Permalänk
Medlem

LaTeX problem

Hej.

Jag har problem med att få LaTeX att fungera under Ubuntu 8.10. Jag installerade LaTeX med "sudo apt-get install texlive-base", och koden jag försöker kompilera ser ut som följer:

\documentclass[12pt,a4paper]{article} \usepackage[latin1]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage[swedish]{babel} \usepackage{graphicx} \begin{document} \title{Test} \author{Test} \maketitle \end{document}

och jag får felmeddelandet:

! Font T1/cmr/m/n/12=ecrm1200 at 12.0pt not loadable: Metric (TFM) file not found.

Vad är felet?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

prova att köra

texconfig font rw

i en terminal. eventuellt som superuser, men det bör fungera som vanlig användare också.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag hittade en enkel lösning på problemet. Jag behövde bara köra "suda apt-get install texlive". Anledningen till att jag inte gjort det från början var att "sudo apt-get install texlive-base" var vad Ubuntu föreslog när jag försökte köra "latex" kommandot första gången.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Det fungerar nog också, ja. Låter dock ändå konstigt att inte texconfig kördes när du installerade base.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

beror ju lite på vad som är inkluderat i base-paketet, ovan nämnda fonter kanske inte var med...

Visa signatur

weeeee