Köpa Ny PSU eller nya Minnen först

Permalänk
Medlem

Köpa Ny PSU eller nya Minnen först

Som topicen lyder så frågar jag er här på Sweclockers vad ni tycker jag borde köpa i första hand.
Nästa månad kommer jag att ha råd till antingen ett par nya minnen eller en ny PSU.
Just nu har jag denna PSU och 4 gig utav Minnen
Så jag undrar. Skall jag köpa denna PSU eller ett par av dem här minne i första hand ?

Permalänk
Skäggig legend

Varför ska du köpa nytt av det som redan duger till ditt system?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Du har redan likvärdiga prylar i datorn. Spara pengarna i stället så får du mycket mer glädje av dem.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara på gränsen när det gäller ström, vill ha lite marginal eftersom mitt grafikkort kräver en PSU på "650W" och jag behöver nya minnen för att kunna klocka mera för jag kör bara på 3.8Ghz, stod fel i min comment eftersom datorn började bli ostabil i 4Ghz. Vill ha ut så mycket jag kan ur mitt grafikkort och minnerna är inte "suitable" till moderkortet enligt ASUS och datorn blir mer stabil om man kör med bara 2 sticks som ni redan vet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrillZo
Jag vill inte vara på gränsen när det gäller ström, vill ha lite marginal eftersom mitt grafikkort kräver en PSU på "650W" och jag behöver nya minnen för att kunna klocka mera för jag kör bara på 3.8Ghz, stod fel i min comment eftersom datorn började bli ostabil i 4Ghz. Vill ha ut så mycket jag kan ur mitt grafikkort och minnerna är inte "suitable" till moderkortet enligt ASUS och datorn blir mer stabil om man kör med bara 2 sticks som ni redan vet.

Om det fungerar så varför ska du ha marginal? Irriterar fläkten dig?

och tror du verkligen du kommer se en skillnad på 3,8Ghz clock och 4+ghz?

Kanske i 3dmark eller lite benchmark men aldrig något direkt i praktiken.

Köp glass istället, eller varför inte lite mer spel?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Avstängd

Skulle satsa på nätagget först xP

Permalänk
Avstängd

Jag skulle satsa på ett nytt nätagg ;).Ska själv uppgradera mitt tänkte jag.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

@paranoiid

Läs topicen så kanske du kan svara lite bättre. Jag frågade inte dig vad jag skulle göra med MINA pengar, right? Jag behöver bara ett litet köpråd om jag SKALL köpa antingen PSU eller Minnerna först.
____________________________________________________________

Tackar er andra för Svaren

Permalänk
Medlem

Eftersom du vill klocka högre; köp nya minnen. Finns ingen anledning att köpa nytt nätagg så länge det funkar stabilt. Såvida du inte stör dig på ljudnivån eller liknande.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU