Widescreenskärmar i spel

Permalänk
Medlem

Widescreenskärmar i spel

Hur fungerar det med Widescreenskärmar i spel? blir allt utdraget på längden eller;)?

Antar att nyare spel har någon inställning för breda skärmar? men spelen med några år på nacken då?

Har gått och grubblat på det här hela dagen:P

Permalänk
Entusiast

http://www.widescreengamingforum.com/wiki/index.php/Main_Page

Finns sätt att fixa WS till även de äldre spelen som inte har officiellt stöd för det.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Jag har bara ställt in att den alltid skall använda den inställda upplösningen i spel. Då blir spelet helt enkelt avskuret på höger och vänster sida.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vilken sten har du sovit under de senaste åren? Klart det inte blir utdragen av en WS-skärm

edit: De senaste 27 åren

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Vilken sten har du sovit under de senaste åren? Klart det inte blir utdragen av en WS-skärm

edit: De senaste 27 åren

Det var 6 år sedan jag köpte min senaste burk och har varit helt ointresserad av dator spel efter det. Sitter fortfarande på en 17" tjockskärm från förra årtusendet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnusvmt
Jag har bara ställt in att den alltid skall använda den inställda upplösningen i spel. Då blir spelet helt enkelt avskuret på höger och vänster sida.

Menar du inte att det blir avskuret uppe och nere?

Edit: Eller du kanske menade i äldre spel utan riktigt ws-stöd?

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ja, jag antar att han menar att äldre spel som bara gillar 4:3- (och kanske 5:4-) upplösningar.

Om det är ett gammalt spel som inte har stöd för 16:10-upplösningar så är alternativen normalt att få svarta höger- och vänsterkanter ("pillarbox") eller att få bilden utsträckt.

Många spel som vid en första anblick inte ser ut att stödja WS går ju dock att få till att göra det med lite trixande. Och i alla nyare spel funkar det ju rakt av (widescreen är ju normen nu).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Ja, jag antar att han menar att äldre spel som bara gillar 4:3- (och kanske 5:4-) upplösningar.

Om det är ett gammalt spel som inte har stöd för 16:10-upplösningar så är alternativen normalt att få svarta höger- och vänsterkanter ("pillarbox") eller att få bilden utsträckt.

Många spel som vid en första anblick inte ser ut att stödja WS går ju dock att få till att göra det med lite trixande. Och i alla nyare spel funkar det ju rakt av (widescreen är ju normen nu).

F.E.A.R (ettan) är ett bra exempel på det. Stödjer inte 16:10 utan meckel med .ini-filen men gör man bara det så funkar det.
Givetvis har ju Project Origin WS-stöd.

Permalänk
Medlem

Med 1.08-patchen, så stödjer FEAR de flesta 16:10/16:9 upplösningar.

Visa signatur

After a year in therapy, my psychiatrist said to me, 'Maybe life isn't for everyone.'

Permalänk

Stämmer bra, däremot Extraction Point stödjer inte WS. Där får man själv göra en .ini edit.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kompressor
Stämmer bra, däremot Extraction Point stödjer inte WS. Där får man själv göra en .ini edit.

Det är precis vad jag gjort då jag spelar igenom fear 1 just nu, någon som vet ifall man kan ändra fovven också?
Har lyckats fixa rätt med pixlarna, men inte fov.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se