Vilken nivå ska skatterna ligga på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Men annars håller jag med på ett sätt. Tycker vi kan höja skatten med 1%. Den procentenheten ska vara öronmärkt till att sänka statsskulden, självklart ska man inte kunna gå runt öronmärkningen genom att låna mer pengar under tiden. När statsskulden är nere på noll så har vi pengar över sen. Åtminstone 40 miljarder extra om året. Göran Perssons avbetalningar låg ju på över 100 miljarder om året. Nu minskade ju hans regering statsskulden såpass att vi inte alls har samma utgifter längre.

förvånad över hur den nuvarande regeringen kunnat visa upp gröna siffror efter försäljning av vin och sprit?:o

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Med ett skattetryck på 30% kommer statsskulden öka enormt fort om du inte pekar ut några enorma områden att ta pengarna ifrån.

Men annars håller jag med på ett sätt. Tycker vi kan höja skatten med 1%. Den procentenheten ska vara öronmärkt till att sänka statsskulden, självklart ska man inte kunna gå runt öronmärkningen genom att låna mer pengar under tiden. När statsskulden är nere på noll så har vi pengar över sen. Åtminstone 40 miljarder extra om året. Göran Perssons avbetalningar låg ju på över 100 miljarder om året. Nu minskade ju hans regering statsskulden såpass att vi inte alls har samma utgifter längre.

Nu är jag inte ute efter att braksänka till 30% rakt av, men jag tror att det är möjligt på lång sikt att göra det. Men det förutsätter att man först "berikar" folket. Det svenska folket är idag relativt fattigt om man ser till andra västländer. Min teori bygger på att man sakta sänker skatterna i omgångar, samtidigt som man premierar olika former av sparande. Ann Wibble sa en gång att varje svensk borde ha en årslön på banken, där var hon inte helt fel ute. Om vi kan bygga upp folkets kapitalägande så att beroendet av staten minskar så kan man på sikt minska skattetrycket rejält. Det optimala är att endast dom som har det sämst ställt är beroende av hjälp från staten, då har vi en välfärdsgrund utan att vara ett högskattesamhälle. Idag är i princip varje medelklassvensson beroende av staten på något sätt, utan att dom egentligen skulle behöva vara det. Varför är tillexempel inte barnbidraget behovsanpassat?

Angående Persson, sossarna och statsskulden så är det en myt. Läs mitt inlägg i tråden om statsskulden. Statsskulden låg på samma höga nivå och rent av ökade mot slutet under sossarnas maktinnehav 94-2006

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Om vi kan bygga upp folkets kapitalägande så att beroendet av staten minskar så kan man på sikt minska skattetrycket rejält.

Varför skulle ett ökat kapitalägande minska beroendet av staten?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Varför skulle ett ökat kapitalägande minska beroendet av staten?

Därför att folk i högre utsträckning skulle klara sig själva, och inte behöva statlig hjälp för minsta lilla vändning i livet. Det optimala vore om medelklassen i större utsträckning kunde stå på egna ben. Den statliga hjälpen ska först och främst finnas till för dom som har det sämst ställt.

En årslön som buffert på banken och du klarar dig bra.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Därför att folk i högre utsträckning skulle klara sig själva, och inte behöva statlig hjälp för minsta lilla vändning i livet. Det optimala vore om medelklassen i större utsträckning kunde stå på egna ben. Den statliga hjälpen ska först och främst finnas till för dom som har det sämst ställt.

En årslön som buffert på banken och du klarar dig bra.

Det innebär att man måste kontrollera vilka som har pengar och vilka som behöver bidrag. Detta gör man ju givetvis redan på socialbidrad, men det är i socialbidragets natur. Men t.ex. a-kassa eller försäkringskassa kan du inte göra riktigt samma sak med. Bara för att du har 200000:- på banken som du tänker ha till ett hus så blir du plötsligt utan ersättning för att du fått en ryggskada och blir borta från jobbet en månad.

Vet du vad som händer då? Folk uppmuntras till att inte ha pengar på banken. De uppmuntras att köpa allt på lån, för om de händer något då så får de hjälp, medans de inte får hjälp om de har för mycket pengar löst.

Alltså att minska människors beroende av staten genom att de som sparat ska få vara utan hjälp är inte riktigt effektivt. Det kommer ge en mer skuldsatt befolkning som är ömtåligare för dåliga tider, vilket innebär mer utgifter för staten.

Angående statsskulden steg den förvisso lite mot slutet. Men inte mycket, den vände om neråt igen.

Intressant med dina ordval, när den sjönk brant och mycket sa du "sjönk något" när det är en betydligt svagare backe upp som inte alls gick lika långt använder du orden "stiger ganska brant".
Och den halvan av sista kurvan nedåt som borgarna står för kallar du "sjunka markant" Även fast den är liten i sammanhanget, och Socialdemokraternas halva ignorerar du totalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Därför att folk i högre utsträckning skulle klara sig själva, och inte behöva statlig hjälp för minsta lilla vändning i livet. Det optimala vore om medelklassen i större utsträckning kunde stå på egna ben. Den statliga hjälpen ska först och främst finnas till för dom som har det sämst ställt.

En årslön som buffert på banken och du klarar dig bra.

Står inte medelklassen redan på egna ben? Om inte, hur kan den då vara medelklass? Det du pratar om är temporära ändringar i ekonomin där en buffert skulle vara bra. Är det verkligen en "rejäl" bit av skattetrycket? Skatterna går väl mest till kontinueriliga utgifter, där en eventuell buffert hos personen som tar emot inte skulle påverka annat än att fördröja.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi ska gå i Allians med Norge och låta deras oljefond betala våran statsskuld.

Det är faktiskt inte fullt så galet som det låter för när oljan tar slut så har Norge ett väldigt fattigt företagande att leva vidare på.
Sverige har relativt sett ett väldigt bra.

Så kortsiktigt tjänar Sverige på den dealen, långsiktigt Norge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Står inte medelklassen redan på egna ben? Om inte, hur kan den då vara medelklass? Det du pratar om är temporära ändringar i ekonomin där en buffert skulle vara bra. Är det verkligen en "rejäl" bit av skattetrycket? Skatterna går väl mest till kontinueriliga utgifter, där en eventuell buffert hos personen som tar emot inte skulle påverka annat än att fördröja.

Det svenska högskattesystemet är utformat på ett sätt att även dom som lever bra på sin inkomst ska prackas på diverse bidrag och stöd. Tillexempel barnbidrag. För att inte tala om alla svammelmyndigheter och verk som existerar endast för ändamålet att dom ska administrera det som ingår i den uppjästa statsförvaltningen. Om staten hade varit ett privat företag hade aktieägarna aldrig accepterat en sådan kostnadskrävande organisation.

Jag är ingen ekonom så det finns säkert en del brister i mina lösningar. Men poängen med det jag vill säga är att vi behöver ha en befolkning som är mer självständig från staten än vad den är idag. Den svenska modellen bygger på en stor stat som medborgarna på olika sätt är beroende av. Staten kretsar kring det stora välfärdspartiet (S) som ska vara det givna maktalternativet för medborgarna för att dom inte ska bli av med sin trygghetsillusion. Det här systemet grundlade sossarna mellan 50-80 talet som en garant för evig regeringsmakt. Man pressade ner den privata industrin och arbetsgivarföreningarna i skoskaften samtidigt som man med trygghetslöften gjorde den lilla människan en del av statsapparaten. Tack och lov börjar det nu luckras upp i och med att medborgarna lär sig tänka självständigt och bli mer individualistiska.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
...om du inte pekar ut några enorma områden att ta pengarna ifrån...

Den gigantiska byråkratiska apparaten staten kostar miljarder och åter miljarder i ineffektivitet. Om vi sedan lägger på alla verk och dess anställda som egentligen inte har något existensberättigande förutom att vara ännu en form av bidrag utan att synas i statistiken så är vi ganska snabbt uppe i enorma områden att ta pengar ifrån.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Den gigantiska byråkratiska apparaten staten kostar miljarder och åter miljarder i ineffektivitet. Om vi sedan lägger på alla verk och dess anställda som egentligen inte har något existensberättigande förutom att vara ännu en form av bidrag utan att synas i statistiken så är vi ganska snabbt uppe i enorma områden att ta pengar ifrån.

Ganska vanligt uttalande från folk som inte är så insatta i olika sakers nödvändighet. Varenda svensk förstår tydligen att staten är ineffektiv och att det rinner miljarder ut i ingenting. Men alla som råkar få en position som tillåter dem att se hur saker funkar säger att det inte går att effektvisera.

Som med försäkringskassan. Man ville minska svinnet i kassan, men det slutade bara med att cancersjuka skickades ut i arbete. Problemet var att ingen hade insikt i att Sverige har bland den äldst arbetande befolkningen i Europa och världen. Inte konstigt vi har mer som är sjukskrivna när vi arbetar i genomsnitt 10 år längre än t.ex. Italien. Allra helst när det är i just den åldersgruppen folk blir sjuka mest. Så något som är bra, att vi arbetar länge upp i åldrarna i Sverige, framställs som dåligt i propagandan, man pekar på bieffekten av detta genom fler sjukskrivna. Ingen nämner att dessa människor och många fler hade varit pensionärer i andra länder. Allt för att spara pengar så man kan sänka skatten. De som kommer i kläm är de sjuka.

Vanligt att moderater pratat om effektiviseringar, men det enda sättet de lyckas effektivisera på är att sänka standarden på olika saker. För när de väl fått insikt i hur det funkar så förstår de varför det kostar som det gör, och varför man inte bara kan effektivisera bort massa utgifter utan att minska funktionen i myndigheten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ganska vanligt uttalande från folk som inte är så insatta i olika sakers nödvändighet. Varenda svensk förstår tydligen att staten är ineffektiv och att det rinner miljarder ut i ingenting. Men alla som råkar få en position som tillåter dem att se hur saker funkar säger att det inte går att effektvisera.

Som med försäkringskassan. Man ville minska svinnet i kassan, men det slutade bara med att cancersjuka skickades ut i arbete. Problemet var att ingen hade insikt i att Sverige har bland den äldst arbetande befolkningen i Europa och världen. Inte konstigt vi har mer som är sjukskrivna när vi arbetar i genomsnitt 10 år längre än t.ex. Italien. Allra helst när det är i just den åldersgruppen folk blir sjuka mest. Så något som är bra, att vi arbetar länge upp i åldrarna i Sverige, framställs som dåligt i propagandan, man pekar på bieffekten av detta genom fler sjukskrivna. Ingen nämner att dessa människor och många fler hade varit pensionärer i andra länder. Allt för att spara pengar så man kan sänka skatten. De som kommer i kläm är de sjuka.

Vanligt att moderater pratat om effektiviseringar, men det enda sättet de lyckas effektivisera på är att sänka standarden på olika saker. För när de väl fått insikt i hur det funkar så förstår de varför det kostar som det gör, och varför man inte bara kan effektivisera bort massa utgifter utan att minska funktionen i myndigheten.

Att öppna med att idiotförklara sin motståndare är kanske inte det bästa retoriska draget.
Det går inte att komma ifrån att staten gör saker skitdåligt. Så är det bara. Man kan debattera ekonomiska eller ideologiska anledningar in i absurdum, det spelar ingen roll. Det enda man behöver göra är att titta på verkligheten! Vill du ha en konkret effektivisering, lägg ner SIDA och vi får 30 miljarder över. Någon negativ skillnad i omvärlden kommer det inte att bli.

I grund och botten är jag sur och bitter över att jag inte får tillbaka något för mina skattepengar. Jag går med brakförlust. Att en politiker sedan kan sitta och säga "men ååååh du förstår inte hur svårt det är, det går inte att göra bättre" är ingen ursäkt jag godtar.

Som en parentes i diskussionen så tänker jag samma dag som jag är klar med min utbildning lämna det här landet, jag är faktiskt trött på all idioti. Jag tror faktiskt att många väldigt välutbildade svenskar som hade kunnat bidra avsevärt till landet tänker på samma sätt.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd

Finns det ingen liberal här som förespråkar PMC?

Har ju börjat bli väldigt populärt världen över, dock så är det olagligt att starta upp här i Sverige.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Den gigantiska byråkratiska apparaten staten kostar miljarder och åter miljarder i ineffektivitet. Om vi sedan lägger på alla verk och dess anställda som egentligen inte har något existensberättigande förutom att vara ännu en form av bidrag utan att synas i statistiken så är vi ganska snabbt uppe i enorma områden att ta pengar ifrån.

Om du faktiskt tar en titt på siffrorna så kommer du se att det du pratar om inte är så mycket.

Och sen motsäger du dig själv, om det skulle vara så som du säger så skulle vi ju helt plötsligt få mängder med arbetslösa som kostar pengar istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Om du faktiskt tar en titt på siffrorna så kommer du se att det du pratar om inte är så mycket.

Jag tar gärna en titt siffrorna. Har du någon länk att visa mig?

Citat:

Och sen motsäger du dig själv, om det skulle vara så som du säger så skulle vi ju helt plötsligt få mängder med arbetslösa som kostar pengar istället.

Alternativt skulle dessa istället få jobb på privata motsvarigheter som skulle sköta det hela ca 1000 gånger bättre? Här är ju felet, staten ska inte skapa jobb som inte behövs bara för att sysselsätta folk, då är det bara bidrag.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie

I grund och botten är jag sur och bitter över att jag inte får tillbaka något för mina skattepengar. Jag går med brakförlust. Att en politiker sedan kan sitta och säga "men ååååh du förstår inte hur svårt det är, det går inte att göra bättre" är ingen ursäkt jag godtar.

Jasså? Din barnomsorg, skola, högskola, eventuella bostadsbidrag, studiebidrag.?
Subventionerad sjukvård, tandvård. Jag kan göra listan mycket lång.
När du får barn får du barnomsorg till barnet. Barnet får fri läkarvård/tandvård. Gratis skola och mat i skolan.

Så du menar att du får inget tillbaka på dina skattepengar. Tror du fått mycket tillbaka, kanske skulle vara lite tacksam istället för att du lever i ett så bra land trots allt?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jasså? Din barnomsorg, skola, högskola, eventuella bostadsbidrag, studiebidrag.?
Subventionerad sjukvård, tandvård. Jag kan göra listan mycket lång.
När du får barn får du barnomsorg till barnet. Barnet får fri läkarvård/tandvård. Gratis skola och mat i skolan.

Så du menar att du får inget tillbaka på dina skattepengar. Tror du fått mycket tillbaka, kanske skulle vara lite tacksam istället för att du lever i ett så bra land trots allt?

Du kan absolut göra listan mycket lång. Listan över vad jag betalat och kommer betala i skatt kan också göras otroligt lång. Det man kan göra är att jämför listan på vad jag får av staten med listan jag skulle få av privata bolag och sen kolla vad det skulle kosta mig samt hur väl dom skulle utföra det.

Som medborgare ska jag inte vara tacksam över ett skit, staten skall ständigt ifrågasättas för att alltid göra det som är absolut bäst.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie

Som medborgare ska jag inte vara tacksam över ett skit, staten skall ständigt ifrågasättas för att alltid göra det som är absolut bäst.

Du tänker lämna landet för att du måste betala skatt, det är ungefär så du menar då?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Du tänker lämna landet för att du måste betala skatt, det är ungefär så du menar då?

Den absolut största anledningen är att man tjänar så fasansfullt mycket mer pengar som högutbildad någon annanstans än Sverige. Man får även behålla sina intjänade pengar och "själv" lösa frågor såsom sjukvård och utbildning. Jag gillar helt enkelt inte att slösa mina pengar på inkompetens. Bäst av allt är att man slipper bo i ett land där såna som dig har fått fram sin vilja på nationell nivå. Givetvis är det omöjligt att argumentera med dig, men du har i upprepade trådar på sweclockers visat vilken pajas du är. Det leder till att jag knappast bryr mig huruvida du med flit feltolkar inlägg och i största allmänhet bara provocerar.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Den absolut största anledningen är att man tjänar så fasansfullt mycket mer pengar som högutbildad någon annanstans än Sverige. Man får även behålla sina intjänade pengar och "själv" lösa frågor såsom sjukvård och utbildning. Jag gillar helt enkelt inte att slösa mina pengar på inkompetens. Bäst av allt är att man slipper bo i ett land där såna som dig har fått fram sin vilja på nationell nivå. Givetvis är det omöjligt att argumentera med dig, men du har i upprepade trådar på sweclockers visat vilken pajas du är. Det leder till att jag knappast bryr mig huruvida du med flit feltolkar inlägg och i största allmänhet bara provocerar.

Nu kommer personangreppen bara för att du förlorar diskussionen eller får lite mothugg.
Uttrycker du dig otydligt får du leva med dumma tolkningar och gissningar, vilket du senare även kommer märka även i det riktiga arbetslivet.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
I grund och botten är jag sur och bitter över att jag inte får tillbaka något för mina skattepengar. Jag går med brakförlust. Att en politiker sedan kan sitta och säga "men ååååh du förstår inte hur svårt det är, det går inte att göra bättre" är ingen ursäkt jag godtar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Den absolut största anledningen är att man tjänar så fasansfullt mycket mer pengar som högutbildad någon annanstans än Sverige. Man får även behålla sina intjänade pengar och "själv" lösa frågor såsom sjukvård och utbildning. Jag gillar helt enkelt inte att slösa mina pengar på inkompetens. Bäst av allt är att man slipper bo i ett land där såna som dig har fått fram sin vilja på nationell nivå. Givetvis är det omöjligt att argumentera med dig, men du har i upprepade trådar på sweclockers visat vilken pajas du är. Det leder till att jag knappast bryr mig huruvida du med flit feltolkar inlägg och i största allmänhet bara provocerar.

Låter som typsik hemmablindhet om jag får säga mitt. Du vet inte vad du får förrän du förlorar det. Men du har rätt i en sak, som högavlönad kommer du gå med förlust jämfört med ett land med lägre skattenivå. Men det är lite det som är poängen med FÖRDELNINGSPOLITIK. Sen blir jag lite fundersam på hur mycket pengar du anser dig behöva. Själv tycker jag att jag nästan har mer än jag behöver nu när jag börjat jobba. Jag skulle nästan kunna tänka mig att vara ledig en extra dag i veckan och ta en motsvarande lönesänkning. Så, vad ska du med alla pengar till?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Så, vad ska du med alla pengar till?

Trevligt boende, fordon, god mat, div hobbys och resor bla.

Eftersom att jag har kämpat mycket och hårt för att få ett jobb jag trivs med och med en bra lön.
Så tycker jag att det är riktigt trist att se över 30% dras från lönen varje månad.

Det är tråkigt att dom "straffar" folk som har pluggat eller jobbat hårt för att komma upp i lönelistan.

Så jag ser gärna att dom sänker inkomstskatterna eller sätter ett tak.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Så, vad ska du med alla pengar till?

Där har vi ju poängen, det är helt upp till mig vad jag vill göra med alla mina pengar. Jag ska inte behöva rättfärdiga varför jag vill behålla min höga lön som jag har slitit år efter år av utbildning för att få. Jag förstår inte varför du tycker det är så bra att folk med hög lön ska dela med sig av den mer till de "fattiga", när det alla gånger helt enkelt leder till att folk söker sig till andra platser där man inte behöver göra det. Oavsett om du vill behålla din lön eller inte. Jag tycker att läkare är ett bra exempel, man kan förvissa tjäna relativt sett många andra i Sverige mycket pengar, men det är en droppe i havet jämfört med vad man kan tjäna i andra länder. Varför skulle man som en kompetent färdigutbildad ST-läkare vilja stanna i Sverige?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Varför skulle man som en kompetent färdigutbildad ST-läkare vilja stanna i Sverige?

familj, vänner, man trivs där man bor? varför bor du kvar i Sverige just nu?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Varför skulle man som en kompetent färdigutbildad ST-läkare vilja stanna i Sverige?

En fördel med att staten tar alla dina pengar och sköter ditt liv åt dig är att du inte behöver tänka och ordna så mycket själv. Nackdelen är att du inte har medel till det om du skulle vilja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
familj, vänner, man trivs där man bor? varför bor du kvar i Sverige just nu?

Så det är tack vare staten och den höga skattesatsen som jag har familj, vänner och trivs där jag bor? Jag menar givetvis det som är relevant för tråden, inte privatlivet. Anledningen till att jag bor i Sverige just nu är helt enkelt att jag nyligen gjort lumpen och håller på att ta mig in på en universitetsutbildning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
En fördel med att staten tar alla dina pengar och sköter ditt liv åt dig är att du inte behöver tänka och ordna så mycket själv. Nackdelen är att du inte har medel till det om du skulle vilja.

Precis. Lite som ett itunes irl. Funkar "jättebra" för folk som inte bryr sig, men är man det minsta intresserad inser man snabbt att man gärna vill göra saker annorlunda själv. Jag är inte en itunesperson och tack och lov finns det alternativ.

Jag har sammanlagt i mitt liv bott kanske 2 år i andra länder och jag skulle faktiskt välja alla före Sverige.
Nu är det inte särskilt intressant huruvida jag kommer bo i Sverige eller inte om några år. Men jag tror ärligt talat att staten gör en stor förlust.

Vi är väldigt bra på väldigt mycket, i synnerhet för att vara ett sånt litet land. Vilket land vi hade kunnat vara med kompetent ledning...

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Jag tycker att läkare är ett bra exempel, man kan förvissa tjäna relativt sett många andra i Sverige mycket pengar, men det är en droppe i havet jämfört med vad man kan tjäna i andra länder. Varför skulle man som en kompetent färdigutbildad ST-läkare vilja stanna i Sverige?

Många verkar tro att läkare tjänar väldigt bra här vilket inte är fallet. Som nyutbildad AT-läkare efter 5.5 års plugg får man bara kanske 22.000 på större orter. Det går dock att tjäna ganska bra även i Sverige om man håller sig borta från landstinget, man kan t.ex. komma upp i en dryga 20.000/vecka som hyrläkare efter AT.

Själv hoppas jag att jag lyckas få en residency i USA efter utbildningen. Man får jobba som en galning i tre år men efter det väntar en betydligt behagligare tillvaro. Deras läkare tjänar 200.000 dollar om året och uppåt med betydligt lägre skatter än här. Dessutom är det troligtvis mycket mer stimulerande att arbeta där eftersom de har helt andra resurser än Sverige vad det gäller behandlingar. Många verkar leva i någon slags illusion av att den svenska sjukvården är extremt bra, så är inte fallet och resurser saknas på alla plan. Det hade inte givit mig en bra arbetsmiljö.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Många verkar tro att läkare tjänar väldigt bra här vilket inte är fallet. Som nyutbildad AT-läkare efter 5.5 års plugg får man bara kanske 22.000 på större orter. Det går dock att tjäna ganska bra även i Sverige om man håller sig borta från landstinget, man kan t.ex. komma upp i en dryga 20.000/vecka som hyrläkare efter AT.

Jo men det är nått liknande jag läst, "maxlönen" är runt 80.000. Helt absurt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes

Själv hoppas jag att jag lyckas få en residency i USA efter utbildningen. Man får jobba som en galning i tre år men efter det väntar en betydligt behagligare tillvaro. Deras läkare tjänar 200.000 dollar om året och uppåt med betydligt lägre skatter än här. Dessutom är det troligtvis mycket mer stimulerande att arbeta där eftersom de har helt andra resurser än Sverige vad det gäller behandlingar. Många verkar leva i någon slags illusion av att den svenska sjukvården är extremt bra, så är inte fallet och resurser saknas på alla plan. Det hade inte givit mig en bra arbetsmiljö.

Jag läste faktiskt häromdagen att snittet som attending surgeon låg på 300.000 om året i usa. Nu är folk pengakåta till olika grader så det kanske inte är det starkaste argumentet för alla. Dock är, "Jag vill hjälpa folk, det är därför jag blir läkare" osv också ett kasst argument eftersom du även får mycket bättre möjligheter att göra det utomlands.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Många verkar tro att läkare tjänar väldigt bra här vilket inte är fallet. Som nyutbildad AT-läkare efter 5.5 års plugg får man bara kanske 22.000 på större orter. Det går dock att tjäna ganska bra även i Sverige om man håller sig borta från landstinget, man kan t.ex. komma upp i en dryga 20.000/vecka som hyrläkare efter AT.

Själv hoppas jag att jag lyckas få en residency i USA efter utbildningen. Man får jobba som en galning i tre år men efter det väntar en betydligt behagligare tillvaro. Deras läkare tjänar 200.000 dollar om året och uppåt med betydligt lägre skatter än här. Dessutom är det troligtvis mycket mer stimulerande att arbeta där eftersom de har helt andra resurser än Sverige vad det gäller behandlingar. Många verkar leva i någon slags illusion av att den svenska sjukvården är extremt bra, så är inte fallet och resurser saknas på alla plan. Det hade inte givit mig en bra arbetsmiljö.

Stämmer det att landstinget hindrar er läkare från att skriva ut den bästa medicinen till patienter eftersom det är för dyrt? Jag såg följande citat nånstans:

Citat:

Ytterligare en sak som förstör yrket är att man inte får använda de bästa behandlingarna för sina patienter.
Landstinget bestämmer vilka resurser som finns och vi får inte skriva ut de bästa läkemedlen eftersom de anses
för dyra. Mina kollegor verkar iofs inte störas av detta, men personligen mår jag dåligt av det.

Det är intressant.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Stämmer det att landstinget hindrar er läkare från att skriva ut den bästa medicinen till patienter eftersom det är för dyrt? Jag såg följande citat nånstans:

Det är intressant.

Har inte stenkoll eftersom jag fortfarande är kvar på den teoretiska delen av utbildningen. Vad jag hört är dock att de har listor på rekommenderade läkemedel för olika tillstånd; givetvis då de billiga läkemedelsvarianterna. Sen får man frångå den listan till viss del men kommer man över en viss kvot tror jag att man kan få straffavgifter.

Permalänk
Medlem

Någon form av kontroll tror jag tyvärr det måste finnas. Alla läkare är inte altruister som endast tänker på patienters nytta. "Utbildningsresor" för läkare till exotiska platser som tack för att de skriver ut dyra mediciner är knappast ovanligt.