Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Certifieringar, något att ha?

Permalänk
Medlem

Certifieringar, något att ha?

Som rubriken, är certifieringar för utvecklare något att ha? Ger det något att tex ha ett par Microsoft-certifieringar i .NET? Själv har jag ingen certifiering, men det har pratats en del om det på jobbet och det är därför jag frågar om det här..

Uppfattningen jag fått när jag läst runt är att iaf standard-certningar inte gör en till en bättre programmerare utan det mest är utantill-grejer som man testas på, sånt man i vanliga fall lätt slår upp i MSDN/google om man inte har det precis i färskt minne, speciellt inte om man är intresserad av programmering utanför jobbet. Däremot kan det hjälpa för tex konsulter att få uppdrag om dom har certifieringar att visa upp då det lätt att mäta för en uppdragsgivare.

Vad har ni för erfarenheter & åsikter om saken? Kanske är någon som har ett par t.o.m.?

Permalänk
Medlem

Idag är certifieringar i allmänhet en nödvändighet om du inte vill begränsa dina möjligheter.
Certifieringar är dessutom ofta ett skallkrav till en tjänst eller uppdrag och som sökande sållas man lätt bort i processen - trots år av erfarenhet.

Har man dock gjort sig ett namn på ett visst område och/eller har bra kontakter så kan man få rätt bra uppdrag/jobb ändå. Men som "okänd" är certifieringar en bra merit att ha med sig i bagaget.

Min gamla arbetsgivare förlorade en upphandling eftersom rätt certifieringar saknades. Vinnare i striden, en konkurrent med rätt certifieringar, saknade dock erfarenheten och anlitade oss som underkonsulter! Så kan det gå

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Arbetsgivare som letar .NET-utvecklare med grundläggande certifieringar är inkompetenta. Det enda ett MCPD-cert lär dig är hur mycket Microsoft älskar sina produkter. Om du redan kan .NET då, som jag kunde. Slösa inte bort dina pengar på cert om du inte råkar ha pengar och tid över för att gå hela vägen och köpa cert på avancerad nivå. Då är dina certifikat värda något i anställningsprocessen. Om man jobbar och har lite fritid över kan det också vara värt att ta dem inför nästa löneförhandling.

Ska du bli DBA i MS SQL är certifikaten perfekta. Men som utvecklare får man inte tillbaka pengarna det kostar att ta ett par grundläggande cert. Jag menar inte att jag är anti-.NET, utan att de låga nivåerna inte lär en vad man behöver veta - de är bara ren propaganda inför kommande cert.

Ska du börja köpa cert; här är mitt bästa tips: lär dig att alltid svara på certifieringsfrågorna på ett sätt som gör att MS framstår som bäst, i alla perspektiv. Då går det lättare.

Permalänk
Medlem

Låter som jag tänkte alltså, ger egentligen inte något för den personliga utvecklingen, men kan mycket väl vara en boost på CVt, speciellt som konsult..