Permalänk

Hjälp med Drivrutiner

Jag hade tänkt installera ubuntu netbook remix på min Acer Aspire one D250. Men jag är nu lite osäker på om allt kommer att fungera.

Just nu ligger de Windows XP på den och ska jag då först formatera om hela datorn och sedan starta upp den genom usb porten och installera Ubuntu.

Eller

Starta upp datorn genom usb minnet när xp ligger kvar på datorn. Sen installera ubuntu efter man formaterat datorn därigenom?

Kommer sedan att all hårdvara att fungera på Ubuntu eller hur kommer jag få göra för att kunna få rätt drivrutiner igen ?

mvh Johan

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem

Starta upp med usb-stickan, välj "prova ubuntu utan att göra ändringar på min dator" och se om allt funkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Starta upp med usb-stickan, välj "prova ubuntu utan att göra ändringar på min dator" och se om allt funkar.

Detta skulle jag rekommendera också. Då ser du om trådlöst osv fungerar som det ska.
Kan även rekommendera dig att kolla upp Eeebuntu, en dist som är specialanpassad för netbooks. Vet inte hur skillnaderna står sig dom emellan dock.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu eller ubuntu netbook remix. All hårdvara hittas automatiskt på i stort sätt alla netbooks eftersom dom har nästan samma hårdvara.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Kan även rekomendera Easypeasy (AKA Ubuntu-eee).

Permalänk
Medlem

Ubuntu netbook remix är starkt rekomenderat, fungerar utmärkt på Acer aspire one.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.