT:Hm, jag hade nog lite fel...Här finns en genomgång, har inte läst den själv, men det ska iaf vara viss vdroop.

Permalänk
Medlem

Asus P5Q brädor har ju "load line calibration" vilket motverkar detta rätt bra.

En inställning i bios alltså...

Vet inte hur det ser ut på ditt moderkort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Vdrop är inget problem vid så låg spänning, jobbigare när man matar med 1,8V och nästa steg är 2V då kan det vara bra att få bort vdrop. Du kan självklart ta bort vdrop om du vill, antingen med en penna eller med en resistor.

Du får gärna komma hem till mig och fixa vdropen med en penna

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 93Clocker
Du får gärna komma hem till mig och fixa vdropen med en penna

Det är superlätt, behövs bara en blyertspenna och en multimeter.
Googla lite så finns det en hel del guider.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Det är superlätt, behövs bara en blyertspenna och en multimeter.
Googla lite så finns det en hel del guider.

hm

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Vila i frid

Men vi moderata luftklockare behöver varken bry oss om vdrop eller vdroop. Det är bara torrisar (doh!) som behöver bekymra sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Men vi moderata luftklockare behöver varken bry oss om vdrop eller vdroop. Det är bara torrisar (doh!) som behöver bekymra sig.

öööööö?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

hehe men det jag tyckte var konstigt var att.. varför droppar volten till lägre volt i LOAD när den "logiskt" sätt behöver mer volt i load än i idle?

jag menar i idle sitter min och drar 1.216-1.224vcore men i full load bara 1.184? jättekonstigt tycker jag hehe