Mestprisvärda laptop just ca 8000kr??

Permalänk

Så det är bara grafikkortet som gör en dator bra?

Allt det andra som man får är bra mycket bättre i mina ögon, minne, BT, större hårddisk, numerisk tangentbord.

Jag skriver återigen, ska du spela till 100% så köp Acer ska du ha datorn till allround köp Asus.

Ingen som ska arbeta med en dator vill betala 1000:- mer bättre grafik och samtidigt förlora massa annat som underlättar arbetet.

Undrar hur dina övriga trådar ser ut....

-Jag behöver hjälp med an dator som jag ska använda till att skriva med samt surfa lite.

-marukusu

Börja då med att handla två GTX 295 annars kommer du inte att kunna starta word......

Du kan säkert mäta dig till skillnaden som med allt annat men för en vanlig dödlig så kommer du inte märka någon strörre skillnad mellan 3560 och 9600GT.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Haha, jag kan inte minnas att jag skrivit nåt sånt :P. Nej men visst jag läste inte de senaste inläggen ordentligt. Visst om du nu inte vill spela så passar den säkert jättebra.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Haha, jag kan inte minnas att jag skrivit nåt sånt :P. Nej men visst jag läste inte de senaste inläggen ordentligt. Visst om du nu inte vill spela så passar den säkert jättebra.

Äntligen en som förstår att när någon som frågar efter en dator i 8000:- så är det inte automatisk 5930G...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Äntligen en som förstår att när någon som frågar efter en dator i 8000:- så är det inte automatisk 5930G...

Det är det ingen som sagt ...

Vad jag sa var att Acern är lätt bästa spelvalet för ca 8000, det är väldigt svårt att neka till det.

Vad jag sen ifrågasatte var logiken i att säga , ja här har vi den bästa speldatorn för 8000 och tittta den här Asusen är bättre än den på allt utom grafik så spring och köp den ...

Det är ju en orättvis jämförelse, ungefär som att säga , titta den här traktorn kan dra mycket större lass än den här ferrarin, så det betyder automatiskt att om man är ute efter en traktor så är just den här traktorn ett väldigt bra köp ...

När den gick för 8000 tyckte jag det snarast var dyrt då det fanns en HP med lika mycket disk som Asusen, numerisk keypad OCH ett grafikkort som bara var 20% långsammare än Acerns ...

Ska man inte spela finns det en hel del andra intressanta datorer än Asus som verkar ha rätt dålig batteritid.

Permalänk

Har formaterat om den med Vista Ultimate, gick in på Acers hemsida för att tanka drivrutiner. Sitter på en 6930, och laddade därför hem drivrutiner till den modellen, samtliga dessutom.

Nu får jag inte igång bluetooth:en för den säger att det inte finns ngn enhet. Samma sak med VGA Intel drivrutinen. Där säger den att min dators prestanda är för dålig när jag försöker installera.

Nån som har nått tips på hur jag ska göra?

PLZ

Permalänk
Medlem

Är inte HP Pavilion dv3550 den absolut mest prisvärda datorn <2kg för tillfället?
(7890:-)

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=381351

Funderar på att köpa den

Permalänk
Medlem

Den har väll bara större hd än Asus 5930g? annars var den väll inte bättre

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Asus 5930g är ju en tegelsten på 3kg mot 1.9kg på dv3550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cargo
Är inte HP Pavilion dv3550 den absolut mest prisvärda datorn <2kg för tillfället?
(7890:-)

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=381351

Funderar på att köpa den

Liten skärm?

13.3" TFT

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem

Postar samma inlägg här som jag skapade en egen tråd för. Behöver verkligen tips och tycker nog att följande två datorer som jag står och väger mellan är mer prisvärda, om än något dyrare.

Har suttit och forumsurfat i flera dagar inför mitt laptopköp och lärt mig massor. Nu har jag tillslut hittat två datorer som jag kan tänka mig. Det är dessa:

Asus M51VA-AP039

eller

HP DV7-1175.EO

(De båda finns på http://www.computercity.se lyckas tyvärr inte direktlänka till dem av någon anledning)

Jag ska inte använda datorn till att spela, det har jag en ps3 till, men vill ändå ha en hyfsat framtidssäker och stark dator. Jag kommer dessutom att jobba med stora cubaseprojekt och vill därför ha en kraftfull och snabb dator i denna prisklassen.

Vilken väljer jag?

Hp:n har 17 tums skärm och är snyggast. Dessutom är dess ramminne utbyggbart till 8192 MB. Kommer det att bli nödvändigt att bygga ut minnet så pass inom de närmaste åren eller är datorn tillräckligt stark med 3-4 gigs ram?

Asusen har endast möjlighet till 4096 MB, men har en processorhastighet på 2.4 ghz mot hp:ns 2.26, och 6 mb cache mot hp:ns 3 mb.

Undrar såklart också vilket av dessa två märken som överlag anses vara bäst kvalitetsmässigt.

Vilken väljer jag? Vilken är mest framtidssäker? Jag har inte råd att uppdatera om förrän om ett par år.

Otroligt tacksam för svar, behöver verkligen hjälp av några som kan datorer, och utvecklingen på marknaden. Har ni något annat förslag på dator i samma prisklass (eller lägre) får ni gärna ge dom.

/John

Permalänk
Medlem

Skaffade mig en sån här 5930g.. fy fan vad missnöjd jag är!!! den är totalt värdelös.. Jag kan inte ens spela farcry 2 på allt det lägsta, o då menar ja 1024 i upplösning och allt low osv.. det laggar så mycket så de e omöjligt och spela..

Ska den här jävla datorn vara så värdelös eller farcry 2 så krävande eller är något fel... vad för spel klarar ni med denna dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krök
Liten skärm?

13.3" TFT

Tycker den är alldeles lagom stor jag.
inte för stor och inte för liten.

ville ha en bärbar dator och då vill jag inte släpa runt på en 17"are.

Ska jag göra något som kräver en stor skärm så kopplar jag in den till en stor eller sätter mig med min stationära dator.

Permalänk
Medlem

Har precis varit och handlat asus x56v.. Funderar nu över lite tips om vad man kan göra för att förbättra datorn.

Ligger ju 12312 ikoner nere i statusfältet och en massa konstiga program som säkerligen drar ner prestandan.

Den har även 4gig fast inte vista 64bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
Skaffade mig en sån här 5930g.. fy fan vad missnöjd jag är!!! den är totalt värdelös.. Jag kan inte ens spela farcry 2 på allt det lägsta, o då menar ja 1024 i upplösning och allt low osv.. det laggar så mycket så de e omöjligt och spela..

Ska den här jävla datorn vara så värdelös eller farcry 2 så krävande eller är något fel... vad för spel klarar ni med denna dator?

Har du kollat energiinställningarna så att du har ställt in på hög prestanda ?
Har du datorn på "energisparläge" eller "balanserat" så blir den bra mycket sämre.

Testa att kör 3Dmark06 och se vad du får för poäng. Det bör ligga runt 5600.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa en ny tråd då...är det någon som vet om mediamarkt har kvar Acer Aspire 5930G. Tänkte framförallt då på butikerna i Växjö alt Kalmar.

Permalänk

johnfl:

Skulle utan tvekan tagit HP DV7-1175.EO. Snyggare och tycker att HP håller högre kvalitet. 2,26 GHZ eller 2,4 märks knappt. Då går jag hellre på andra faktorer som design och kvalitet.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb