Permalänk

datorn hänger sig och bsod

Datorn funkade hur bra som hälst för mindre än en vecka sedan började strula har strulat innan men inte så här mkt som nu. Hade uppdaterat grafik drivrutinerna
funkade bra efter några dagar efter jag haft den i viloläge hänger den sig i vista. Har xp också så startar jag om och de kommer blåskärm startar om igen samma sak igen och provar med xp samma sak där och så fortsätter de hela tiden så testar med memtest86 3.3v och får 420 problem.
hmm ok låter de va plus alla fel adresser pekar på grafikdrivruitnerna.
Och nu andra gången jag kör memtest så får jag över 1400000 problem första minuten. Så de är mkt konstigt har hört de kan vara med spänningen till minnena men de är mkt störrigt:( skulle uppskatta tips o hjälp eller någon som känner igen samma problem

Permalänk

Vad vill du vi ska göra? Du har ju redan hittat problemet.
Symptomerna är typiska minnesproblem.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

ok joo nästan hehe men de jag ville veta är om man kan fixa de genom att ändra minnesvolten. Datorn är ett år gammal bara tkr de är konstigt att de kan bli så många minnes fel efter att jag uppdaterade grafikdrivrutinen:(

Permalänk

vet inte hur man ändra minnesvolten? eftersom de har funkat tidigare

Permalänk

en annan konstig sak är att den funkar ibland speciellt i vista

Permalänk
Antielefant

Vista är snällare än XP, och Linux är ännu snällare än Vista. Så enkelt är det.

Du kan ändra minnesvolten i BIOS, men risken att det ordnar till över en miljon fel på minnena... not very likely.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

ok^^ men bioset är låst så kan inte ändra de tyvärr. Men de konstiga är att jag testade med windows egna minnes program i dos och då hittade den inga fel alls på hela testet och i memtest86 så kom alla miljoner fel direkt när testet startades har rensas cmos hoppas de hjälper:)