Jag tycker att Webhallen gör fel

Permalänk

Så kul läsning... varför ska folk lasta över allt ansvar på andra? Har de inget vett själva?

Jösses.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westring
http://www.asktheramguy.com/v3/showthread.php?t=75330 - Prova göra som han säger och se om du blir av med missljuden.

Nu låter ju inte mitt nya nätagg så jag kan inte prova, men låter helt klart intressant...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fetakniven
Jag tar det här som en varning och tackar för den, blir att inte beställa datorprylar (bl.a. nätaggregat) från webhallen.

Bra. sen när du hängt här i nån månad och hunnit se "varningstrådar" för alla större butiker och några små, kan du helt sluta köpa datortillbehör och lägga pengarna på något nyttigare. tänk vilken frihet!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Bra. sen när du hängt här i nån månad och hunnit se "varningstrådar" för alla större butiker och några små, kan du helt sluta köpa datortillbehör och lägga pengarna på något nyttigare. tänk vilken frihet!

Ha ha...dagens!

Permalänk
Medlem

Har alla missat att TS i första posten skriver att han vill ha pengarna tillbaka och inte ett nytt nätagg?
Jag tror jag förstår varför TS är frustrerad, han hade redan köpt ett nytt nätagg och ville ha rena pengar tillbaka för det "defekta"?

Nu har ju agget redan varit inne på reparation men inte trodde du väl att du skulle få pengar om det visade sig vara trasigt? Du hade ju givetvis fått ett nytt nätagg!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Har alla missat att TS i första posten skriver att han vill ha pengarna tillbaka och inte ett nytt nätagg?
Jag tror jag förstår varför TS är frustrerad, han hade redan köpt ett nytt nätagg och ville ha rena pengar tillbaka för det "defekta"?

Nu har ju agget redan varit inne på reparation men inte trodde du väl att du skulle få pengar om det visade sig vara trasigt? Du hade ju givetvis fått ett nytt nätagg!

Det har INTE varit på reparation. Hade det varit det så hade jag väll fått ta den smällen.. Men som det är nu är det exakt samma trasiga nätagg jag kommer få tillbaka...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det tar mååånga år att bygga upp ett gott rykte, men det tar bara några få sekunder att rasera det!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markosgames
Nu missuppfattar du mig. Jag menar att man inte behöver göra det så STORT av det hela. Visst blev han dåligt bemött men att dra hela webhallen över en kant är fel. Varför inte ta reda på vem som INTE gick tillmötes och därefter skriva av sig.

vad jag menar är att du drar ner hela webhallen bara för att en person "som jobbar för företaget" inte gjort dig tillfredsställd på ditt sätt.

Det hade vart aningen skillnad om webhallen bara hade drivits av en enda person. Då hade jag hållt med dig till 100% så var vänliga och tänk efter lite innan ni skriver av er.

Regards
Marchello

Tänk innan Du själv skriver något!
Varje individ som jobbar på ett företag representerar företaget!
Varje personal har ansvar att se till att varje kund bli bemött på bästa sätt, i annat fall drar just den personalen ner hela företaget!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Låter som ett bra förslag så kan ARN få avgöra frågan. Annars kan du kontakta Webhallen än en gång och sakligt säga att du tänker gå till ARN för att du tycker dig ha rätten på din sida, så ger du dem en till chans att rätta till det.

edit: eller kanske som någon sa att kontakt corsair direkt och få något du kan ge webhallen som styrker att det inte skall vara så.

WH har fått sina chanser!! förstår du inte det?

Sluta SKRIV!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Bra. sen när du hängt här i nån månad och hunnit se "varningstrådar" för alla större butiker och några små, kan du helt sluta köpa datortillbehör och lägga pengarna på något nyttigare. tänk vilken frihet!

Då jag hade tänkt att beställa samma modell av nätaggregat från samma butik som TS så är detta självklart relevant för mig. Sen att du inte tänker längre än näsan räcker, det är en HELT annan topic.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk

Vilken Nätagg Köpte du ?? det finns en Corsair nättagg som har problem min kompis hade den men bytte iaf han köpte inte från webhallen utan komplett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xzalrate
Vilken Nätagg Köpte du ??

Det står alldeles tydligt i trådens första inlägg.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Re: Varning för Webhallen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Så dålig servicekänsla att det är löjligt. Jag är en trogen kund som har handlat för flera tusen kronor genom åren. jag skickade tillbaka ett trasigt Corsair HX620 som piper.

Fick svaret att pipet ligger under tillverkarens specifikationer för ljudvolymen och därför får jag inte pengarna tillbaka...

Så om ni inte vill bli fast med defekta prylar handla inte från Webhallen!

Jag hade ett Corsair 450 som jag köpte från Komplett.se som efter nästan två år började att ge ifrån sig ett högfrekvent pip. Jag kontaktade Komplett som sa till mig att skicka in det och jag fick ett nytt utan problem. Ett högfrekvent ljud från ett nätaggregat är inget som kan anses vara normalt och ska därmed anses vara en defekt. Efter att ha ögat igenom många inlägg i den här tråden så börjar man ju fundera på hur en del människors hjärnor fungerar som börjar angripa trådskaparen och andra helt ovidkommande saker. Tänk först, skriv sen.

Lycka till CyberVillain. Jag hoppas att du kan få WH att ta sitt förnuft till fånga och att de visar att de är ett seriöst företag.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AshyStyle
WH har fått sina chanser!! förstår du inte det?

Sluta SKRIV!

Lugna ner dig lite. Som du ser om du läser hela tråden har jag varit allt annat än "pro webhallen", men en process i ARN som kanske bara leder till ett prisavdrag eller liknande och tar en väldans massa tid är inte något så när lika bra som att webhallen inser sitt "misstag" och rättar till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Det har INTE varit på reparation. Hade det varit det så hade jag väll fått ta den smällen.. Men som det är nu är det exakt samma trasiga nätagg jag kommer få tillbaka...

Jag menade såklart reklamation när jag skrev reparation.
Men du är medveten att OM det hade bedömts som ett defekt nätagg så hade du inte fått pengar tillbaka?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Har inte läsa igenom hela tråden så kanske redan har sagts men känns som det där agget är aningen underdimensionerat för din rigg. Inte ovanligt att man får högfrekvent ljud från PSU'n när den överbelastas. Ser att några 295 tillverkare rekomenderar minimum 680W PSU och med en i7 rigg är det väll inte troligt att det är det mäst strömsnåla komponenter du har i datorn och därför inte ska titta på minimum rekomendationerna utan gärna något som har lite marginal så som det 750W da sagt fungerar bra?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Så du tycker att Webhallen, Komplett, Dustin Med Flera, skall notera följande:

"Detta nätaggregat kan i vissa fall ge ut högfrekventa ljud, som beror på din dators hårdvara - som vi inte kan påverka!"

Väldigt bra reklam för Corsair som troligtvis inte ens själva går ut med den informationen!

Vi vet inte om komplett och dustin skulle ha betett sig på liknande sett som webhallen har gjort, varför det är svårt att tycka vad de andra oskyldiga företagen ska göra.
Annars brukar Komplett vara ganska duktiga på att skriva när saker och ting har defekter eller inkompatibla problem med annan hårdvara (brukar vara en röd ruta som informerar om detta). Dessutom har de kundrecensioner strax under produktens information.
Jag ser för övrigt inget problem med att Corsair skulle få dålig PR av att göra dåliga nätagg.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Har inte läsa igenom hela tråden så kanske redan har sagts men känns som det där agget är aningen underdimensionerat för din rigg. Inte ovanligt att man får högfrekvent ljud från PSU'n när den överbelastas. Ser att några 295 tillverkare rekomenderar minimum 680W PSU och med en i7 rigg är det väll inte troligt att det är det mäst strömsnåla komponenter du har i datorn och därför inte ska titta på minimum rekomendationerna utan gärna något som har lite marginal så som det 750W da sagt fungerar bra?

Det där är nått som tillverkarna skriver för att gardera sig, vad man får titta på är vad nätagget laverar på 12 voltslinan. I detta fall bra bit över gränsen på 46A som nvidia förespråkar (Säkert även det med marginal)... SÅ ett Corsair 620 borde funka med de specar den har.....

dala56: Enligt konsumentverket,

"Häva köpet

Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet."

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När man går under minimum kraven som grafikkortstillverkare ställer på PSU'n så får man räkna med att det kan ge problem. Bara din processor och grafikkort kommer upp i drygt 40A, moderkort, instickskort, HDD's, fläktar etc drar också ström.

Hittade faktiskt en review av ett 295 kort med i7 och denna PSU du har problem med här, men som man kan se så är det inget de kan rekomendera att man kör med. Med tanke på att tjutande från PSU kan uppstå vid överbelastning och sker för dig när du belastar din rigg är det sannolikt överbelasting av PSU'n vi talar om här. Sen kan det ju hända att PSU'n inte lever upp till spec och därför har detta tjutandet men tycker inte det är det första man ska anta men det kan klart inte uteslutas förän man har mätt PSU'n under drift heller så.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

BadArg:

"As always, when it comes to power supplies, it isn't so much as the advertised wattage supplied as it is the quality of build. We had no problems running this video card on a Corsair HX620W PSU -- a quality PSU for sure -- but of course, we can not officially recommend anything less than BFG's minimum requirements of a 680W power supply."

Precis som de nämner i testet är det kvalitén på nätaggregatet som avgör om det kan leverera tillräckligt med ström, inte den utskrivna effekten på etiketten.

HX620 klarar sammanlagt leverera 50A på sina 12volts-linor, vilket motsvarar en effekt på 600watt. Enligt testet drar i7 med 295-kortet 330watt vid full belastning mätt från vägguttaget. Om vi bortser från effektförlust i nätaggregatet och det faktum att all ström inte dras från 12voltslinorna i datorn, motsvarar 330watt på 12voltslinorna 27,5A. Lasten på 12voltslinorna är alltså 55% av vad HX620 ska klara av. Att nätaggregatet skulle vara överbelastat är högst otroligt.

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inomjordisk
Enligt testet drar i7 med 295-kortet 330watt vid full belastning mätt från vägguttaget.

Precis, det råder en sjujäkla effekthysteri just nu.
Har man inte två-tre SLI/crossfire kort så behövs det inte så sanslösa effekter.

Vad man behöver är dock rätt effekt på rätt spänningslina.
Man önskar ju att tillverkarna spec:ar hur mycket deras produkter drar från respektive spänningslina.

Ifall du CyberVillian inte får ordning på agget med WH eller corsair så kan du ju försöka fixa problemet själv och blåsa all garanti.

Ha nätagget utanför datorn, isärplockat men ihopkopplad och så du kan komma åt komponeneterna på kretskortet fast datorn är på.

Kör PC'n så att PSU't piper. Peta på främst spolar en å en med en plastpinne så du inte får en stöt. Ibland kan två intillliggande kondingar orska oväsen, så peta på dom åxå.

När du petar på de komponenter som piper tystnar dom eller så förändras deras frekvens.
Anteckna vilka som tjuter, stäng av, dra ur spänningssladdar.

Är det kondingar så limma mellan dom med typ en liten klick kontaktlim eller epoxi. Ej smältlim, den blir flytande av värmen i PSU't.

Är det tjutande spolar så kladda på klart nagellack på den för att fixera spolen mot kärnan eller plastbobinen alternativt åxå bobinen mot kärnan.
Låt härda. Testa om det funkar.

Eller sälj det "defekta" agget till mig för en billig slant!!!

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig i helvete att handla från Webhallen igen.

Beställde en monitor för över 7000kr. Finns ej på lager men den finns på dustin etc så de får väl in den snart...

Väntar, väntar och väntar. 3 veckor...

Webhallen har redan debiterat pengarna så nu dimper räkningen från master card ner.

Väntar en vecka till... Avbeställer och köper från Dustin istället, paketet lämnar dustin samma dag!

Webhallen betalar tillbaka pengarna, men.. Vad är det här, de betalar inte tillbaka allt. De behåller 300kr för 'utgifter'...

Ruskigt dåligt.

Kommer aldrig att handla därifrån igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no7
Kommer aldrig i helvete att handla från Webhallen igen.

Beställde en monitor för över 7000kr. Finns ej på lager men den finns på dustin etc så de får väl in den snart...

Väntar, väntar och väntar. 3 veckor...

Webhallen har redan debiterat pengarna så nu dimper räkningen från master card ner.

Väntar en vecka till... Avbeställer och köper från Dustin istället, paketet lämnar dustin samma dag!

Webhallen betalar tillbaka pengarna, men.. Vad är det här, de betalar inte tillbaka allt. De behåller 300kr för 'utgifter'...

Ruskigt dåligt.

Kommer aldrig att handla därifrån igen.

Viste du inte att det är dyrt att hålla andras pengar?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no7
Kommer aldrig i helvete att handla från Webhallen igen.

Beställde en monitor för över 7000kr. Finns ej på lager men den finns på dustin etc så de får väl in den snart...

Väntar, väntar och väntar. 3 veckor...

Webhallen har redan debiterat pengarna så nu dimper räkningen från master card ner.

Väntar en vecka till... Avbeställer och köper från Dustin istället, paketet lämnar dustin samma dag!

Webhallen betalar tillbaka pengarna, men.. Vad är det här, de betalar inte tillbaka allt. De behåller 300kr för 'utgifter'...

Ruskigt dåligt.

Kommer aldrig att handla därifrån igen.

Rånhallen kanske är ett mer passande namn till detta företag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Rånhallen kanske är ett mer passande namn till detta företag

Nämen oj! Det var påhittigt

Webhallen är långt ifrån de enda som tar betalt ifall man avbeställer ordrar som har gått viss tid eller betalts med vissa metoder.

Webhallen är enligt mig fortfarande en av de mest pålitliga webshopar vi har i sverige. Säkerligen enligt många andra också.

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, är ju frågan om de har fog att göra det om det dröjer såpass med beställningen. Skillnad ifall de har kostnader i samband med ordrar som de sköter "bra".

Permalänk
Medlem

Hur går det för TS?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Avstängd

Har skickat två mail utan att få svar (Första mailet för över en vecka sedan).. Ska ringa nästa vecka och kräva att de åtminstone läser mina mail...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag har själv haft problem med webhallen... Beställde en musmatta och en Mus därifrån för ca 1 år sen... dom sände räkningen men inte produkten så när jag tog kontakt med WH så sa dom att dom skulle sända dom nästa dag... mm visst du har väntat i över 1 år och än har varken Musen eller Mattan anlänt

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no7
Kommer aldrig i helvete att handla från Webhallen igen.

Beställde en monitor för över 7000kr. Finns ej på lager men den finns på dustin etc så de får väl in den snart...

Väntar, väntar och väntar. 3 veckor...

Webhallen har redan debiterat pengarna så nu dimper räkningen från master card ner.

Väntar en vecka till... Avbeställer och köper från Dustin istället, paketet lämnar dustin samma dag!

Webhallen betalar tillbaka pengarna, men.. Vad är det här, de betalar inte tillbaka allt. De behåller 300kr för 'utgifter'...

Ruskigt dåligt.

Kommer aldrig att handla därifrån igen.

Hade du väntat några dgr till så det blivit sammanlagt 30 eller mer dagar så hade du med stöd av Distansavtalslagen begärt tillbaks hela summan då säljare har 30 dgr på sig att leverera avtalad vara.

Citat: Fullgörelse

17 § Näringsidkaren skall fullgöra sin prestation inom skälig
tid. Om konsumenten och näringsidkaren inte skriftligen har
avtalat annat, skall prestationen fullgöras senast inom 30
dagar från den dag då konsumenten gjorde sin beställning.

Om näringsidkaren inte kan fullgöra sin prestation i tid och
detta inte beror på konsumenten eller något förhållande på hans
eller hennes sida, har konsumenten rätt att häva
distansavtalet. Näringsidkaren skall informera konsumenten om
detta. Häver konsumenten avtalet, skall näringsidkaren betala
tillbaka vad konsumenten har betalat. Detta skall ske snarast
och senast inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog
emot konsumentens meddelande om att avtalet hävts.
Slut citat.