Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad är det absolut skummaste som har hänt dig?

Permalänk
Avstängd

de där med molnet är inget speciellt. jag brukar sa lejon zebror båtar kanoner allt uppe i hilmen under tiden jag väntar på bussen eller något kompis ska hämta mig:P

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

"Det var inget litet skrap, skrap heller, utan snarare som om någon lade en klo eller kniv mot mitten av fönstret och sakta drog det ner mot nedersta kanten. Usch."

Fåglar har klor.... Det låter ganska rejält när dom landar framför ett fönster, speciellt om man har "fönsterbräda" av plåt.

/ T

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
ok nu hittad jag, ser faktiskt ut som 2 personer aningen udda, inte du som photoshoppat dit de?

Nej nej..=) som nån annan sa då skulle jag gjort ett bättre jobb.. kul att någon annan såg det också.

Till dom som tyckte molnet inte var något.. Jo i ett isolerat fall kanske. Men som jag sa så har jag filmat silvriga objekt som rör sig över himlen snabbt helt runda , filmat ljus som rör sig i himlen samt tagit kort av objekt som tycks vara i formation i en bild 11x3. Sen i filmen som jag tagit molnbilden ur så rör sig ett okänt objekt Extremt snabbt över molnen, alltså om du blinkar så missar du det, och i samma film så byter sig färgen till blå automatiskt, och av en slump ser man figurerna i molnen lättare just då. Figuren över mannens högra arm ser också ut som 2 stora ögon och ett större huvud... Lägger man ihop allt så är det inte "bara ett moln"..

Permalänk
Medlem

"Skumma saker" som rör sig på bild är ofta små, små insekter som flyger skitsnabbt framför linsen på kameran.

Permalänk
Medlem

Det skummaste fenomenet som jag själv sett är marteboljuset på gotland. Mycket konstig upplevelse som varken jag eller någon annan kunnat förklara.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Marteboljuset [redigera]

Marteboljuset är ett ljusfenomen som folk genom tiderna upplevt vid Martebo myr. Många historier berättas om ljuset, men en berättas mer än andra. Det var fadern Knut Stare som var ensam hemma med sin femårige son när några soldater kom till torpet och ville ha mat och dryck. Fadern var tvungen att skåla med alla soldaterna, han blev full och somnade. När han vaknade var både soldaterna och pojken borta, han återfann aldrig sonen. Det sägs nu att det är fadern som går och letar efter pojken.

så slipper fler gå in på wikipedia å kolla vad de är

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Inaktiv

Hur såg detta fenomen ut, var det som en ljus/energiboll enbart eller verkade det vara en farkost av något slag, hur rörde den sig?

Jag kom på en grej som hände mig för några år sedan i en dröm. Jag vaknade från drömmen och kom ihåg en väldigt annorlunda bild från drömmen. Något som jag aldrig sett tidigare i hela mitt liv.. Det såg nästan ut som ett mönster eller konstverk av något slag. Nästa dag (dagen efter drömmen) så surfar jag lite på google på bilder av någon anledning.. Då ser jag presis samma bild som jag haft i drömmen! Jag kom ihåg att det inte var en deja vu eftersom jag vaknat och specifikt tänkt på den bilden från drömmen innan jag satte mig och googlade. Skumt eller vad

Sanndrömmar kallas väl detta.

Permalänk
Medlem

Inte hänt mig, men...2002 där 202 människor dog på Bali 2002 av en bomb på en klubb/restaurang. Morsan hade varit i den klubben före bomben small.

Sen om mig...

...är att jag upplever att rummet jag finner mig i är större än vad den egentligen är. Står jag 1 meter från en vägg upplever min hjärna att den är 10 meter ifrån mig. Känns lustigt...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Hedersmedlem

Har ibland "episoder" som jag antar är panikattacker eller nått. Det känns iaf som att allting händer lite fortare än vanligt, på ett stressigt sätt. Om jag bara går vanligt känns det som jag går snabbt men försöker dölja det, och så försöker jag titta om nån kollar på mig. Samma sak om jag pratar så känns det som att jag bara slänger ur mig allt, tankar går fort också och låter som en stressad kriminell.

Händer väldigt sällan men det är väl lite skumt när det händer.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror det hände igen att jag fick en sanndröm!
Jag drömde i natt om en rubiks kub, och jag kommer ihåg att jag tänkte i drömmen "har jag en sån hemma..?", den låg alltså i mitt hem i drömmen..
Jag har ingen minne av att ha drömt om en sån tidigare.

Nu dagen efter drömmen när jag såg ett avsnitt av beaty and the geek så har en snubbe med sig i serien en påse med rubiks kuber, och han löste en bakom ryggen..

Sista gången jag såg nåt med rubiks kub tror jag var när jag såg filmen The Pursuit of Happyness många månader sedan.. Skumt eller vad!?

Permalänk
Medlem

Marteboljuset såg ut mer som en ljusboll. Grejjen var att den uppkomm mellan mig och farsan som stod kanske 100 meter bort vilket tar bort tanken på att det skulle vara en lampa från en bil.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

En tallrik gled av en pärm på bordet och därefter ned på golvet. Sprickorna är förvånansvärt symmetriska för att det ska vara en slump, så jag klassar det som'skumt'. Någon som har en förklaring?
Notera att tallriken gled av från en pärm, dvs med en vinkel. Den släpptes inte rakt ned på golvet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Jag har vid detta laget vant mig vid min deja vuuuuuuus, händer väll 1 gång i veckan. Men ca en gång varannan månad så får jag en deju vu att jag har haft en deja vu på den deja vun. Alltså det går verkligen inte att förklara, helt sjukt. Gillar dock känslan:), som en orgasm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Deja vus är häftiga. Jag får dom lite titt som tätt, och även upplevt som du (deja vu på deja vu...).

Men ja det absolut skummaste som hänt mig är dom gånger jag drabbats av sömnparalys.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor

Förresten, jag kom på en ska jag läste om deja vu, fenomenet uppstår i bland i hjärnan då den "laggar" till o inte hinner "processa" alla data som händer i just det ögonblicket, och när den kommer i kapp så känns det tydligen som om det har hänt förut, detta handlar tydligen om nån millisekund eller mindre men kan kännas som en evighet

Läste en förklaring som verkar ganska vettig (kommer dock ej ihåg vart), men det är när händelsen registreras i långtidsminnet innan närminnet, på så sätt så upplevs det som om man varit med om exakt samma sak förut. Väldigt udda känsla är det dock Hade faktiskt en deja-vu när jag läste en tråd här på swec för några minuter sen

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Skumt eller vad!?

Inte det minsta. Sex miljarder människor drömmer varje natt, att någon då dagen efter stöter på något den gjorde i drömmen är inte särskilt konstigt. Registrerar du även alla de gånger du drömmer om något du inte sedan stöter på?

Permalänk
Inaktiv

Det är väl snarare perioden mellan drömmen och händelsen som gör det hela skumt, och hur ofta jag ser objektet i drömmar. Hade jag drömt om en kub varje natt hade ju oddset funnits att jag förr eller senare kommer se en i min vardag. Men att drömma om ett objekt som man normalt aldrig drömmer om/eller inte ens har sett tidigare och sen dagen efter se den saken i verkliga livet, så kallas detta en sanndröm.

Många personer har upplevt sanndrömmar och en del har dom frekvent. Folk som drömmer att en viss sak kommer hända och så händer den nästa dag eller efter en period framöver.

Jag lyssnade på Coast to coast om detta ämne vilket var väldigt intressant. En teori kortfattat är att allt är energi, enligt sträng teorin, hela univerum på den mikroskopiska nivån är inget mer än strängar av energi, och allt sitter samman och är sammankopplat med allt. Detta innebär att varje person kan genom detta gigantiska energifält kan plocka upp bilder/tankar från annat håll, telepatiskt kan man säga. Låt säga att en person tänker att han ska gå till köpcentret en viss dag på veckan..Denna tanke är energi (enligt sträng teorin) som kan tas upp av en annan person i exempelvis en dröm. Då kan den personen också ha tänkt att gå till köpcentret den dagen och drömmer om att träffa denna person på ett specefikt ställe eller what ever utan att veta om personen skall dit eller inte.. Eftersom all den senaste forskningen säger att universum faktiskt består av energi, eller strängar som sitter ihop, så är det inte ett stort steg att tänka att man kan på något sätt ta in information från en annan del på jorden, då allt sitter ihop och man är en del av energin

Permalänk

Re: Vad är det absolut skummaste som hänt dig? - tråden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill

En gång när jag satt hemma i göteborg i en fotölj och tittade in i en högtalare så hade jag rätt hård spänningshuvudvärk.. hursomhelst så fortsatte jag stirra på högtalaren och bara försöka få huvudvärken att försvinna i flera minuter.. men det blev inte direkt bättre just då och helt plötsligt sätter sterion på sig som står på standby.. Den sätter inte bara på sig, den byter kanal till radio (från hemmabiokanalen) och volymen höjer sig av sigsjälvt till nästan maxvolym så jag nästan flyger ur fotöljen för att sänka volymen.

Något liknande hände min fru när hon var yngre. Hon satt vid datorn och helt plötsligt startade stereoanläggningen (Sony, förstärkaren och radion är i samma 'däck') och radion som bytte kanaler och fipplade med volymen. På displayen så kom det text (hon minns inte vad det stod) men det framgick i alla fall att det var någon slags testing inför typ krig eller liknande för att nå ut till folk...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Jag har läst lite om detta fenomen.. Det är faktiskt många som övar många år att gå in i ett djupt meditativt tillstånd för att uppnå vad du nyss beskrev Många upplever som att en blytung filt dras över kroppen, därefter är det "lätt att lämna sin kropp" och ha en sk OBE (out of body experience). Om det existerar eller inte vettifan men många påstår att det gör det, och en del lyckade experiment har utförts men men..
I en OBE så har du frigjort dig från din fysiska kropp säger dom, det är därför du kan vända dig om och titta på digsjälv och sen kan du bege dig till vilken plats som helst i universum menar dom som sysslar med det..

Snälla...

Nej, man går inte utanför sin kropp. Nej, man kan inte bege sig till vilken plats som helst i universum.
Man är övertygad om det, det är inte samma sak som att det händer.

Man kan göra tester på det, genom att låta personer beskriva platser de inte varit på. Gissa vad som händer...

Att du tror dig se figurer i molnen har en psykologisk förklaring:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pareidolia

Och nej, det finns inga utomjordingar här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Denna tanke är energi (enligt sträng teorin) som kan tas upp av en annan person i exempelvis en dröm.

Ha... ha... ha... nej. Nej, nej, nej, nej, nej.
Det är inte vad strängteorin föreslår. Det är vad du och dina new age-kompisar vill att strängteorin ska säga. Sluta tro att ni har stöd i era fantasier från fysik. DET HAR NI INTE.
Tankar förklaras av neurologi. Strängteorin har INGA implikationer på neurologi. Suck... håll dig till verkligheten vännen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Ha... ha... ha... nej. Nej, nej, nej, nej, nej.
Det är inte vad strängteorin föreslår. Det är vad du och dina new age-kompisar vill att strängteorin ska säga. Sluta tro att ni har stöd i era fantasier från fysik. DET HAR NI INTE.
Tankar förklaras av neurologi. Strängteorin har INGA implikationer på neurologi. Suck... håll dig till verkligheten vännen.

hehe
du verkar inte vara speciellt insatt själv.
Eftersom strängteorin säger att ALLT varenda cell i din kropp är som små strängar på den minsta nivån (mindre än kvarkarna etc) så innebär det att din hjärna består av strängar, presis som resten av universum. En tanke vet man inte vad det är, men låt säga att det är en elektrisk impuls i hjärnan, denna impuls består av partiklar/atomer (eller vad det nu är) som i sin tur består av detta energifält som hela universum består av, eller strängar.
Alltså, allt sitter ihop. Vilken del av detta, om någon, har du en annan åsikt om?

(figurerna i molnen uppstod under skumma förhållanden, om du faktiskt läst vad jag skrivit, och det är inte bara jag som ser dom. Att jag skulle vara knäpp får du gärna tycka för digsjälv, du kanske även tycker dom 10 000 personerna som såg ljusen vid phoenix var knäppa, ett fenomen som inte kunnats bortförklaras ännu, och guvenören av texas har erkännt offentligt att han såg skeppet
varför skulle han göra det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
du kanske även tycker dom 10 000 personerna som såg ljusen vid phoenix var knäppa, ett fenomen som inte kunnats bortförklaras ännu, och guvenören av texas har erkännt offentligt att han såg skeppet
varför skulle han göra det?

Mhm...Amerikaner?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
hehe
du verkar inte vara speciellt insatt själv.

Allt är relativt, jämfört med dig är jag oerhört insatt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Eftersom strängteorin säger att ALLT varenda cell i din kropp är som små strängar på den minsta nivån (mindre än kvarkarna etc) så innebär det att din hjärna består av strängar, presis som resten av universum.

Suck... Strängteorin är ett förslag på hur det vi idag anser är elementarpartiklar får sina egenskaper.
Det förändrar INGENTING, INGENTING ALLS, om hur atomer beter sig. Det förändrar definitivt inget i hur molekyler beter sig. Det förändrar ABSOLUT INTE hur celler beter sig. Det förändrar ABSOLUT, ABSOLUT, inte hur stora nätverk av celler som hjärnan beter sig.
Okej?
Förstår du?
Strängteorin gör inte att vi måste förkasta allt vi vet om beteendet av atomer och uppåt, det säger ingenting om det. Inget alls. Absolut inget. Nada.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
En tanke vet man inte vad det är, men låt säga att det är en elektrisk impuls i hjärnan, denna impuls består av partiklar/atomer (eller vad det nu är) som i sin tur består av detta energifält som hela universum består av, eller strängar.
Alltså, allt sitter ihop. Vilken del av detta, om någon, har du en annan åsikt om?

Vi vet visst vad en tanke är. Vi har oerhört stor förståelse för hur hjärnan fungerar.
Det är kaskader jonflöden över membran (som beror på öppnanden av jonkanaler) som i sin tur får neurotrasmittorfyllda vesiklar i synapserna att sluta sig till cellmemranet och då släpper ut neurotransmittorerna som aktiverar öppnandet av jonkanaler i nästa neuron. Nätverk av detta är vad tankar är.

Vi gör simulationer av detta på datorer och finner att det stämmer suveränt med hur nervsystem fungerar.
Skulle vi upptäcka att någon av strängteorierna stämde så skulle det inte magiskt bli så att de slutade att fungera. Vår förståelse av nervsystem, proteinfunktion, molekyler, ja till och med atomer står kvar oberörda oavsett om strängteorin stämmer eller inte.

Suck... helt ärligt. Läs lite vetenskap.

Strängteori är alltså ett förslag på hur de egenskaper vi ser bland elementarpartiklar uppkommer, det kommer inte förändra de egenskaper vi ser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
figurerna i molnen uppstod under skumma förhållanden, om du faktiskt läst vad jag skrivit, och det är inte bara jag som ser dom.

Jag skrev inte att det bara var du som såg dem. Jag länkade till förklaringen till att du, och andra, såg något som inte fanns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Snälla...

Nej, man går inte utanför sin kropp. Nej, man kan inte bege sig till vilken plats som helst i universum.
Man är övertygad om det, det är inte samma sak som att det händer.

Man kan göra tester på det, genom att låta personer beskriva platser de inte varit på. Gissa vad som händer...

Att du tror dig se figurer i molnen har en psykologisk förklaring:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pareidolia

Och nej, det finns inga utomjordingar här.

Ha... ha... ha... nej. Nej, nej, nej, nej, nej.
Det är inte vad strängteorin föreslår. Det är vad du och dina new age-kompisar vill att strängteorin ska säga. Sluta tro att ni har stöd i era fantasier från fysik. DET HAR NI INTE.
Tankar förklaras av neurologi. Strängteorin har INGA implikationer på neurologi. Suck... håll dig till verkligheten vännen.

Själv tror jag på att merparten av det som vi tror oss veta, som forskare har kommit fram till osv, är fel, eller bara en liten del av något större alternativt något som endast fungerar just för stunden (stunden som skulle kunna vara obetydligt liten i ett större sammanhang, men avsevärt stor för oss människor).

Ett exempel som kan tyda på detta är då man finner nya teorier/fakta som ersätter det gamla.

Å andra sidan så är det väl inget fel med det i sig, att så länge all vetenskap fungerar som det är (att man kan utgå ifrån några teorier) så spelar det ingen större roll.

Utifrån den ståndpunkten så tycker jag att man får tro vad man vill, och att det är kul att fantisera, eller hitta på egna teorier om sådant man inte förstår. Detta, är betydligt roligare än att vara trångsynt och säga att utomjordingar etc inte finns, eller inte är här.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Själv tror jag på att merparten av det som vi tror oss veta, som forskare har kommit fram till osv, är fel, eller bara en liten del av något större alternativt något som endast fungerar just för stunden (stunden som skulle kunna vara obetydligt liten i ett större sammanhang, men avsevärt stor för oss människor).

Du har rätt i att det du kommit fram till är fel. Det är ju alltid en början.
Vad du inte inser är att vi i vetenskap inte nöjer oss med att tro på det som låter bäst. Vi köper bara något om vi kan demonstera att det faktiskt är sant.

Kan du ge några exempel på saker du tror kan vara fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Ett exempel som kan tyda på detta är då man finner nya teorier/fakta som ersätter det gamla.

Typ vadå?
Paradigmskiften är i mångt och mycket en myt, historien av den moderna vetenskapen har varit påbyggnad/fördjupande av tidigare kunskap.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Utifrån den ståndpunkten så tycker jag att man får tro vad man vill, och att det är kul att fantisera, eller hitta på egna teorier om sådant man inte förstår. Detta, är betydligt roligare än att vara trångsynt och säga att utomjordingar etc inte finns, eller inte är här.

Jag skriver inget om vad som är kul att tro, jag är intresserad av vad som stämmer eller inte.
Andra kan vara intresserade av vad som är kul att tro och inte vad som stämmer, men så är inte jag.
maxkill har fel. Kanske har han det roligt under tiden han har fel, det vet jag inte. Kanske bryr han sig inte om han har fel. Jag kan inte bestämma hur han ska tro, jag bara konstanterar att han har... fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Du har rätt i att det du kommit fram till är fel. Det är ju alltid en början.
Vad du inte inser är att vi i vetenskap inte nöjer oss med att tro på det som låter bäst. Vi köper bara något om vi kan demonstera att det faktiskt är sant.

Kan du ge några exempel på saker du tror kan vara fel?

Typ vadå?
Paradigmskiften är i mångt och mycket en myt, historien av den moderna vetenskapen har varit påbyggnad/fördjupande av tidigare kunskap.

Jag skriver inget om vad som är kul att tro, jag är intresserad av vad som stämmer eller inte.
Andra kan vara intresserade av vad som är kul att tro och inte vad som stämmer, men så är inte jag.
maxkill har fel. Kanske har han det roligt under tiden han har fel, det vet jag inte. Kanske bryr han sig inte om han har fel. Jag kan inte bestämma hur han ska tro, jag bara konstanterar att han har... fel.

Nej, jag orkar inte. Finner inget större värde i att förklara för dig hur jag ser på omgivningen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Allt är relativt, jämfört med dig är jag oerhört insatt.

Suck... Strängteorin är ett förslag på hur det vi idag anser är elementarpartiklar får sina egenskaper.
Det förändrar INGENTING, INGENTING ALLS, om hur atomer beter sig. Det förändrar definitivt inget i hur molekyler beter sig.

Du har uppenbarligen missat hela poängen som jag försökte framföra till dig så enkelt jag kunde. Jag menar inte att strängteorin ändrar på att atomer eller partiklar inte finns, eller hur hjärnans signalsubstanser kommunicerar för att skapa vad vi kallar en tanke. Poängen är att på den minsta nivån (enligt strängteorin) så består allt av strängar eller energi. När man tittar på vad somhelst i den submikroskopiska nivån så tycks ingening är energi finns där, alltså inga partiklar eller någonting. Allså ALLT består av energi/strängar. Detta är poängen, och det är detta som skulle kunna förklara hur många upplever telepati. Dom gjorde ett test ex. (i illustrerad vetenskap) där 2 personers hjärnaktivitet övervakades i olika rum. Den ena personen blev med stängda ögon utsatt för ljus framför ögonen och ett område i hans hjärna aktiverades. Samtidigt aktiverades exakt samma område i den andra personens hjärna som inte fick någon ljusimpuls om och om igen exakt samtidigt. Tidningen säger att ingen logisk förklaring finns förutom telepati. Denna förklaring jag gett är den bästa jag hört, den låter logisk i mina öron.

Jag gillar också att vara öppensinnad, livet blir så mkt mer roligt då, jag trodde inte alls på saker jag tror på nu tidigare. När man kan vara öppen för saker man faktiskt inte vet nåt om så är man mer öppensinnad, och kanske kan man då börja tro saker som tidigare funnits utanför ens egen världsbild, men endast om man vågar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Du har uppenbarligen missat hela poängen som jag försökte framföra till dig så enkelt jag kunde. Jag menar inte att strängteorin ändrar på att atomer eller partiklar inte finns, eller hur hjärnans signalsubstanser kommunicerar för att skapa vad vi kallar en tanke.

Låt oss se vad du faktiskt skrev:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Denna tanke är energi (enligt sträng teorin) som kan tas upp av en annan person i exempelvis en dröm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Detta innebär att varje person kan genom detta gigantiska energifält kan plocka upp bilder/tankar från annat håll, telepatiskt kan man säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Eftersom all den senaste forskningen säger att universum faktiskt består av energi, eller strängar som sitter ihop, så är det inte ett stort steg att tänka att man kan på något sätt ta in information från en annan del på jorden, då allt sitter ihop och man är en del av energin

Strängteorin ger inget stöd, inget stöd alls, till sådana teorier.
Strängteorin säger inget om något du tror att det säger något om.
Strängteorin är ett försök att förklara det vi redan vet om elementarpartiklar, och i sin tur atomer, och i sin tur molekyler, och i sin tur molekylärbiologi, och i sin tur cellbiologi...
Det förändrar inte något av det vi vet om molekyler, celler, atomer, hjärnor, människor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Poängen är att på den minsta nivån (enligt strängteorin) så består allt av strängar eller energi.

Nej, inte energi. Energi betyder inte det du tror att det betyder.
Strängar, ja. Energi, nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
När man tittar på vad somhelst i den submikroskopiska nivån så tycks ingening är energi finns där, alltså inga partiklar eller någonting. Allså ALLT består av energi/strängar. Detta är poängen, och det är detta som skulle kunna förklara hur många upplever telepati.

NEJ!
Återigen, strängteorin försöker förklara beteendet av elementarpartiklar.
Det kommer inte ge stöd åt något av det vi upplever. Det vi upplever är resultatet av saker som inte påverkas av strängteorin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Dom gjorde ett test ex. (i illustrerad vetenskap) där 2 personers hjärnaktivitet övervakades i olika rum. Den ena personen blev med stängda ögon utsatt för ljus framför ögonen och ett område i hans hjärna aktiverades. Samtidigt aktiverades exakt samma område i den andra personens hjärna som inte fick någon ljusimpuls om och om igen exakt samtidigt. Tidningen säger att ingen logisk förklaring finns förutom telepati. Denna förklaring jag gett är den bästa jag hört, den låter logisk i mina öron.

Illvet är bara snäppet bättre än en ding ding värld. Det är inte riktig vetenskap. De har oerhört låg standard på det de skriver.
Det du skrev går inte att demonstera i rigorösa test. Det försvinner när man granskar det lite mer nogrant, det är inte riktiga fenomen.
Så det behövs inte ens någon förklaring till det, då fenomenet inte finns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Jag gillar också att vara öppensinnad, livet blir så mkt mer roligt då, jag trodde inte alls på saker jag tror på nu tidigare. När man kan vara öppen för saker man faktiskt inte vet nåt om så är man mer öppensinnad, och kanske kan man då börja tro saker som tidigare funnits utanför ens egen världsbild, men endast om man vågar.

Kul för dig. Verkligen. Har du hittat ett sätt att leva som du trivs med så tycker jag att du ska fortsätta med det. Men nu diskuterar jag vad som faktiskt stämmer, inte hur vi ska betrakta världen för att ha så roligt som möjligt.

Permalänk
Medlem

De skumma sakerna händer mig när jag vaknar på natten..

Vaknade en gång, fönstret öppet och jag hade sparkat av mig täcket.
Mitt i vintern också, så kallt var det.
Då ligger jag där i 15-20 minuter och funderar på vilken låt jag ska tänka på för att jag ska få täcke på mig..
Sen kom jag på att det låg ju nedanför sängen.

Sen är det lite småskumt med min stereo..
volymen går från 0 till 40, Jag kör mest på 4-5 typ. (det räcker)
2-3 ggr i månaden, när man sitter där med stereon 1 meter ifrån sig, höjer den automatiskt volymen till 38..
Hjärtattack, någon?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Låt oss se vad du faktiskt skrev:

Strängteorin är ett försök att förklara det vi redan vet om elementarpartiklar, och i sin tur atomer, och i sin tur molekyler, och i sin tur molekylärbiologi, och i sin tur cellbiologi...
Det förändrar inte något av det vi vet om molekyler, celler, atomer, hjärnor, människor.

Nej, inte energi. Energi betyder inte det du tror att det betyder.
Strängar, ja. Energi, nej.

Du var mig en lustig liten filur du.. Om du skulle se ett ufo från en annan värld skulle du nog hamna på psyket du *S*

Jag tror att du har fel. På wiki står följande:

"Strängteorin säger att våra elementarpartiklar består av strängar. Dessa strängar vibrerar på olika sätt och det är dessa vibrationer som bestämmer vilken typ av partikel som strängen ger upphov till."

Alltså när man tittar på en parikel på den submikroskopiska nivån så säger strängteorin att allt som finns där är strängar som vibrerar. Alltså allt består av strängar, därmed allt hänger samman. Detta är teorin och du får lov att tycka annorlunda, men det är en förklaring till varför telepati etc kan existera och är en helt naturlig del av universum.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Du var mig en lustig liten filur du.. Om du skulle se ett ufo från en annan värld skulle du nog hamna på psyket du *S*

Haha, jovars.
Jag kan säga med väldigt hög säkerhet att jag upplevt mycket, mycket skummare saker än dig... utan att hamna på psyket.

Som ett exempel så fick jag i samband med tunga fysiska påfrestningar (infektioner som gjorde att jag inte kunde äta utan att kräkas, gick ner nästan 30 kg, etc) en månadslång psykos när jag var nere i sydostasien.
Jag hade hallucinationer dynget runt, och hade paranoida vanföreställningar.
Men visst... dina små prickar du ser på himmlen som verkar vara i en rät linje är ju... väldigt skumma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill

Jag tror att du har fel. På wiki står följande:

"Strängteorin säger att våra elementarpartiklar består av strängar. Dessa strängar vibrerar på olika sätt och det är dessa vibrationer som bestämmer vilken typ av partikel som strängen ger upphov till."

Jepp, precis vad jag skrev. Det förklarar egenskaper av elementarpartiklar. Inte mer, inte mindre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Detta är teorin och du får lov att tycka annorlunda, men det är en förklaring till varför telepati etc kan existera och är en helt naturlig del av universum.

Nej. Återigen. Strängteorin kan BARA beskriva hur egenskaper av elementarpartiklar uppstår.
Datorer består, om strängteorin stämmer, också av strängar. Det innebär inte att allt vi vet om windows plötsligt inte stämmer. Det ger inget stöd för att program kan hoppa från en dator till en annan utan någon form av trafiköverföring.

Era new age-idéer har inget stöd från någon del av vetenskapen. Lev med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Alltså när man tittar på en parikel på den submikroskopiska nivån så säger strängteorin att allt som finns där är strängar som vibrerar. Alltså allt består av strängar, därmed allt hänger samman. Detta är teorin och du får lov att tycka annorlunda, men det är en förklaring till varför telepati etc kan existera och är en helt naturlig del av universum.

Vad i strängteori ger dig stöd för telepati och liknande som du inte hittar i mer etablerade teorier? Blir det mera sannolikt för att de minsta beståndsdelarna är strängar och inte atomer, elektroner, kvarkar eller liknande?

Permalänk
Inaktiv

Haricots jag kan nu förstå varför du tänker som du gör, det är väldigt viktigt för dig att skilja från fantasi och verklighet, och det respekterar jag. Vi tycker olika låt oss lämna det där.

Elgot jo det är bra fråga. Jag lyssnade som sagt till det mkt intressanta programmet och dom sa att skillnaden är att atomer och kvarkar etc på mikro nivå inte har med varandra att göra, du kan se en atom där borta och en kvark som flyger förbi här. Strängteorin däremot säger att dom är vibrerande strängar och inte bara det, att allt är vibrerande strängar på den minsta nivån, och om allt är det så är allt gjort av exakt samma "material" vibrerandre strängar - som ett nät av strängar som hela universum består av. Detta i kontrast till att varje atom (på större nivå) är skiljda från varandra.

Är allt sammankopplat så kan information färdas från en plats till en annan genom detta "nät". Försök har gjort med vatten (även yoghurt) från samma ställe där man separerat vattnet och lagt dom i 2 olika behållare, riggat upp dessa behållare med mätare på några och alla "störningar" i vattnet. När dom applicerade ström till ena behållaren så kunde forskarna genom atomur se att det vattnet i den andra behållaren reagerade omedelbart utan någon tidsfördröjning alls. Detta är oförklarligt om man inte tänker sig att vattnet på något sätt kan "kommunicera" på ett sätt som är omedelbart, utan fördröjning. Dom pratade om hur detta universum av strängar kan förklara hur detta är möjligt eftersom allt är sammankopplat med allt.

Informationen finns runt omkring oss och kan vi tysta ner vårt egna sinne så kan vi lära oss att börja uppfatta denna "andra dimension". Det är därför så många som mediterat i många år eller håller på med yoga etc ofta rapporterar telepatiska händelser eller kan se andar etc, dom har tystat ner sitt eget sinne så att dom kan "se" denna information, som för oss andra är osynlig. Alla kan lära sig genom meditation att tysta ner sitt eget sinne och då börjar ofta "paranomala" händelser inträffa allt mer frekvent.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Haricots jag kan nu förstå varför du tänker som du gör, det är väldigt viktigt för dig att skilja från fantasi och verklighet, och det respekterar jag. Vi tycker olika låt oss lämna det där.

Va?
Du menar med psykosen? Nej, det påverkade inte hur jag ser på världen.
Möjligtvis gjorde det att jag uppskattar hjärnans förmåga att "lura oss" ännu mer än vad jag förstod att den kunde innan.

Men nej, jag är inte rädd för ditt hockus pockus för att jag är rädd att jag ska tappa greppet om verkligheten, det är bara det att jag inte tror dig. Eller... snarare att jag vet att det du skriver är fel.
Det är det faktum att jag har läst fysik, kemi, molekylärbiologi, etc som fått mig att förstå att det du skriver är helt åt helvete fel. Inte en upplevelse jag har haft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Jag lyssnade som sagt till det mkt intressanta programmet och dom sa att skillnaden är att atomer och kvarkar etc på mikro nivå inte har med varandra att göra, du kan se en atom där borta och en kvark som flyger förbi här. Strängteorin däremot säger att dom är vibrerande strängar och inte bara det, att allt är vibrerande strängar på den minsta nivån, och om allt är det så är allt gjort av exakt samma "material" vibrerandre strängar - som ett nät av strängar som hela universum består av. Detta i kontrast till att varje atom (på större nivå) är skiljda från varandra.

Du är helt ute och cyklar.
Oavsett om nu strängteorin faktiskt stämmer eller inte så är det ändå så att "allt" har samma beståndsdelar på den minsta nivån. Allt består av kvarkar, bosoner och leptoner.
Men detta ger inte det minsta stöd för att materia magiskt skulle kommunicera med varandra. Att det har samma bestånddelar antyder inte någon magi.

Nät av strängar? Nej, strängarna som utgör materia är inte sammanflätade utan skiljda. De har en begränsad utsträckning i rummet. De kommunicerar inte med varandra på något magiskt sätt.

Du har inte läst/hört om strängteorin, du har hört/läst om new age.
New age som använder terminologi löst baserat på strängteorin, visst. Men new age ändå. Inte fysik.