Crossfirex, vilka kort funkar ihop?

Permalänk
Medlem

Crossfirex, vilka kort funkar ihop?

Har funderat lite på vilka ATI-kort som funkar ihop i CF. Finns en tabell på AMDs hemsida, men jag förstår inte riktigt

Skulle vilja köra med ett till till mitt 4850. Blev sugen på ett 4770 när jag såg den nya recensionen. Går det att köra Crossfire med 2 olika kärnor och tillverkningstekniker?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det alltså bara de röd-markerade som funkar?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Är det alltså bara de röd-markerade som funkar?

Ja. De med prickar är rekommenderade setups.
De rosa? funkar med.

Permalänk
Medlem

nej

(gällde inte dig intelati ...du var snabbare)

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Ja. De med prickar är rekommenderade setups.
De rosa? funkar med.

Då har vi det uträtt antar att det får bli ett 4830 i så fall.

EDIT: Usch för folk som skriver "nej". Kan man inte ge ett fullständigt svar, svara inte alls.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

ja men hur svårt kan det vara att tyda ett sånt enkeld diagramm??
lättare går väl inte

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

men jag har ett 4870x2 och jag skulle vilja ha ett till någon gång men utan crossfire för att bara få in min tv som att jag får tre skärmar då och då behöver jag ett till kort.

vilket kan ni rekomedera?

hoppas det inte stör om jag lånar din tråd:P

M.V.H.

Permalänk
Medlem

Berra. Vilket som går bra om jag inte har förstått det helt fel. Jag tror du kan använda tom ett nvida kort

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

jo jag har ett X600 som jag provade med och det funkade men inte med rätt drivrutiner för mitt 4870x2 så därför jag undrar och jag gjorde en tråd då och jag fick som svar att det ska vara väldig tur om dom funkar tillsammans och att dom inte passade ihop, men då kanske dom menade drivisarna:P

M.V.H.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra200
men jag har ett 4870x2 och jag skulle vilja ha ett till någon gång men utan crossfire för att bara få in min tv som att jag får tre skärmar då och då behöver jag ett till kort.

vilket kan ni rekomedera?

hoppas det inte stör om jag lånar din tråd:P

M.V.H.

Kör du Vista kan du inte använda dubbla grafikkorts drivrutiner. Med XP tror jag det ska fungera. Dock krävs ju inte CF för att bara koppla på en till skärm

Annars får du punga ut för ett nyare grafikkort. Men jag kan inte svara för vidare hur det fungerar, för jag vet faktiskt inte.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

men om jag har en lätt fråga för insatta men krånglig för oss som inte hänger med så mycket:P

jag har ett 4870x2 alltså 2gpuer eller 2st 4870 1gb som är ihop byggda med inbyggd crossfirex och om jag skaffar ett 4870 1gb då kan ju inte gpuerna klocka ner sig eller hur? eller lägger dom sig så att ena stängs av eller används bara halva clocken dom har för på schemat så reckomederar dom att man köper ett 4870 som andrakort till 4870x2 vad säger ni? kan det funka att köra crossfire då?

BTW. så har 4850 rekommenderat som andrakort för 4850x2.

M.V.H.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra200
men om jag har en lätt fråga för insatta men krånglig för oss som inte hänger med så mycket:P

jag har ett 4870x2 alltså 2gpuer eller 2st 4870 1gb som är ihop byggda med inbyggd crossfirex och om jag skaffar ett 4870 1gb då kan ju inte gpuerna klocka ner sig eller hur? eller lägger dom sig så att ena stängs av eller används bara halva clocken dom har för på schemat så reckomederar dom att man köper ett 4870 som andrakort till 4870x2 vad säger ni? kan det funka att köra crossfire då?

BTW. så har 4850 rekommenderat som andrakort för 4850x2.

M.V.H.

CrossfireX är en utbyggd version av Crossfire, vilket innebär att du kan köra 2 olika grafikkort (men med samma kärna, vilket jag skapade tråden om för att fråga) i crossefire, och korten bibehåller ändå respektive klockfrekvenser. Dock så blir videominnet det som hos det grafikkort med lägst minne. Så om du kör ett 4870 och ett 4850 i CF så kommer kortet alltså inte att anpassa sig till varandra i frekvens, utan kör i respektive referenshastighet. Och om du har 1gb på 4870'n och 512mb på 4850'n så kommer det registrerade minnet bli 512mb

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

och då kommer altså jag få 3GB minne totalt men 1GB minne per kärna för i everest står det bara 1GB för att den kollar bara på ena kärnan åt gången:P

aja tack för svar:P