Permalänk
Medlem

uppgradera till amd eller i7?

Just nu har jag saker i min signatur och nu har jag haft dem i ca 2.5år och jag funderar på att uppgradera det.

I detta fall tänkte jag uppgradera moderkort + CPU.

Men ifall man skulle köpa AMD PII kostar det ca hälften av vad i7 kostar och är inte säker på vad man ska välja.

Jag kommer överklocka och hade tänkt ta ett 940BE med Gigabyte GA-MA790X-UD4 och det kommer gå runt på 3400~

Medan ifall jag tar i7 kommer det går på minst 6500kr med minne. Tanken var att behålla mina gamla DDR2 minnen.

Vet att jag fick ett monteringskit till min CPU kylare, thermalright ultra, och vet inte ifall det passar am2+. Tanken var också att spara kylaren så slipper jag köra på stock eller köpa ny.

Spelar mest gamla spel som CS och Ragnarok Online.

Vad tycker ni? Kan ni rekommendera något bra paket?

Permalänk
Antielefant

OK.

1. Man kan inte använda DDR2-minnen till Core i7, däremot går det bra att använda dem till en Phenom II. I spel är skillnaden knappt märkbar, utan där tjänar du mer på att byta grafikkortet istället vilket oavsett uppgradering till P-II eller i7 blir flaskhalsen.

2. De flesta after-market kylare passar på AM2+, eftersom AMD har haft samma kylarfästen sedan Athlon64's dagar. Det fungerar alltså så länge den stöder endera av Socket 754, 939, 940, AM2, AM2+ eller AM3. Annars finns det ett mycket bredare utbud av kylare till AM2+ än till i7.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
OK.

1. Man kan inte använda DDR2-minnen till Core i7, däremot går det bra att använda dem till en Phenom II. I spel är skillnaden knappt märkbar, utan där tjänar du mer på att byta grafikkortet istället vilket oavsett uppgradering till P-II eller i7 blir flaskhalsen.

2. De flesta after-market kylare passar på AM2+, eftersom AMD har haft samma kylarfästen sedan Athlon64's dagar. Det fungerar alltså så länge den stöder endera av Socket 754, 939, 940, AM2, AM2+ eller AM3. Annars finns det ett mycket bredare utbud av kylare till AM2+ än till i7.

Som jag skrev i mitt inlägg så kostar det ca 6500 med minne för i7 och jag ville behålla mina DDR2. Jag vet också om att DDR2 funkar inte till i7.

Jag är nöjd med mitt grafikkort och spelar ändå inte nyare spel därför tänkte jag inte uppgradera grafikkortet.

Något jag bör tänka på eller behöver jag byta moderkort?

Permalänk
Medlem

Svaret är väldigt enkelt.

Bäst prestanda, klockar bäst (3,6-4 Ghz) och mera framtidssäker men dyr = i7
Sämre prestanda (dock långt ifrån dålig), klockar sämre (3,5-3,8 Ghz) men billigare = Phenom II

Allt handlar om vilken budget du har.

Sen hur du tänkt med DDR2 minnena förstår jag inte riktigt.

Edit: Jämförelsen är mellan i7 920 och PII 940.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Antielefant

Oavsett om du ska byta till Phenom eller i7 måste du byta moderkort, ja.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Svaret är väldigt enkelt.

Bäst prestanda, klockar bäst (3,6-4 Ghz) och mera framtidssäker men dyr = i7
Sämre prestanda (dock långt ifrån dålig), klockar sämre (3,5-3,8 Ghz) men billigare = Phenom II

Allt handlar om vilken budget du har.

Sen hur du tänkt med DDR2 minnena förstår jag inte riktigt.

Edit: Jämförelsen är mellan i7 920 och PII 940.

Ibland vill man inte uppgradera allt för mycket? Därför tänkte jag ifall jag bara köper CPU + Moderkort kan jag använda mina gamla DDR2 minnen till AM2+ systemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Oavsett om du ska byta till Phenom eller i7 måste du byta moderkort, ja.

Det vet jag också om då det är olika sockel.

Då i7 nästan kostar dubbelt så mycket som PII tycker jag inte det är riktigt värt då prestandan där är inte så stor. Inte för det dubbla priset.