Format i XP(annorlunda situation)...

Permalänk
Medlem

Format i XP(annorlunda situation)...

Jag har tänkt att installera om XP(Alltså formatera C först) men det är så att jag har bara XP-uppdatering.
Alltså jag installerar 98 först och sedan XP, hur gör jag för att formatera?
Det går nämligen inte att boota med 98 diskett(Blir Okänt kommando blabla) trots att jag har Fat32.
Hur gör jag för att formatera då?
Ska jag boota 98 lr?
Kan ju inte boota XP-skivan pga uppdatering så..

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Du behöver inte installera 98 först.
XP kommer underinstallationen fråga om du har någon äldre skiva som berättigara uppgraderingen, då stoppar du i din 98 skiva.

Igen installera inte 98 först!

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk

Zapher här > Jag får väl försöka, men hur gör jag om jag vill formatera i framtiden och t ex vill installera 2000 då?

Permalänk

Beror ju på om du har en uppgraderings skiva eller ej, men du ska i bägge fallen boota från 2k skivan och förlj ainstruktionerna som kommer.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag problem..
Ska den inte fråga om jag vill formatera disken?
Den startade bara om och samlade information, frågade om NTFS och vilken disk jag skulle installera på...
Kommer det senare lr?
Om jag vill formatera lr ej, den kopierar installationsfiler till disken nu.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Ja, först frågar den vilken HDD/partition sedan om du vill formatera eller behåll aktuellt filsystem. Sedan börjar den koppiera filerna.

Om du har Fat sedan tidigare kommer alternativen att uppgradera till NTFS, Formatera med NTFS och Formatera med FAT. Har man NTFS sedan innan så kommer inte alternativet med att konvertera till NTFS upp av någon konstig anledning...

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk

du ska kunna använda din w98 startdisk, jag gör det med NTFS. Vill jag sedan formatera så får jag göra det med FDISK (formatera och formatera, ta bort lägg till ny partition )

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

För att göra en ren reboot på Xp rekomenderar jag att du kör med dess egna start disketter. Fungerar klockrent att formatera allt efter det.
Krävs dock att du har 6 stycken skräpandes hemma.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q3109...

Permalänk

VARFÖR SKA ALLA ENVISAS MED DISKETTER???

Man behöver inte disketterna, boota dirket från skivan och alla funktioner som man behöver finns där, allt från partionering och formatering.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

INTE FÖR MIG!
Jag får välja mellan Uppgradering och Ny installation..
Jag prövade att köra ny version och då fick jag svara på några frågor(inget handlade om formatering), sen gick den ut i dos lr nåt och frågade efter exakt samma frågor.
Nu funkar internet igen(hade virus) men XP är dubbelinstallerat och jag får inte bort det jag hade innan.
Skulle jag tagit Uppdatering och kört?
Jag prövar det idag efter skolan då.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Då bootade du inte från skivan, du installerade från windows, det är skillnad, man får då inte allternativet att formatera.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk

Använd disketterna, de funkar alltid...Punkt slut!

Permalänk
Medlem

Bluescreen: Ja, det stämmer..
Jag fixade det ändå..
Installerade 98 SE på XP och gick därifrån in i MS-dos, formaterade, installerade 98 SE igen, sen XP..
Nu funkar allting prima!
Skuggfaxe: Testar det en annan gång.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Min farsa fick fel på rad 5xxx när han försökte installera sin uppgradering på en ren partition... Har själv fått samma fel, fast då körde jag fullversion och hade XP som sekundärt OS. Var tvungen att starta i ME och sen lägga in XP-skivan på hårddisken för att komma förbi problemet.
Nån som vet något mer om det?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Uppgradering på en ren disk kanske inte är så bra...

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Uppgradering på en ren disk kanske inte är så bra...

Men det ska ju funka och gjorde så för honom, fast bara "halvt".

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Uppgradering på ren disk funkar perfa för mig!
Ploppar in den, bootar med den. Formaterar, startar install sen frågar den efter tidigare windows skiva och installerar!

Kanske nåt fel på era diskar eller skivor?

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk
Medlem

Jaja, såja..
Men att installera XP på en "tom" disk så menar jag att man behöver ett tidigare windows, såklart..

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

när jag ska installera XP så hänger det sig precis när det står "startar windows" nere i hörnet även om jag har en nyformaterad disk, vad göra?

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem

Kolla repor på skivan..

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

bytte hdd och det fungerade direkt så det var den det var fel på, kör nu på en 120GB med 8mb cache, MUMS!

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark