Mestprisvärda laptop just ca 8000kr??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estanjoni
Fast är inte Acern lite mer framtidssäker?

mot vaddå, den har bara bättre grafikkort, allt annat är sämre. Ska man ha mycket bilder/film så är ju asus mer framtissäker, kul att byta hårddisk när man märker att 250gb inte räcker.

Acern fördel är grafikkortet/högtalarna och Asus är bättre upplösning, mer minne, större hårddisk, mer minne, blåtand, numerisk tangentbord.

Spel -Acern

Allround/arbeta -Asus

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Blir nog en sån här för min del http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... 1500:- mer för mycket bättre dator

Permalänk
Medlem

Tack för era råd. Det blir nog så att vi åker in på Siba idag och köper Asusdatorn då. http://www.siba.se/index.aspx?Ident...mp;ref=prisjakt

Väldigt svårt att hitta bra info om denna modellen på nätet tyvärr men det känns som den modellen passar våra önskemål bäst precis som ni andra har tipsat om också.

Vi får väl helt enkelt komplettera med ett par högtalare om de inbyggda är alltför dåliga även om det hade varit skönt att sluppit det.

Visa signatur

Jack71

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
mot vaddå, den har bara bättre grafikkort, allt annat är sämre. Ska man ha mycket bilder/film så är ju asus mer framtissäker, kul att byta hårddisk när man märker att 250gb inte räcker.

Acern fördel är grafikkortet/högtalarna och Asus är bättre upplösning, mer minne, större hårddisk, mer minne, blåtand, numerisk tangentbord.

Spel -Acern

Allround/arbeta -Asus

För det är ju så himla svårt att köpa en extern hårddisk att lagra film, bilder med mera? Hårddisken anser jag att man inte ens borde tänka på i dagens läge då det det finns riktigt portabla hårddiskar till relativt låga priser.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk

jack71: Tycker du ska kolla på den dator jag länkade till. Om du nu är inne på Asus. Den datorn finns endast på Onoff och kostar ca 9500 kr, tänk noga efter och kolla hur mycket mer prestanda man får för ca 1500 kr.

EDIT: Köpte en extern hårddisk på 1 TB för 890 kr hos PC City i höstas. Så de är inga stora summor vi snackar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estanjoni
jack71: Tycker du ska kolla på den dator jag länkade till. Om du nu är inne på Asus. Den datorn finns endast på Onoff och kostar ca 9500 kr, tänk noga efter och kolla hur mycket mer prestanda man får för ca 1500 kr.

EDIT: Köpte en extern hårddisk på 1 TB för 890 kr hos PC City i höstas. Så de är inga stora summor vi snackar om.

Den datorn du länkade till finns inte i Sverige. Inte vad jag kan se iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estanjoni
jack71: Tycker du ska kolla på den dator jag länkade till. Om du nu är inne på Asus. Den datorn finns endast på Onoff och kostar ca 9500 kr, tänk noga efter och kolla hur mycket mer prestanda man får för ca 1500 kr.

EDIT: Köpte en extern hårddisk på 1 TB för 890 kr hos PC City i höstas. Så de är inga stora summor vi snackar om.

Jag har inte heller hittat den via länken men den var väl 17 tums va? Vi vill ha en 15 för att den ska vara lite smidigare på resor och så.

Visa signatur

Jack71

Permalänk
Medlem

Är Intresserad av att köpa en acer 5930g,
Men undrar 2 saker.

är det med subwoofer i datorn?
och går det inte ganska lätt och biligt att uppgradera ramen till 4gb från 3gb?

Sen det biligaste stället jag kan hitta den på är på netonet.se men den är tyvärr slut där :/

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk

Beställde 5930G igår, ska bli jävligt skönt att gå från 158 3dmarkar06 till ~5500

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rgolsson
Är Intresserad av att köpa en acer 5930g,
Men undrar 2 saker.

är det med subwoofer i datorn?
och går det inte ganska lätt och biligt att uppgradera ramen till 4gb från 3gb?

Sen det biligaste stället jag kan hitta den på är på netonet.se men den är tyvärr slut där :/

Minnet är lätt att fixa, köp ett 2gb minne extra byt ut 1gb minnet som redan sitter i och vips har du 4gb Minnet ligger på 300-400kr på dustin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
mot vaddå, den har bara bättre grafikkort, allt annat är sämre. Ska man ha mycket bilder/film så är ju asus mer framtissäker, kul att byta hårddisk när man märker att 250gb inte räcker.

Acern fördel är grafikkortet/högtalarna och Asus är bättre upplösning, mer minne, större hårddisk, mer minne, blåtand, numerisk tangentbord.

Spel -Acern

Allround/arbeta -Asus

Det är just bra grafikkort som brukar kosta rätt mycket extra på en bärbar (inte extra hårddisk och minne) och denna sopar banan med nästan alla lika billiga datorer på spel ...

Därför blir din formulering att den bara är bättre på spel lite märklig

Om man bortser från att den är bland de mest prisvärda datorerna som finns för spel så är den inte ett så himla bra köp ..!?

Tror det finns flera datorer som kan konkurerra med Asus:en på dess prisnivå om man inte är intresserad av spel ...

Permalänk
Medlem

men är det subwoofer inbyggd i den?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk

ASUS X72VN-7S065K säljs endast på Onoff och modellen har utgått efter bara några månader (pga att folk inte köper så dyra datorer pga finanskrisen), därför finns den inte längre kvar på Onoff's hemsida. Men jag ringde runt lite och de fanns kvar några fåtal ex. Så om ni vill ha en mycket prisvärd bärbar dator så är de bara att ringa runt och kolla innan de blir helt slutsålda! Köper man en Acer 5930 eller Asusen och kan få tag på ovanstående Asus, har man gjort en dålig affär enligt mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matsqqqq
Det är just bra grafikkort som brukar kosta rätt mycket extra på en bärbar (inte extra hårddisk och minne) och denna sopar banan med nästan alla lika billiga datorer på spel ...

Därför blir din formulering att den bara är bättre på spel lite märklig

Om man bortser från att den är bland de mest prisvärda datorerna som finns för spel så är den inte ett så himla bra köp ..!?

Tror det finns flera datorer som kan konkurerra med Asus:en på dess prisnivå om man inte är intresserad av spel ...

det är säkert en jättebra dator, det säger jag inget om men alla vill inte ha en bärbar datorn för att kunna köra Far Cry på very high...

det är inte så kul att ha allt extenr som man behöver...

Nu ska jag för över saker till telefonen via blåtan, då måste jag sätta in blåtanden i usb

Nu har jag slut på hårdddisk, sätt in den externa

Nu måste jag använda det numeriska tangenbordet, sätt in den externa

men vad gör det, jag har ju 5500 i 3DMark fast jag skriver ju bara mest mail och surfar lite.....

Spelar spel gör man på den stationära, och jobbar m.m gör man på den bärbara....

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

De gånger jag har köpt ny dator, har de alltid blivit att jag köpt bland de värsta datorerna som fanns ute då, även fast jag inte spelar på högsta upplösningen i spel osv. Men jag vill ha en framtidsäker dator så att jag slipper köpa en ny igen om några år. Denna stationära dator som jag sitter med nu AMD Thunderbird 1,2 GHz , har jag haft i 10 år hur många datorer har ni köpt under 10 år

EDIT: Old KnotVillage, såg din sida på Garaget.org, tyckte jag kände igen den vinröda S70:in nånstans, och sen kom jag på du hänger/hängde på Svenska850klubben. Har du fått sålt den bilen eller gav du upp efter all väntan på att få den såld?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
det är säkert en jättebra dator, det säger jag inget om men alla vill inte ha en bärbar datorn för att kunna köra Far Cry på very high...

det är inte så kul att ha allt extenr som man behöver...

Nu ska jag för över saker till telefonen via blåtan, då måste jag sätta in blåtanden i usb

Nu har jag slut på hårdddisk, sätt in den externa

Nu måste jag använda det numeriska tangenbordet, sätt in den externa

men vad gör det, jag har ju 5500 i 3DMark fast jag skriver ju bara mest mail och surfar lite.....

Spelar spel gör man på den stationära, och jobbar m.m gör man på den bärbara....

Ja , jag orkar inter tjata om detta mer, men vilken dator man än jämför med Acern så kan man säga att "bortsett från spel så är den här bättre så det på ditt och datt " för hela vitsen med Acern är just att den har ett jäkligt bra grafikkort för det priset ...

Så det säger väldigt lite om Asus:en enligt mig när man uttrycker sig så¨ ...

Det finnns nog en uppsjö datorer som kan konkurrera med Asus:en om den har ett mediokert grafikkort och änså säljs för så pass mycket som 8000 kronor.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
det är säkert en jättebra dator, det säger jag inget om men alla vill inte ha en bärbar datorn för att kunna köra Far Cry på very high...

det är inte så kul att ha allt extenr som man behöver...

Nu ska jag för över saker till telefonen via blåtan, då måste jag sätta in blåtanden i usb

Nu har jag slut på hårdddisk, sätt in den externa

Nu måste jag använda det numeriska tangenbordet, sätt in den externa

men vad gör det, jag har ju 5500 i 3DMark fast jag skriver ju bara mest mail och surfar lite.....

Spelar spel gör man på den stationära, och jobbar m.m gör man på den bärbara....

Ska man endast jobba på sin dator så är det givetvis helt andra saker man tittar på jämfört med om man söker en laptop för spel.
I detta fall skulle jag säga att Asusen är tämligen dålig.
Vikt och batteritid är då något av det viktigaste att tänka på om. Asusen väger 3 kg. Det finns betydligt lättare och smidigare datorer.

Själv har jag jobbat och rest runt mycket i jobbet, men jag spelar också en hel del klanspel och behöver då en bra dator.

När jag gjorde mitt första köp tänkte jag bara på priset och köpte min en 4 kilos Toshiba för 4-5 papp. Den var måttligt rolig att bära på resor i 30 gradig värme. Dessutom kunde jag bara spela mycket enkla spel.

Min andra laptop var en Zepto med ett hyggligt grafikkort. Då hade jag förstått att vikten var av betydelse och den vägde lite drygt 2 kg, men samtidigt gick den att spela med.
Dock var grafikkortet ändå lite för klent för att spela utan lagg även med låga inställningar. Sen gick den sönder efter bara drygt ett år också..

Min tredje laptop blev just en 5930g. Den väger ca 3kg, vilket är inte är supermycket för en dator med de spelmöjligheterna. Det vikten får jag stå ut med eftersom jag behöver den till att spela med.
Hade jag inte spelat hade jag absolut köpt en mycket lättare dator.

För varje dator jag köpt har jag lärt mig någon sorts läxa vad det gäller vad man bör titta på.

Ska man inte resa runt alls och endast jobba på datorn så är en stationär dator att rekommendera, mycket billigare för samma prestanda. Ska man ha laptop ändå så är det bara att köpa billigast möjliga i princip. Självfallet behöver man inte lägga ut 8 papp på någon spelkapabel dator om man bara ska läsa mail och surfa. Finns datorer för 4 papp som klarar uppgiften lika bra.

Hårddiskstorleken är absolut ingen bekymmer för mig iallfall. 250 Gb är inte pyttelite. Jag har en 500 Gb extern hårddisk i reserv. Få personer torde ha mer än 250 Gb data som de så akut behöver nå omedelbart från sin dator hela tiden att det skulle kännas som ett stort problem att sätta in den externa hårddisken.
Jobbmaterial såsom dokument är inte i den storleksordningen.

Blåtand finns inte, visst. Själv har jag aldrig nånsin haft användning för det.
Varför sätt in Blåtandadapter och sen föra över från mobilen via det istället för att direkt koppla in mobilen i usb proten ? Möjligt att det går att hitta någon anledning. Jag har dock inte lyckats inse någon sådan än.

Ok, numeriskt tangentbord finns inte. Om man nu verkligen använder det mycket så är detta en faktisk nackdel av betydelse. Själv tycker jag att samtliga tangentbord på laptops är väldigt obekväma att skriva på så jag kopplar alltid in ett externt skönt tangentbord. Det är dock inget att tänka på om man sitter på tåg/buss/flyg och jobbar.
Så visst, det är en nackdel.

Edit : Det bör också tilläggas att extra hårddisk, minne, blåtand och dylikt är sådant som är lätt att koppla in i datorn. Märker man att grafikkortet inte räcker till är det däremot inte mycket att göra. Många verkar bittert upptäcka detta efter att de gjort sitt köp och startar sedan trådar härinne med titeln "Byta grafikkort i bärbar ?"
Med vissa undantag så är det då lika bra för personen att köpa ny laptop.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att Asusdatorn inte är den bästa om man nu inte vill ha en speldator får ju gärna ge förslag på någon modell med liknande prestanda för ca 8000 kr men som är lättare och har bättre batteritid?

Visa signatur

Jack71

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estanjoni
De gånger jag har köpt ny dator, har de alltid blivit att jag köpt bland de värsta datorerna som fanns ute då, även fast jag inte spelar på högsta upplösningen i spel osv. Men jag vill ha en framtidsäker dator så att jag slipper köpa en ny igen om några år. Denna stationära dator som jag sitter med nu AMD Thunderbird 1,2 GHz , har jag haft i 10 år hur många datorer har ni köpt under 10 år

EDIT: Old KnotVillage, såg din sida på Garaget.org, tyckte jag kände igen den vinröda S70:in nånstans, och sen kom jag på du hänger/hängde på Svenska850klubben. Har du fått sålt den bilen eller gav du upp efter all väntan på att få den såld?

OT, den blev såld. Fick inte vad jag ville men jag trodde faktiskt att folk betalade lite extra för en fin bil men där hade jag visst fel.

Skulle oxå vilja ha råd på en liknande datro som den från asus men som ändå skulle vara bättre....

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estanjoni
Måste ta tillbaks min rekommendation angående Asusen. Så jävla slö dator för att kosta närmre 10.000 kr. På papret verkade de vara ett prestandamonster, men den känns lika slö som min tio år gamla stationära dator. Fick 4500 poäng i 3DMark06. 10.000 för 4500 poäng måste vara ett skämt!!!!!!!

står det inte inställt på låg energiförbrukning då så cpu ger max 50% eller någé?

Den verkar ju vettig på pappret.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

jag går i tankarna om att investera i en acer....hur e igentligen kvaliten på den jämfört med andra märken...några större skillnader?

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Troy
jag går i tankarna om att investera i en acer....hur e igentligen kvaliten på den jämfört med andra märken...några större skillnader?

Acer har bra kvalite och bra garanti ^^ ett år på dator och ett år på batteri
kan rekomendera Acer Advantage oxå, fråga efter den! det är förlängd garanti med full drulle utan självrisk =D

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om att Dustin säljer en HP 6530b (7 494 kr) nu som är väldigt prisvärd.
http://www.dustinhome.se/pd_5010168522.aspx?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estanjoni
Jag körde på balanserad och då kör den full prestanda när det behövs som t.ex i 3DMark06. Men i över huvudtaget kändes den slö även med extreme-läget.

Balanserad ger inte full prestanda vad jag vet. Jag fick problem med att se vissa 720p filmer för ett tag sen som jag hade kunnat se innan, och det berodde på att jag hade energiinställningarna på balanserat. Så det kan visst göra skillnad.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk

Hämtade ut min 5930G idag, är väldigt nöjd faktist, landade på 5600p i 3dmark06
Avinstallerat det mesta jobbigt och börjat med att fixa alla andra program man behöver

Gillar den verkligen och tycker den är ganska snygg också.

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt nära att beställa Acer 5930G idag men funderade igenom igen vad vi ska ha datorn till och när jag sen såg att den Asus jag funderat på som det skrivs om tidigare i denna tråd var prissänkt med en tusing så beställde jag den!

Får kanske återkomma med lite omdömen senare om vår nya dator

http://www.radars.se/Product/asus_x56va-as093c-1470472.html

Visa signatur

Jack71

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilka program som är bara är skit på Acern 5930G? för det var rätt mycket som jag tagit bort redan.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jack71
Jag var väldigt nära att beställa Acer 5930G idag men funderade igenom igen vad vi ska ha datorn till och när jag sen såg att den Asus jag funderat på som det skrivs om tidigare i denna tråd var prissänkt med en tusing så beställde jag den!

Får kanske återkomma med lite omdömen senare om vår nya dator

http://www.radars.se/Product/asus_x56va-as093c-1470472.html

Exakt, såg det oxå, lätt den mest prisvärda datorn just nu.

Dom har även fått alla uppgifter på prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=358139

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Exakt, såg det oxå, lätt den mest prisvärda datorn just nu.

Dom har även fått alla uppgifter på prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=358139

Den datorn du länkar till sitter det ett Ati Radeon 3650, vilket jag inte kallar prisvärt..

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |